Dunets kvalitet?

Fått en fråga ( från Roman på Roberts...) om vilket dun jag vill ha i min säck: standard 90/10/700 eller 93/7/800. Pga språkförbistring, jag har mejlat fram och tillbaka i massor nu så prövar jag slänga fram frågan här om vilken skillnad det är mellan dunkvaliteten. Det gäller en vintersäck, Makalu 1100.



ps. Jag har frågat Roman också, men det lär väl betyda 40-50 mejl till innan han och jag rett ut det. ds
 
800 - säcken "blåser" upp sig bättre

öringen; sa:
Fått en fråga ( från Roman på Roberts...) om vilket dun jag vill ha i min säck: standard 90/10/700 eller 93/7/800. Pga språkförbistring, jag har mejlat fram och tillbaka i massor nu så prövar jag slänga fram frågan här om vilken skillnad det är mellan dunkvaliteten. Det gäller en vintersäck, Makalu 1100.

Hej.

90/10/700 = 90% dun, 10% småfjädrar, 700 i fillpower
93/7/800 = 93% du, 7% småfjädrar, 800 i fillpower.

Fillpowersiffran tas fram med ett trycktest. I den "klassiska" metoden från USA tar man 1 oz (28.3 gram) och trycker ihop dunet så mycket det går inne i en cylinder. När man släpper på trycket expanderar dunet och man mäter då hur stor volym som dunet upptar mätt i kubiktum.

Ju högre siffra desto bättre är alltså dunet på att expandera. Kort sagt, om man har samma mängd dun i sovsäckarna kommer 800-säcken att "blåsa" upp sig bättre + vara varmare.

/ Stefan
 
Jag stod inför samma valsituation hos samma leverantör.
Ett bättre dun fyller större volym till mindre vikt, så långt är det ganska enkelt.

Men vad innebär det egentligen om man väljer ett dun med större fyllnadsgrad i en "befintlig" säck: använder vår vän Roman samma volym dun, vilket gör säcken lättare, eller använder han samma massa dun, vilket gör säcken varmare?

Jag fick inget vettigt svar (jag gissar att det är volymen som är konstant), så jag gick efter prylbögsindex* och valde det bästa dunet. :D


*Ni vet: titan är bättre än aluminium som är bättre än stål, kolfiber är bättre än glasfiber, och laser är supertrumf över alla. Förutom maser, som slår laser...och supraledare slår maser, tror jag.
[Ändrat av Nordesjö 2006-09-22 kl 12:28]
 

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
Men vad innebär det egentligen om man väljer ett dun med större fyllnadsgrad i en "befintlig" säck: använder vår vän Roman samma volym dun, vilket gör säcken lättare, eller använder han samma massa dun, vilket gör säcken varmare?

Stod inför samma val och då svarade han att om jag byter till den bättre dunkvaliten så får jag en säck som är ungefär 3-4 grader varmare.

Så nu har jag både en säck med högt prylbögsindex och titankastruller. Dock ingen titantermos. Ännu.......
 
Prylbögsindex

Hej!

Eftersom denna diskusion verkar ha ändrast till att handla om titan så postar jag min fråga här:

Jag kom under sommarens keb tur på hur störigt det var när mitt Whisperlite gled runt och bensinflaskan hamnade snett. Efter detta konstaterande kom jag fram till att det vore praktiskt med en sk hajkbricka där man kunde fästa köket och flaskan.
Ett matrial val vore ju naturligtvis trä, men hur kul är det?
Alltså titan.
Detta för att det är kul, lätt och inte leder värme från köket till bränsleflaskan.

Alltså vet någon här var jag kan få tag på en titan plåt?
Storlek: ca A4
Tjoklek: 2 mm?, tillräkligt för att vara styv.

ha det
emet
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.