Backpackerryggsäck med dagsturssäck

Hejsan, jag letar efter en backpackerryggsäck för att öluffa i Grekland till sommaren, men även att ha på jorden runt-resor i framtiden. Jag tycker att det är så opraktiskt att ha en backpackerväska där det inte går att fästa en dagsturssäck, så att man måste bära en extern ryggsäck i handen...

Någon som har bra tips? Dagsryggsäcken ska helst vara relativt stor (som det går att hitta i samband med backpackerryggsäck). Eftersom jag är student så badar jag inte i pengar så att det hade varit trevligt ifall man kunde hitta ngn med ett rimligt pris (är dock inte dumsnål heller :)

Alla tips är hemskt välkomna
 
Everest har en modell där det ingår en liten rygga som spänns fast i bak. Har ej studerat den närmare så jag vet inget om pris, storlek, kvalitet, men kan vara värd en titt iaf.
 
Välj dina två olika väskor som du tycker är bra, den lilla och den stora och sen pyslar du lite så att det går lätt att få fast den där du vill. oftast innebär det inte mer än ca en timmes arbete, dvs några d-ringar på både liten och stor väska och sen är det bara att luffa runt.
Fundera även över stäldrisk osv, ofta är det en fördel att ha möjlighet att bära lilsäcken utanbå den stora på ryggen för ökad konfort och så finns det tillfällen då man vill kunna knäppa fast den på framsidan för att ha kolla på allt värdefullt så att säga.

Risken som du kanske får stå ut med att de två väskorna inte matchar i färg osv...men det är iaf i min värld sekundärt.
 
Jo jag har alltid funderat på ifall man kan göra någon anordning som gör att man kan koppla samman dem, det hade ju faktiskt varit den bästa lösningen, men har tyckt att det verkar komplicerat.

Ska kolla upp hur du menar att man ska göra för att få dem att länka samman!
 
Valde; sa:
Everest har en modell där det ingår en liten rygga som spänns fast i bak. Har ej studerat den närmare så jag vet inget om pris, storlek, kvalitet, men kan vara värd en titt iaf.

Jag hade en Everest-väska när jag rest runt i Asien för nåt år sedan och den hade en dagssäck, men den var ärligt talat för liten... Men Everest har faktiskt varit närmast den lösning jag letat efter, ska även klura ut ifall man kan hänga fast den mindre ryggsäcken på den stora.
 
Stalefish; sa:
Valde; sa:
Everest har en modell där det ingår en liten rygga som spänns fast i bak. Har ej studerat den närmare så jag vet inget om pris, storlek, kvalitet, men kan vara värd en titt iaf.

Jag hade en Everest-väska när jag rest runt i Asien för nåt år sedan och den hade en dagssäck, men den var ärligt talat för liten... Men Everest har faktiskt varit närmast den lösning jag letat efter, ska även klura ut ifall man kan hänga fast den mindre ryggsäcken på den stora.

Det är inte så klurigt; funder ut var du vill ha den med viktplacering, smidighet, tjuvkontroll osv. Det kan resultera i en eller två fästmöjligheter, mer tror jag är lite overkill. Därefter köper du bara lite spänband (eller strippar nått annat) och några d-ringar. Sen så syr du bara fast deringer på säck och dagssäck så att det sedan går att koppla ihop dem med 3-4 karbinder. sen om du har karbiner från clasohlson eller dyarare bättre saker (framförallt då för en annan låsning) där är väl upp till dig.
Allt som allt är det inge krångliga saker, märk ut var det ska sitta med tejp och sedan kan du knopa ihop det framför tvn eller liknande.
Materialkostnaden kan man nog pressa ner under 100kr även om man köper allt nytt, har man tur har man redan allt hemma.
 
Jag har everests kombinationsryggsäck. Tycker den är bra än så länge, men för en del kanske den upplevs lite tung pga mycket blixtlås i. Har för mig att volymen för hela är 75 liter och i det ingår avtagbar dagsturryggsäck eller midjeväska och möjlighet att kapsla in alltsammans som en resväska. Har för mig att jag betalade lite drygt 1000 kr för ett par år sedan så den är inte jättedyr. Inte bra för allt, men för det du beskriver kan det nog vara ett bra alternativ...
 
Jag har vid resor använt min 70 l ryggsäck med en 30 l som dagturssäck. När jag burit båda samtidigt med packning hamnade din lilla på magen, buren på axlarna (ovanpå den större ryggsäckens axelremmar). Inga modifikationer nödvändiga, båda händerna fria. När den lilla varit tom har den spänts fast på utsidan av den stora, mha befintliga kompressionsremmar och midjebälte. Har funkat alledes utmärkt!

MVH
 
Tack så hemskt mycket för alla bra synpunkter, jag ska spara denna konversation tills det är dags att köpa ryggsäck och se vilken lösning som är bäst!

Tack så mkt
 
Jag körde med en helt annan lösning i höstas.
En duffelväska (everestkopian av north face) som var tillräckligt stor för att jag skulle kunna ha ryggsäcken (en Marmot Eiger, ca 38l) inuti stora väskan.

Visst. Bärkomforten på en duffelbag är inget vidare, men det var inga långa sträckor jag släpade den.
I gengäld hade jag på det sättet en ryggsäck med mig som var lagom stor för stugvandringar (eller dagsturer) och liknande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.