Ovanligt kort åksäsong på ÖIP denna säsong

Denna åksäsong på Östermalms IP håller på att naggas rejält i kanten. Redan nu är säsongen avkortad med 3,5 veckor, och det kan bli mer....

Dom har problem med kylaggregatet på ÖIP. Så säsongsstarten sköts upp, först till "tidigast 7 dec", sedan blev det "tidigast 10 dec", och idag blev det "tidigast 14 dec". Om det verkligen blir säsongsstart den 14 dec återstår att se, det beror på hur det går med kylaggregatet. Men minst två veckor av säsongen har alltså redan försvunnit här. Aktuellt läge för säsongsstarten kan man kolla in på http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=60152.

Dessutom kommer rundbanan på ÖIP att vara helt stängd en vecka i januari (10-16 jan) p.g.a. isracing-tävlingar (http://www.skridskoristockholm.se/OstermalmsIP.htm). Efter ett isracinglopp blir banan oåkbar och en ny isbana måste anläggas; det är troligen därför ÖIP är stängd en hel vecka. På denna sida säger dom förresten att åksäsongen startar först den 17 december....

Om det blir ytterligare problem med kylaggregatet så att säsongsstarten skjuts upp ännu ett par dagar, då är en hel månad av de normala 3 månadernas åksäsong borta den här gången.

Nåja, man får försöka se det från den ljusa sidan: det blev trots allt inte nån j-la fotbollsarena byggd på ÖIP, som det snackades om förra säsongen... http://ostermalmsip.blogg.se/
 
Ur det perspektivet (och då tänker jag på Staffans länk) är det ju en annan sak. Hur mycket växthusgaser generar man genom att hålla en konstfrusen isbana när det är plusgrader?

(Ja jag är medveten om att det är små mängder jämfört med mycket annat, och nej jag tycker inte men ska stänga ÖIP på vintern etc etc.)
 
Ur det perspektivet (och då tänker jag på Staffans länk) är det ju en annan sak. Hur mycket växthusgaser generar man genom att hålla en konstfrusen isbana när det är plusgrader?

(Ja jag är medveten om att det är små mängder jämfört med mycket annat, och nej jag tycker inte men ska stänga ÖIP på vintern etc etc.)

Det beror på om elen som driver kylaggregatet kommer från ett vattenkraftverk eller ett kolkraftverk.....
 
Inte bara fråga om konstis

Banor i Stockholm runt 1954:

400 m oval:
Enskede IP
Mälarhöjdens IP
Östermalms IP

333,3 m oval:
Johanneshovs IP
Zinkensdamm
Ängby IP (med gupp!)

250 m
Vasaparken


Banor i Stockholm 2007:

400 m oval:
Östermalms IP
 
Banor i Stockholm runt 1954:

400 m oval:
Enskede IP
Mälarhöjdens IP
Östermalms IP

333,3 m oval:
Johanneshovs IP
Zinkensdamm
Ängby IP (med gupp!)

250 m
Vasaparken


Banor i Stockholm 2007:

400 m oval:
Östermalms IP

...och glöm inte:

1 km oval:
Gärdet - med upp/nedförsbackar

Den banan fanns på 1980/1990-talen - kanske tidigare också. Senast jag själv åkte där var i januari 1995.
 
...och vilken skjuts man fick nerför! Där höll man väl VM-fart med Gillbergs, typ!

Farten kunde ha sina risker. Vid töväder samlades smältvattnet förstås i banans nedersta hörn. Om det sedan frös på lite och blev överis där kunde man stå på näsan. Det gjorde jag en gång, och blev rätt blöt....
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.