Diska i skogen

Halloj,

Hur beter ni er för att diska i skogen utan att göra av med allt vatten man har?

Det är speciellt när man inte har obegränsad tillgång till vatten och man har rört
ihop en riktigt flottig pastasås det kan bli lite meckigt.

//Peter
 
Diska?
Torka ur med lingonris - och låt det som ev. blir kvar vara grundstomme till nästa matlagning.
Har bara vattnet till nästa omgång kokat upp så är det sterilt igen...
 
Halloj,

Hur beter ni er för att diska i skogen utan att göra av med allt vatten man har?

Det är speciellt när man inte har obegränsad tillgång till vatten och man har rört
ihop en riktigt flottig pastasås det kan bli lite meckigt.

//Peter

Sjövatten/motsv. räcker lääänge ;).

Nästa kok steriliserar.

//J
 
Jo, visst brukar det bli lite snabbt urtorkat och det mesta man tillagar brukar inte
ta någon större skada av lite gammalt jox i kastrullen så länge det inte härsknar...
Kvällsteet tillhör tyvärr inte det som klarar lite flott i kastrullen obemärkt.
 
Jo, visst brukar det bli lite snabbt urtorkat och det mesta man tillagar brukar inte
ta någon större skada av lite gammalt jox i kastrullen så länge det inte härsknar...
Kvällsteet tillhör tyvärr inte det som klarar lite flott i kastrullen obemärkt.

Enkelt! Använd två kastruller, en till flottig pastasås och en till annat, som te. Fast du kanske är
en så'n där lättpackare ;-)
 
Steg 1 är såklart att planera maten utifrån diskförutsättningarna.

Steg 2 är att lära sig att diska snålt. Diska i flera steg.

Börja med att skrapa bort så mycket matrester som möjligt (jag har klippt en skrapa av 3 mm gummiduk med olika radie på hörnen).

Sen grovdiskar man med enbart vatten (det kan vara kallt vatten och behöver ju inte alls vara diskvatten, hittar man en pöl så går det att diska med vattnet). Är det riktigt skitigt kan man få grovdiska två gånger. Jag gör av med 1/2-1 dl vatten för grovdisk om jag diskar efter fyra personer.

Sen diskar man med diskmedel, har man gjort grovdisken rätt så räcker det med nån deciliter vatten. Nu ska vattnet vara varmt för att man ska få bort fetthinnan.

Även till sköljningen är det en fördel med varmt vatten, men det funkar rätt bra med kallt också.

Det ska inte behöva gå åt mer än 2-3 dl vatten för en disk. Träna hemma. Och som sagt var, diskvatten kan man oftast hitta på vägen. Ett dike eller en vattenpöl.
 
Uppenbart är att de flesta inte vet att där vatten rinner finns oftast grus, välj rätt rastplats så saknar ni vare sig grus, för disken eller vatten för sköljen.
 
Skaffa en hund som slickar kastrullerna rena, ger näring åt hunden, miljövänligt, inget diskmedel, inget vattenslös, inget slitage på grus, kanonbra ide, eller hur ?

Men du kanske är lite känslig och pjåskig ?









Och tycker hunden ska riktigt foder ?
 
Uppenbart är att de flesta inte vet att där vatten rinner finns oftast grus, välj rätt rastplats så saknar ni vare sig grus, för disken eller vatten för sköljen.

Ja grus och varmt vatten är underskattat.

Tyvärr är många moderna kastruller belagda och paradoxalt nog inte riktigt ägnade åt matlagning, annat än den typen som består av att hetta upp 3,3 DL vatten och hälla i påse.

...om man beaktar diskproblematiken så borde en fältmässig kastrull klara skogens diskmaskin :).

//J
 
Eftersom man får kommentarer här om grus som diskmedel, kan jag berätta att ute i skogen har jag fått kommentarer som "tål dina kärl det?"
Men hur får ni andra bort tjäran på kastruller och pannor efter vedelden?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.