Dagsturssäck

När jag nu har fixat en 100l-säck utan medföljande dagsturssäck, hur löser man då transporten när man vill ta en liten topptur utan att kånka på sin gigantiska ryggsäck?
Oftast vill man ju ha med sig en spade, termos, vattenflaska, och en dunjacka på toppturen och då känns 100 liter i mesta laget.

Erich; sa:
När jag nu har fixat en 100l-säck utan medföljande dagsturssäck, hur löser man då transporten när man vill ta en liten topptur utan att kånka på sin gigantiska ryggsäck?
Oftast vill man ju ha med sig en spade, termos, vattenflaska, och en dunjacka på toppturen och då känns 100 liter i mesta laget.

Tja, om du köpte 100-liters rygga utan medf. dagturssäck så får du väl helt enkelt ta med en mindre säck ... Själv köpte jag en Berghaus Atlas. Jag kan koppla lös bägge sidofickorna och antingen koppla ihop de två till en fin liten rygga, eller så knäpper jag på en axelrem på en av sidofickorna och gör en liten slunga av den :)

Tänk noga efter vad du ska kunna ha med dig.
Om det inte är alltför mycket tycker jag du ska prioritera vikt och enkelhet.

20 liters säckar med bärsystem med polstringar och remmar känns rätt fel ibland. Ett tjockt stoppat höftbälte som ändå hamnar runt bröstet gör ingen glad.

En säcka jag ibland har stor nytta av är en mycket enkel reklamsäck som närmast kan liknas vid en packpåse i nylån där dragskosnörena även går ned och är fästade i säckens nedre hörn. Obekvämt med tunnklädsel om vikter är mer än ett par kilo, men den är perfekt om man ska termos, mackor och en fleecetröja ungefär. Finessen är att den inte tar någon extra plats utan kan funka bra som packpåse inut i stora säcken. Vikten är antligen nästan lägre än en normal kompressionspåse.

Ska man ha med lite mer prylar kan det var skönt med riktigare axelremmar, men det krävs som regel inga avancerade eller tunga grejor.

Off-topic!

Jag har närt en tanke sedan jag såg kompisens chest-pack i somras. Den är ju till för flugfiske, men jag såg andra möjligheter ( också :) ) I slungan på ryggen går det ner en termos, några mackor plus lite förstärkningskläder. I den lilla bröstfodralet får man lätt ner karta, kompass eller GPS + lite mer småpryttlar. Själva locket till bröstfickan öppnas framåt - neråt för att i öppet tillstånd ligga plant. Meningen är att man ska ha flugasken där och kunna pillra med flugor utan att vara rädd att tappa de i vattnet... Tänkte mig att man kunde ha GPS'en eller kartan där så man frigör händerna men ändå enkelt kan kika ner :)

Med stoppningen till remmarna blir vikten antingen 1,16 hekto eller ca 1,2 beroende på vilken sorts ounce det är (det är nog de som innebär 1,16).

Det är fantastiskt mycket mindre än många småsäckar från stora kända tillverkare.

Litepacs (www.litepac.com) löparsäck Litepac Racing SL 27 väger väl 450g för 27 liter, men kan modifieras ned till åtminstone 300g. Den har stoppade axelremmar och dito höftbälte. Ett mellanalternativ som varken är lika lätt eller obekvämt som de allra lättaste dagsäckarna.

En smart lösning är att använda dagssäcken också som tältpåse, så slipper lösningen öka din totalvikt.

Men med vinterprylar (spade, termos, dunjacka) kanske en alltför enkel säck inte blir tillräckligt bekvämt.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg