Överlevnadskurs - vinter

Ska iväg på en överlevnadskurs någon gång i Januari februari i Norge. Frågan är vad man ska ta med sig. Rekommendationerna är att undvika Gore Tex och andra konstgjorda material. Jag har det mesta och hoppas slippa köpa en massa ny grejer.

Så här hade jag tänkt det:
Underställ i ylle
Skjorta i Ylle
Ylletröja/värmetröja 90
Extra varmt underställ i fleece
Kronans vadmalsbyxor
Jacka i polyester/bomull
Snödräkt
Värmejacka 90
Vinterkänga 90
Ullfrotte strumpa 600g + 800g
Försvarets vante 90 (med innervante)
Ullfrotte balaclava

Sovsäck: Antingen så får jag köpa en ny dyr sovsäck Ajungilak Tyina arctic, Nanok -25 eller liknande men så har jag sett en dunsovsäck från det norska försvaret på Kvibergs överskott, detta kan kanske funka men jag vet ingenting om denna säcken.

Någon som varit på någon liknande kurs i vinteröverlevnad som kan komma med lite bra tips?
 
sajberjohan; sa:
Så här hade jag tänkt det:
Underställ i ylle
Skjorta i Ylle
Ylletröja/värmetröja 90
Extra varmt underställ i fleece
Kronans vadmalsbyxor
Jacka i polyester/bomull
Snödräkt
Värmejacka 90
Vinterkänga 90
Ullfrotte strumpa 600g + 800g
Försvarets vante 90 (med innervante)
Ullfrotte balaclava
Jag vet inte hur kallt det kan bli på kursstället men jag skulle råda dig att skaffa vettiga skor. Vinterkänga 90 är absolut ingen vintersko i någon vettig mening och har många förfrusna tår på sitt samvete...
Om innervantarna är Lovikkavantar så är de OK.
Några viktiga påpekanden:
- Se till att ha gott om plats i skor och tumhandskar/tumvantar. Skorna bör vara åtminstone 2-3 storlekar större än vad du har på sommaren. Det är extra viktigt om du tänkt ha så tjocka sockar som du skriver.
- Ha en rejäl mössa, gärna vindtät.
- Dubbla liggunderlag är ett måste.

För övrigt anser jag att fotlappar är underskattat! :)
 
sajberjohan; sa:
Ska iväg på en överlevnadskurs någon gång i Januari februari i Norge. Frågan är vad man ska ta med sig. Rekommendationerna är att undvika Gore Tex och andra konstgjorda material. Jag har det mesta och hoppas slippa köpa en massa ny grejer.

Så här hade jag tänkt det:
Underställ i ylle
Skjorta i Ylle
Ylletröja/värmetröja 90
Extra varmt underställ i fleece
Kronans vadmalsbyxor
Jacka i polyester/bomull
Snödräkt
Värmejacka 90
Vinterkänga 90
Ullfrotte strumpa 600g + 800g
Försvarets vante 90 (med innervante)
Ullfrotte balaclava

Sovsäck: Antingen så får jag köpa en ny dyr sovsäck Ajungilak Tyina arctic, Nanok -25 eller liknande men så har jag sett en dunsovsäck från det norska försvaret på Kvibergs överskott, detta kan kanske funka men jag vet ingenting om denna säcken.

Någon som varit på någon liknande kurs i vinteröverlevnad som kan komma med lite bra tips?

Har varit på och anordnat ett antal vinterkurser och det jag upplevt som det i särklass stösta problemet har varit fötterna, sovsäck och även händerna. Nu vet jag inte hur pass lång norrut i Norge du ska eller vad temperaturen vintertid "brukar" ligga på. Men jag skuller satsa på ett par kängor eller vinterstövlar med uttagbar filtsocka och plats för två par strumpor. En rejäl sovsäck som du vet kommer att hålla måttet. Jag brukar köra med ett par tovade ullvantar innuti Armens vita skinnvante, det har fungerat väldigt bra även i sträng kyla. Är det en längre kurs finns det risk för att dunsovsäcken blir för fuktig och inte isolerar lika bra.

Är lite nyfiken på vem som anordnar kursen i Norge?

/mattias
 
norpan_; sa:
Är lite nyfiken på vem som anordnar kursen i Norge?

