Denna fantastiska fallskyddsfunktion...

Axlar ur led samt frakturer på armar och händer tillhör de vanligaste bland de allvarliga skadorna vid långfärdsskridskoåkning. Jag skulle gissa att många av dessa skador uppstår när man försöker hindra eller dämpa ett fall. Ibland kan det kanske vara bättre att försöka falla mjukt.

Jag kan nog se en fördel om greppet runt piken släpper lätt när belastningen blir stor. Det är ju också därför man inte rekommenderar handledsremmar på pikarna.
 
Under åren har det blivit några fall varav ett antal "handlösa". Efteråt har jag konstaterat att jag instinktivt har släppt stavarna och lyft armarna för att ta emot mig med händerna. Jag har aldrig (dvs hittills!) skadat ansiktet - däremot har jag översträckt axlarna. En skada som kan vara mycket smärtsam och sviterna dessutom mycket långvariga.
T
 
Jag förstår faktiskt fortfarande inte vad det är för fallskyddsfunktion. Ledsen ;)

Är det en funktion som gör att man ska falla mindre ofta, eller e det en funktion för att man man inte ska slå sig när man trillar? Vad går funktionen ut på? Jag har inte hittat det på nätet... Inte för att det är så viktigt. Jag har mest blivit nyfiken :)
 
Jag har uppfattat att pikmakaren påstår att stora plattor under handtagen ger bra grepp som förhindrar fall. Jag är tveksam till denna påstådda fördel. Dels kan det vara svårt att hinna hindra ett plötsligt fall, dels kan försök att hindra ett fall orsaka allvarliga skador på axlar, armar och händer. Det kan vara bättre att falla mjuk, och undvika att försöka ta emot sig med armar och händer.

Mitt bästa råd är att anpassa farten till isförhållandena, för att undvika fall. Hjälm skyddar huvudet.

Pikmakaren är väl annars beryktad för att alltid vara bäst i egen test.
 
Min egen uppfattning

är att Pikmakarens handtag har fördelar när man använder stavarna för att pika med. Jag behöver inte hålla så hårt i handtaget när vid pikning och därmed blir det en mer behärskad pikrörelse med armen, och jag kan pika hela dagen utan att bli trött.

Men jag har bara behållt handtagen och gjort ett eget pikhuvud med större diameter och satt detta på ett kraftigare alurör. Hjälpstaven är nedstoppad inuti pikskaftsröret.

Finns flera läsvärda och långa trådar om ispikar tidigare. Där finns bilder på min pikkonstruktion.

Fallskyddsargumentet som Pikmakarn hänvisar till i sin reklam är jag tveksam till för egen del. Jag föredrar att åka med böjda knän och framåtlutad och har piken i höger armhåla och snett framåt. För att ha nytta av en fallförebyggande funktion hos pikmakarns orginalstavar måste jag åka mera upprätt.

Om man alltid åker med stavarna hållna i handtagen och lätt markerar varje skär med små stöttande stav/stak/käpprörelser växelvis höger och vänster för balansen kan jag förstå Pikmakarns fallförebyggande argument. Att stoppa ett plötsligt fall när åkaren kommer med fart och kör fast i överis eller liknande går knappast men knäcker snarare stavröret.

Thure
 

Bilagor

  • Dec2011 162.jpg
    Dec2011 162.jpg
    106.1 KB · Visningar: 1,250
Och om du skulle försöka dig på ett oberoende utlåtande då?

Många är nöjda med pikmakarens pikar och viktigast är att man själv kan sin pik och dess begränsningar.

Personligen tycker jag flertalet pikar på marknaden är lite för lätta och har för tunn spets. Stavrör är dessutom lite väl klena och knäcks lätt. Mer tyngd och grövre spets underlättar i min mening framförallt isbedömning på knepigare isar som saltis och värmepåverkad is. En lite tyngre pik är dessutom skonsammare att pika med, den minskar risken för ”tennisarmbåge” vid frekvent pikande.
 
Jag tror jag vet vad "fallskydd "är

Jag har en Pikmakaren pik standard och om det är besvärligt före så tar jag en i varje hand och om jag då råkar snubbla så åker de fram liksom av sig självt och stöttar så jag inte åker omkull
Det har räddat mig från många fall
Det funkar inte utan gummiplattorna
Såg att företaget nämner 2 piktester där de blev"bäst i test" ,men var hittar man deras egen test som pby hänvisar till
Hittade också en "knapp" på deras piksida "automatisk fallskyddsfunktion"

Marcus
 
Automatiken lär man nog få stå för själv. Reflex - kallas den. Har tyvärr nödgats konstatera att min reflex är att släppa stavarna när det är allvar.
T
 
Det här med att i tester utse den bästa piken tycker jag är mycket konstigt. Som att göra ett test och säga vilken bil som är bäst. Bäst på vadå?

Vilken bil eller pik som är bäst beror ju på vad man skall ha den till. Vilka fördelar man prioriterar och vilka nackdelar man accepterar. Detta tycker jag Pikmakarn borde ha koll på och inte referera till bäst i test utan bara referera till testerna och så får man avgöra själv.

Jag tycker Bo Gustavsson uttryckte det bra när han gjorde test av pikar för tidningen Ny Teknik:
”-Den bästa piken är din egen pik, om du använt den mycket och lärt dig hur den tränger igenom isen…”
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.