Fjällrävens kvalitet?

Håller på och ska välja ut ett nytt fjälltält (se mina 2 andra trådar här).
Nu vill jag diskutera Fjällrävens kvalitet på tält jämfört med Hillebergs.
Priset skiljer ju, fast Fj börjar komma ikapp riktigt duktigt...
Vad säger ni som testat ett nyare Fj-tält typ Akka eller Akka Endurance
eller någon annan modell?
Sömmar, stänger, duk, allmän finnish...
Plastdetaljer och blixtlås lär väl vara i stort sett de samma
hos båda tillverkarna tror jag.
Välkomna :)
 
Har du råd, köp Hilleberg. Har du inte råd, köp något annat... Självklart finns skillnader, om de är värda pengarna beror på dina krav. Jag har ett Keron 4GT, det ser helt nytt ut efter ca 50 tältnätter och ungarna slår upp det i regn och mörker på fem minuter...
 
Man får vad man betalar för. Vad du ska köpa beror på vad du ska ha tältet till. Har både fjällräven och hilleberg. Åker jag på vinter tur så får fjällräven inte följa med. Men sommar fjäll så får fjällräven följa med + ett repkitt, repkittet har jag använt flera gånger, blandande så har fäst punkter på stormlinorna lossnat men med lite sytråd så har det fixat sig. Dem har lossnat när hunden har sprungit in i linorna.
Hillebergs tältet har varit med om flera hundra tältnätter och det är fortfarande som nytt förutom en uppeldat myggnät i ventilationen.
 
Jag har ägt många olika tält och tältmärken under alla år jag har varit aktiv med friluftslivet, ca: 25+ år. Det har slutat med ett HB Kaitum och ett HB Soulo. Jag tror inte det är en slump att det blev så, innan testade jag massor av andra modeller och märken som var både bra och mindre bra, men faktum är att dessa två tält är en klass för sig. Om det sen är värt det priset kan bara du själv avgöra men jag tycker att det är det för mig.

En annan lösning som jag anammat på sistone är hammock, går du i skog är det helt överlägset ett tält ur nästan alla aspekter.
 
UAO,
Är det ett Kaitum GT du har?
I så fall är jag intresserad av att höra hur du upplever 5 meters läng på tältet?
Jag tycker tältet verkar helt fantastiskt men är lite skeptisk till just längden.
 
Fjällräven är över tiden sett ett ojämnt företag. Vi har ett par av deras 3p tält och använder gärna ett vintertid. Sen länge utgången modell. Har kamrater som köpt ryggsäckar och kläder som rasat efter allt för kort tid.
FR började ju med lättvikt, men övergick i extrem tungvikt, kläder, ryggsäckar och tält. Många produkter blev helt enkelt överdesignade och med det följde för tunga för sin uppgift.
På senare tid har de haft problem med hållfastheten på ryggsäckar, byxsömmar etc. Obra i fält då allt inte går att reparera i busken.
Sovsäckarna är väl det vi haft minst bekymmer med, medan andra har klagat högljutt på sina.
Som jag ser det fn är det det lätta urvalet ur FR produkter som är lite intressant, men i den nischen finns så mycket annat intressant till bättre priser och kanhända även funktion av andra märken.

Utsidan har en kraftig HB slagsida. Även vi har HB-tält men de är inte de starkaste, samartaste och allra bästa till allt, därav har andra och HB flera olika modeller. Brukarna får bestämma vad som passar dem bäst. Det är lätt att falla för modeller när folk borde falla för sina egna funktionskrav istället och därefter leta modeller.

Med modellfloran därute och begräningarna i vad man kan se i friluftsbodarna är det inte lätt. Men egen kravspecifikation och än mer i is i mage gå igenom tabellerna med tillverkade modeller, gör att den kritiske köparen säkert kan fatta ett klokare och billigare val än att stirra sig blid på två svenska dyrmärken. YMMV
 
Urwaldjaeger

Det är ett vanligt Kaitum 3 jag har, inte GT modellen.
Jag tycker att med två absider behövdes inte den extra volymen som GT erbjuder och det har fungerat utmärkt.
 
De Fjällräven tält jag har använt är från 1980-talet, så jag är inte säker på hur representativt detta är idag;). Har fortfarande ett ärvt Camp QIII alu som fortfarande för följa med ut ibland även om det ser ut som en månlandare, används dock inte längre på vandring pga sin vikt och avsaknad av absid.
Vad gäller FJ kläder har jag alltid uppskattat deras G1000 väv i byxor och jackor, men dagens G1000 är inte av samma kvalitet som på 1980-90 talet. De äldre plaggen har betydligt mer tätslagen väv och håller en högre kvalitet.
Men som alltid gäller det att se genom varumärken, och titta till vad man faktiskt får för pengarna i form av funktion och kvalitet.
 
Normalrymliga dubbla absider klarar man sig väl med. Vi har ett äldre Akka III och det är ett utmärkt pulkatält vintertid.
GT absider har blivit ett mode. Men vad man får är ett tält som ger större vindyta, nog så obra när vinden vrider. GTabsiden väger. Extra blixtlås väger, extra dörrar väger.

Följer man KISSprincipen ser man till att det nödvändiga finns som ventilation, utrymmen som behövs, absidytor som behövs. Krafs skall man inte bära på.YMMV
 
Normalrymliga dubbla absider klarar man sig väl med. Vi har ett äldre Akka III och det är ett utmärkt pulkatält vintertid.
GT absider har blivit ett mode. Men vad man får är ett tält som ger större vindyta, nog så obra när vinden vrider. GTabsiden väger. Extra blixtlås väger, extra dörrar väger.

Följer man KISSprincipen ser man till att det nödvändiga finns som ventilation, utrymmen som behövs, absidytor som behövs. Krafs skall man inte bära på.YMMV

Jag tycker det är tråkigt när man benämner andras val av utrustning såsom "mode" och "krafs".
Det känns för det första rätt märkligt att kalla GT-absid för mode och vem bestämmer vad som är krafs?

Jag tror nog också att man kan utgå från att de flesta som köper ett GT-tält är medvetna om att det väger mer än ett tält med mindre absid - känns ju inte som raktetforskning att räkna ut... Dock är det inga störe vikter det handlar om - några hekto per tältinnevånare är IMHO inte så avskräckande med tanke på de uppenbara fördelar det ger.

Det är heller inte självklart att ett GT tält är större än ett normaltält - yttermåtten på HB Keron 3och Nammatj 3GT är i det närmaste identiska men ytan är annorlunda disponerad.

Uffe
 
Ska jag bestiga everest så vill jag inte bära några extra gram men ska jag bara fjällvandra så kan jag gärna bära extra gram för att få ett tällt man rymms i. I övrigt så tror jag på hilleberg trotts en dålig start med deras tällt. men när jag skulle köpa tällt så rekomenderades nästan alla hilleberg grundat på de egenskaper jag sökte i ett tällt. sedan så är det väl ofta så att man får vad man betalar för.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.