/mattias

Det är mer eller mindre en testkurs och om den funkar så kommer det bli fler kurser i framtiden. Kursen kommer att ske med ett samarbete mellan folk från Norge, Sverige och England.
[Ändrat av sajberjohan 2004-10-04 kl 09:12]
 
Re: Kängor och sovsäck

sajberjohan; sa:
Verkar som om det är kängor och sovsäck som man ska satsa på, nåfra tips rekommendationer?

Har använt ett par Lundahags Husky under många år men skulle i dagsläget nog köpa ett par vinterkängor från Jörn. Nokias vinterstövlar (de med uttagbar filtsocka) känner jag flera som är nöjda med. Se bara att få en bra storlek där du får plats med två par rejäla sockar. Ajungilak och Helsport har bra vintersäckar.

/mattias
 
Varför inte maximera chanserna?

sajberjohan; sa:
Rekommendationerna är att undvika Gore Tex och andra konstgjorda material.

Hejsan Johan, undrar varför vissa typer av material skall undvikas? Om det är en civil överlevnadskurs torde det inte finnas anledning att "begränsa" sig vad gäller klädval. Men syftet kanske är annat? Annars är just Gore-Tex, Fleece etc sannolikt det bästa man kan använda (lite beroende på tillämpning förstås).

Men det kanske är tänkt att vara extrenklimat eller tillämpning utan "fusk" material eller en mer militärt inriktad variant då oftast flamskydd kan sätta gränser för utrustning.

Mvh och lite undrande... Niklas
 
Största anledningen är att vi kommer vistas kring levande eld eftersom maten kommer tillagas över öppen eld o.s.v. och eftersom plast och eld är en mindre bra kombination så rekommenderas man att använda sig av kläder av naturmaterial. Men detta är bara en rekommendation, vill man använda gore tex så får man det.
 
Re: Kängor och sovsäck

sajberjohan; sa:
Verkar som om det är kängor och sovsäck som man ska satsa på, nåfra tips rekommendationer?

Har inte använt Husky från Lundhags men väl Jörnkängan Antifrys och den är riktigt varm och go. Fås nog för lägre pris än huskyn, skulle jag tro.

Om du satsar på Jörnmodellen, skaffa ett par extra filtladdor direkt, priset blir ca 2500 för antifrys+ extra laddor.

//J
 
Meningen med en överlevnadskurs är väl att det ska vara lite utmaning, alla prylar behöver inte vara super-bäst. Men som sagts tidigare, satsa på bra skor (sorel är bra om man inte ska åka skidor) och vantar.

En skinnmössa med öronlappar alternativt försvarets vintermössa är bra att ha, toppluva är inte tillräckligt. Jag brukar ha skinnmössan utanpå toppluvan när det är kallt och bara toppluva när det är varmare.

Ta också med ett par arbetshandskar till vedhuggning och grävning så att du slipper blöta ner och ha sönder dina fina tumvantar.

En bra pannlampa med möjlighet att ha batterierna innanför kläderna är bra i midvintermörkret. LED är bra, dom funkar i stark kyla. Fotogenlampa är också bra, men då närmar man sig gränsen för vad som är överlevnadskurs och vad som är vanlig utflykt med bensinkök och mat för en vecka....
 
Vandrare; sa:
Meningen med en överlevnadskurs är väl att det ska vara lite utmaning, alla prylar behöver inte vara super-bäst. Men som sagts tidigare, satsa på bra skor (sorel är bra om man inte ska åka skidor) och vantar.

En skinnmössa med öronlappar alternativt försvarets vintermössa är bra att ha, toppluva är inte tillräckligt. Jag brukar ha skinnmössan utanpå toppluvan när det är kallt och bara toppluva när det är varmare.

Ta också med ett par arbetshandskar till vedhuggning och grävning så att du slipper blöta ner och ha sönder dina fina tumvantar.

En bra pannlampa med möjlighet att ha batterierna innanför kläderna är bra i midvintermörkret. LED är bra, dom funkar i stark kyla. Fotogenlampa är också bra, men då närmar man sig gränsen för vad som är överlevnadskurs och vad som är vanlig utflykt med bensinkök och mat för en vecka....

Tack för tipsen...
 
Re: Varför inte maximera chanserna?

lgniklas; sa:
Annars är just Gore-Tex, Fleece etc sannolikt det bästa man kan använda (lite beroende på tillämpning förstås).


Kan du förklara varför just GT och fleece skulle vara det bästa materialvalet vintertid?

GT blir ju bara ännu tätare och jävligare än sommartid och fleece värmer långt ifrån lika bra som riktig ull.

/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.