Dekorativ knop av repsnöre o slinga

Hej!
Jag undrar hur ni samlar ihop era rep-snören och slingor som ska med på selen under klättring? Jag skulle vilja ha förslag på mer dekorativa "knopar" som är praktiska att använda för detta ändamål. Helst ska det inte ta någon tid att få upp knopen när slingan eller rep-snöret sedan ska användas.

Hejhej / Ammie
 
Jag brukar virka ihop så många "halvslag runt egen part utan att dra igenom änden" som det går till jag bara har en ögla kvar, den drar jag igenom sistahalvslaget och hänger på en karbin. Då pillar man bara upp den och löser upp resten genom att dra i ändarna.

Förklaringen kanske bara funkar om man redan vet vad som menas?
 
3 sätt till

Tror att mezzner menar att man använder samma teknik som när man virkar. Denna teknik är bra om man har gott om tid på sig och inte bär handskar. Dessutom är den bra i väskan eftersom slingorna inte trasslar så lätt. Fråga Mormor hur man virkar...

Alternativen är

1. Att ta slingorna runt bröstet, dvs snett över ENA axeln (korsande är ju snyggt men kan leda till trassel). 60cm är lagom för detta så 120 slingor får vikas dubbelt. Snabbt och bra. Ska göras efter det att man tagit på sig ryggsäck mm. Kan bli bökigt om man ska byta kläder eller ta av ryggsäck.

2. Att sno ihop slingorna: stoppa ett finger i var ände av slingan, snurra ändarna så att slingan blir skruvad, för ihop ändarna och klipp bägge ändar genom en karbin. Snabbt men inte så snyggt, om det är den dekorativa biten man är ute efter.

3. 60cm slingor som används i karbinpar kan vikas tredubbelt. Trä ena karbinen genom den andra och klipp den runt sig själv. öhhh, kolla petzl-katalogen.

Ett stort aber med att ha slingor i selen är att de gärna fastnar i allt annat bråte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.