Diska

DISKA

Vill starta en slinga om diskning. Någon som har små tips om hur man diskar enklast.

1 Diskmedel i filmburk och svamp
2 Ragata
3 Hemmagjorda Ragata
4 Sand
5 Kokar varmvatten till disk
 
Diskar oftast väldigt slarvigt (mer näring i nästa mål mat... :) ) men OM jag ska diska blir det till att koka upp lite extra vatten och skrapa ur det värsta med en pinne eller lite ris. Miljövänligt men inte så hygieniskt.

/M
 
Re: DISKA

suneiskogen (Sune skog) skrev:
1 Diskmedel i filmburk och svamp - aldrig
2 Ragata - ?
3 Hemmagjorda Ragata -??
4 Sand - ja
5 Kokar varmvatten till disk - slöseri med bränsle.
Jag använder diskmaskin - lägger en sten i grytan och ner i närmaste bäck. På vintern kan man smälta lite snö, diska kastrullen och dricka upp "diskvattnet" så är det inget slöseri. // Roland
 
löv, sand äh!

nu har ju jag teflonbelagda kastruller, något som har funkat rätt bra den korta tid jag har haft dem. brukar diska dem med löv på sommaren eller snö på vintern. man får inte bort fett och liknade men det bli inga rester var i kastrullen.

var förut stolt ägare av ett trangia duosal kärl, det diskade jag med sand, funkade mkt bra.

på vintern är ju ett tips att värma lite vatten, vispa ren kastrullen (utan diskmedel!!!) då kan man ju dricka vattnet å vipps så har man inte förlorat vare sig vatten eller bränsle, dricka varmt bör man ju göra ändå =)

/einar
 
Diskar enklast, då tar man väl engångsgrejer?

Jag tillhör de som gillar att diska och vill att allt skall bli ordentligt rent. Det innebär ju då att diskandet måste göras systematiskt. Min diskteori ser ut så här (och det är nog inte "enklaste" sättet att diska:):

Man går bakifrån i diskningen.

5. När disken torkar (och är ren och fettfri) så dör alla bakterier som sitter kvar eftersom de torkar ut.

4. Sköljer gör man gör att få bort diskmedelshinnan från disken.

3. Diskmedlet i diskvattnet gör att feta matrester inte fastnar på disken igen efter att man skrubbat bort det. Diskmedlet påverkar ju vattenmolekylerna så att ytspänningen ändras och därmed "kapslas" fettmolekylerna in och fastnar inte igen.

2. Matrester (förutom fett) skrubbar man bort med enbart vatten.

1. För att snåla med diskvattnet så skrapar man bort det värsta så gott det går.


Det som saknas ovan är väl fastbrända intorkade matrester, men det får man ju ta nånstans före punkt 3.
 
teflon

Teflonkastruller är trevliga men kräver lite försiktighet. Annars är det rätt smidigt att ta med lite miljövänligt diskmedel och en svamp. Bobbo Nordensköld visade ett bra trix i sitt program (när det nu va. Höstas?) Han la en sten i kastrullen och la den i en bäck med porlande vatten. Diskmaskin! Detta kräver ju tillgång på isfri bäck osv...
 
Vet inte vad "ragata" betyder i det här sammanhanget. Menar du att man ska ta med en något argsint kvinna och låta henne sköta disken? Blir hon inte ännu mer "ragata" i så fall?

Själv brukar jag klippa sönder scotch-britesvampar o dränka dem i yes. En liten bit räcker ibland till en hel grupps samlade disk. Sen är det ju bara att bränna biten. Kanske inte miljövänligt, men ta med den i skräppåsen då.

/K
 
Att diska i en bäck är ju inte så snällt mot de som eventuellt tar vatten nedströms...

Matrester i bäcken brukar inte se så fint ut heller (är det kallt smältvatten så blir det ju "kylskåp" för matresterna så de håller länge...).

Diskvattnet (och matresterna) bör man hälla ut några meter ifrån vattendraget (så filtreras vattnet av marken och diskmedel och matrester bryts ner till en prydlig kompost).
 
"Ragata"-lapparna (frimärksstora tyglappar impregnerade med diskmedel) tycker jag är för jäkla läbbiga att använda!
Tar med en kapad diskborste och lite diskmedel i flaska, fast diskmedlet använder jag stort sett aldrig; skulle vara till stekpannan efter nån tjuvfiskad röding då. Någon dl varmvatten duger nästan alltid, och det lilla extra bränslet kånkar jag gärna på.

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
pny Diska i skogen Kök och brännare 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.