Dåligt pumpat Downmat

När jag blåser upp mitt Downmat 7 DLX får jag inte liggunderlaget. välpumpat! Omöjligt att få liggunderlaget"spänt" utan det är mjukt och veckigt på ovansidan. Det spelar inte någon roll om jag använder packsäcken eller Pillowpump när jag skall blåsa upp det. D-M ventilerna läcker"bakåt" innan underlaget har blivit fullt.
D-M blir så dåligt fyllt ,att jag känner marken när jag skall använda det, så mjukt blir liggunderlaget! Trodde att det skulle bli bättre när jag hade använt det några gånger men... Några erfarenheter eller tankar på hur jag skall komma till rätta med detta problem?
 
Fastsättning av pumpen är viktigt

När jag ska pumpa upp mitt så märkte jag att det gick mycket dålig fick pumpa mera än 20 ggr, men när jag vred ventilen när jag hade satt fast packpåsen så gick det mycket fortare så nu är jag nere under 10 ggr vid uppblåsning, fast jag vill inte ha mitt jättehårt, men jag ligger inte igenom när jag ligger på sidan.


Hoppas att det hjälpte något.



go strong helper
 
Problem?

Har haft min downmat 9 nu i flera år men aldrig haft det problemet.....

Kan inte helt förstå hur ventilerna kan läcka ur när du pumpar.... det är ju backventil på packsäcken.... men jag har satt lite el tape på ventil skruven så att packsäckens öppning fäster sig bättre över ventilen sen är det ju bara att pumpa på...

Kolla i packsäcken att backventilen funkar....

Brukar räcka med 10-12 pump för mig oxå.... vill inte ha den så hård men känner inte marken endå...

Vet inte om du blev nått klokare på det där men.....

/Krister
 
Tja!
Haft mitt downmat sen i höstas och upplever liksom du att luft delvis läcker tillbaka, dock bara ibland och då när jag pumpar det rätt så hårt, betydligt hårdare än jag vill ha det.
 
Etter at jeg ødela min første Downmat 9DLX fikk jeg en erstatning med dårlig ventil. Den er mye vanskeligere å blåse opp enn den første, og enn 7ern som jeg kjøpte seinere. Jeg ville klaget. Det er ekstremt viktig å kunne blåse opp dowmat hardt hvis man bruker det om vinteren. Jeg sover på bløt downmat om sommeren og hard om vinteren.
 
Jag köpte ett downmat inför höstens fulufjällstur, och tränade pumpning hemma men fick aldrig till det riktigt. Visst får jag i luft men tycker att det är alldeles för krångligt med packpåsen. Nu har jag gått över till munblås fast jag vet att det inte rekommenderas. Har använt undelaget 7 nätter nu och det är både varmt och skönt. Fast på sommarturer fortsätter jag nog med mitt ridgerest.
Pär
 
Backventil

Jag förstår inte, precis som"krillet20"skriver- hur kan backventilen pysa ut luft? Det verkar i.a.f som att luften läcker tillbaka för flera användare? Skall ut i kväll och skall då prova vrida tillbaka ventilen lite. Berättar senare hur det har gått.
Tycker att det är tråkigt om så många verkar ha problem med sina D-M.
 
Har haft samma problem med min Downmat 9 redan när den var ny (3-4 år nu). Jag löser det hela genom att stänga ventilen mellan varje "inblåsning", tar lite längre tid men med tanke på den oslagbara komforten är det ju klart värt det. Skulle däremot avråda från att blåsa in utandningsluft, även om dunet är behandlat så blir du inte av med fukten när du pressar ut luften ur underlaget.

Maria
 
neej

hej päeng

nej nej nej - inte blåsa med munnen - kondens sabbar isoleringen.
jag har för mej att det finns vanlig pump som tillbehör.
själv använder jag påsen till mitt 9dlx - helt ok - typ 10 st pumptag.

vänligen nils
 
Stänger ventilen

Låg ute i natt och följande kombo fungerade för mig. Kudden/pumpen till en början(ca20 pumpningar) bytte sedan till packsäcken(10 pumpningar) för att blåsa upp resten av undelaget, stängde ventilen mellan varje gång jag pumpade med P-S. Krångligt och bökigt men fungerade. Inget jag vill göra när det är -30*c...

Ni som använder PillowPump, hur många pumpningar behöver ni? Någon särskild teknik?

Några av er verkar bara behöva 10-12 pumptag med packsäcken? Jag har alltid behövt MINST 25-30 pumpningar. Skall prata med de jag köpte det av på måndag om mitt underlag ev är dåligt.

De gånger jag har hunnit använda det ute har jag under uppblåsning längtat efter mitt gamla Thermarest. Får jag bara tillräckligt med luft i det så är det klart överlägset ett vanligt liggunderlag. Men, jag tycker att Exped borde se över problemen, som många verkar ha, när man blåser upp underlaget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guck Stormmattor/snökjol. bra eller dåligt året om? Bo och sova 6
afulm Hur dåligt kan Julas tält vara? Bo och sova 25
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
mnen Hur dåligt är det med billiga tält? Bo och sova 34
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Roberth Endukstält bra eller dåligt Bo och sova 71
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Kupoltältets stängerna glider dåligt i regnvädret. Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
AnteÅ Downmat 7 vs äldre Downmat 7 Bo och sova 5
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
frystejp Pumpproblem Downmat Bo och sova 4
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
BrittMarie Pumpa Downmat Bo och sova 3
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.