Dagsturssäck i flygformat...

Hej!

Jag letar efter en säck i storleken 20-35 liter. Den är tänkt att vara dagsturssäck även i reseavseenden så en kanske lite underlig faktor är storleken utvändigt - förhoppningsvis nära eller strax under tillåtna storleken för handbagage på flyg, vilket innebär i runda slängar 55x40x20-25cm (!). Kan möjligen lösas till viss del med kompressionsremmar kanske?

Användningsområden blir allt i från dagsturer i det fria (eländig terräng eller inte) till storstadsturer.

Jag har testat några men väldigt ofta på de säckar som känns bekväma har exvis ibland ett alldeles för stort avbärarbälte mer eller mindre varit i vägen då man bär lätt och inte behöver det (Lundhags T30 exvis).

Det fanns ett par trådar där alltifrån Haglöfs till Arc'teryx och Klättermusen (Ratatosk) föreslagits. Skulle tex en Ratatosk (kostar en aning) vara overkill (måste dock vara slitstark!)? Jag förstår att enda sättet att egentligen komma underfund med vad jag letar efter är att prova, prova och åter prova men en del säckar är inte lätta att göra "hands on-test" på eftersom de är ganska sällsynta ute i affärerna. Det är också svårt att få en uppfattning om yttermått av säckarna. Någon som suttit och mätt lite på sin säck, så där för skojs skull? ;)

Ursäkta ordmängden... :)
 
De flesta ryggsäckstillverkare gör s.k. reseryggsäckar (Haglöfs har tex. Track serien) som passar bättre på resor, formatet kan vara anpassat efter mått för handbagae och man kan ibland gömma undan remmarna så att de inte fastnar i saker. Det de vinner i reseavseende förlorar man dock om man tänker ge sig ut på längre vandringar. Så det kan vara svårt att kompromissa.
 
KLAGER; sa:
De flesta ryggsäckstillverkare gör s.k. reseryggsäckar (Haglöfs har tex. Track serien) som passar bättre på resor, formatet kan vara anpassat efter mått för handbagae och man kan ibland gömma undan remmarna så att de inte fastnar i saker. Det de vinner i reseavseende förlorar man dock om man tänker ge sig ut på längre vandringar. Så det kan vara svårt att kompromissa.

Jo, jag har sett några exempel på det men eftersom jag värderar "vandringsegenskaperna" högre än reseegenskaperna har jag inte velat lägga ut pengarna på något jag troligen inte skulle vara nöjd med vid vandringstillfällen eller om jag bär den längre tid till vardags. Jag antar att det är svårt att hitta en säck som är precis som jag vill ha den med de måtten eftersom det i förstahand är en slitstark vandringssäck i liten storlek jag letar efter.

Jag ska, om allt går rätt, till Japan i sommar och hoppas kunna hitta en säck tills dess (åker 1/6 :)) att ha på dagsturer i stad och natur men även något att använda på korta turer i fjäll och lågland här hemma.

[Ändrat av blip 2003-04-29 kl 16:46]
 
De säckar i 25-30 som har ett "kompakt" utseende (dvs utan för mycket tingel-tangel utanpå) verkar ligga ganska rätt till i storlek. Är det farligt att anta att säckar som liknar varandra med denna volym också har snarlika mått? (Vilket ju rimligtvis borde vara fallet...)

Om jag nu skaffar en säck över nätet - borde innebära mindre fara än med en större modell där passform har en mycket större betydelse? - är jag rädd för just att måtten är hel fel. Det jag oftast stött på är att en del små säckar verkar "bulliga" istället för att ha ett långsmalt utseende typ Ratatosk. Man behöver å andra sidan kanske inte fylla säcken till spräckgränsen...

