Distans/dag??

2 mil

Om man undrar över sin kapacitet, är man mogen för 20 km och hela tiden må gott. Det är inte svårt att utöka till 30-40, men då är det en massa som ska (bör) passa. Man ska helst sitta bekvämt, ha lite rutin på land så man får ut ordentlig tid i kajaken, vara van att sitta långa pass etc. Ha någorlunda hyfsad teknik, veta att man ska dricka mer än vad törstan signalerar etc. Men om man inte vet, ska man planera med runt 20, man ska ju må bra hela tiden.
Petri Sutinen drog svenska kusten på 23 dagar med drygt 92 km per dag i snitt. Men så paddlar ingen annan.
Själv är jag fullt nöjd med låt säga 2x30 på en vanlig helg.
/Lasse
 
ca. 9 mil

Även med en tungt lastad havskajak av bredare modell (Sealion) är ca. 9 mil en lämplig distans. detta fodrar dock en något sånär tidig start.
 

david.elmfeldt@connecta.se (david.elmfeldt)

Gäst
3-4 mil om du inte vill tokpaddla

eftersom du frågor så förmodar jag att du inte paddlat mycket. Därför tycker jag rekommendationen på 9 mil är helt absurd. Max hälften om du är nybörjare. 2 mil kommer du och får en trevlig tur.
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
2-3 mil

9 mil verkar lite överambitiöst 9 mil det är 50 distans allså paddlar man 5 knop i snitt så tar det 10 timmar !!! paddlar man 2-3 knop så behöver man aldrig gå och lägga sig det är bara att paddla på. 5.5-6 knop håller man när man tävlar kanot marathon ganska raskt allså


2 mil verkar behagligare


Hasse
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
Lämplig?

Hur många dagar i rad orkar du paddla 9 mil? Hur många mil per år sitter du i kajaken?
 

Igge

Gäst
Sealionmaraton

Jag brukar fylla mina skott med vatten och sedan paddla sisådär 12-13 mil. På eftermiddagen ökar jag sedan tempot, slänger ut mitt drivankare och paddlar 17-18 mil. Men visst, jag måste stiga upp klockan 09.00 och det orkar man inte alla dagar.


Igge Karlsson
 
Hur långt man kommer?!

Frågan var hur långt man kommer, och 9 mil kommer du utan problem. Men så särskilt behagligt är det förstås inte. Men en 3-4 mil är väl en lämplig distans? OK?
 

Kjell

Gäst
1 mil

Om du inte är så van och dessutom är ute med trevligt socialt umgänge kan det vara idé att inte planera för mer än c:a 10 km/dag, för en par dagars tur. Då har ni gått om tid att titta på landskapet, fåglar, mm. och kan göra långa sköna matraster och kan dessutom ta er tid till små trevliga omvägar ni hittar på vägen.


Är man ovan är det dessutom inte särskillt ovanligt med överansträngning och belastningsskador, speciellt vid vind och kyla.


Upplevelsen sitter inte i milen!


Ta´t lungt!
 
Paddlingsdistanser

Jag håller helt med Hasse om paddlingsdistanser. Eftersom debatten blivit lite rörig, kan det vara befogat att förtydliga lite. På våra klubbturer brukar vi paddla 1-2 mil på nybörjarturer, 2-3 mil på turer för de som har lite vana, 3-4 på svårare turer och 4-6 mil för galningarna. ASKR har distanser på 4 - 7 1/2 mil.


Det är lätt att glömma bort att det tar väsentligt längre tid att paddla en given distans än den beräknade paddeltiden. Man får lägga till 5-15 min för uppehåll för att dricka, titta på kartan etc. Dessutom tillkommer tid för lunch- och ev fikauppehåll och för att hitta lämplig tältplats. Även om man är vältränad, behöver inte titta på kartan eller vattenflaskan särskilt mycket innan man hamnar på en snittfart på 4 knop.


Självklart spelar andra faktorer som väder och vind in. Det är därför viktigt att inte vara allt för optimistisk i sin planering.


Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
Cameika Distans Paddling allmänt 10
Matfarsan App för att mäta distans, hastighet mm? Paddling allmänt 5
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
calypso63 Havskajakens dag 2016 Paddling allmänt 0
tlundblad Havskajakens Dag Paddling allmänt 1
tlundblad Havskajakens dag 2014 Paddling allmänt 2
hassex En bra dag på jobbet Paddling allmänt 0
Carlson Havskajakens dag 2013-10-27 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
Carlson Havskajakens dag 2012-10-28 Paddling allmänt 0
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
Scandicdream Årets sista dag Paddling allmänt 1
Carlson Havskajakens dag 2011-10-30 Paddling allmänt 3
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
Carlson Havskajakens dag 2010-10-31 Paddling allmänt 0
Carlson Havskajakens dag 2009-10-25 Paddling allmänt 5
Röjan Dricksvatten per dag? Paddling allmänt 22
Carlson Havskajakens dag Paddling allmänt 0
bjarne.hanson_hotmail.com Sicklaslussens dag den 16 augusti Paddling allmänt 0
jjjjy66 Sträcka per dag? Paddling allmänt 10
calypso63 Havskajakens dag ( det blir som vanligt) 2002-10-27 Paddling allmänt 5
mj1188 Havskajakens dag Paddling allmänt 3
hassex Havskajakens dag?? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.