Det kanske låter som en liten besatthet med måtten. Men faktum är att hittar jag en säck har jag också en flexibel reskamrat vare sig det skulle handla om flyg eller dagstur i fjäll. Men visst, jag får antagligen räkna med att kompromissa. :)
 
Hej,

Vad gäller flygens mått på handbagage så brukar det inte va så kinkigt. Flyger ofta med en lite för stor datorväska och det finns alltid medresenärer som verkat glömma att man faktiskt kan checka in bagage...
Det beror kanske på flygbolag och sträcka (mest flugit SAS både inrikes o utrikes) men om du hittar en säck du trivs med men som är lite "fel" så låt inte flygens måttband krångla till det för dig! Satsa på att få en säck som du trivs med att ha på ryggen. Kan ju som sagt alltid skaffa remmar om någon skulle börja bråka om det...

Lycka till
/IMO
 
Efter att ha lást din kravspec. tror jag att följande säck skulle passa:

Karrimor Peak AirSpace 30-35
Medium capacity sac with an adjustable Airspace back system, separate top and base entry, Excel expanding side pockets & hydration compatibility

2224.jpg


2 Compartments
Airspace 4-way breathable Backsystem
Expandable Excel Pockets
Front Map Pocket
Hanging Loop
Elastic pole carrier
Twin Ice Axe Straps
Key Clip
Mesh Bottle Pocket(s)
Pocket in flap
Pull-out raincover
Reinforced with bartacks and rotproof thread
Side Compression Straps
Under-lid compression strap
Wrap Over Harness
Weight: 1800g

Jag gick sjálv länge och leatade efter en dagstursäck som uppfyllde mina krav pà:

ren men ändà med praktiska detaljer
stállbar rygglängd
nät mellan ryggan och ryggen (dár jag bor är det varmt!)
handtag
rymlig men komprimeringsbar
bekvám, stadig, rörelsefrihet
öppning underifrân och ovanifràn med stángbar mellanvágg
bra bâde till vandring, vardag och resa

Och fann alltsâ dà denna. Mitt fórsta intryck(positivt) har bara förstärkts under hand som jag använt den till ovan aktiviteter.

Fann även denna positiva recension pà en brittisk hemsida (Trailspace)

Comments: This is the latest daysack from Karrimor - and it's clearly a product that's evolved from customer feedback. It's possibly the nearest thing to a perfect rucksack you can buy today - for any money.

För den som önskar läsa vidare: http://www.trailspace.com/gear/review/00004553

Där finns även resencioner av en mängd andra säckar mm.


Mvh / Mats






[Ändrat av malindo 2003-04-29 kl 20:22]
 
Tack för tipsen! Tror nästan jag såg Karrimor-säcken häromdagen men jag provade aldrig (tänkte säkert att den såg lite stor ut men som sagt: inte trycka i fullt och dra åt remmarna så...). Får ta en titt på den. :)

Är de sedan (förhoppningsvis) inte så kinkiga på flygplatsen så... Om man nu vågar chansa på det. ;)
 
Simma lugnt

Jag har flygit âtskilligt bâde i jobb och privat, och ser ofta folk kliva ombord med betydligt större väskor än sà. Har aldrig sett nàgon bli stoppad pga en eventuellt nâgot för stor ryggsäck!

Mvh / Mats
 
Tycker att Arctéryx / arro 22 verkar klockren efter att ha läst dina krav.

ax_19_arro22_HR_08192002163351.jpg


Här är specen på ryggan:

Developed for hiking, biking and walking in the city, this 22-liter bag is virtually indestructible because it's built with ballistic nylon and urethene coated nylon (bottom, sides and outside shoulder straps), Armourlite (front) and Hypalon (details). Thermoformed back panel for enhanced comfort and control on load. Waterproof zippers on main compartment and front pocket for easy access and watertightness. The hip belt is removable for versatility and lightness.(water bladder non-included)

Det ingår som sagt ingen "water bladder", men det är väldigt smidigt att det är förberett för det.

Alternativt:
Arctéryx / Rt 35

ar_02_19_RT35_HR_08192002163351.jpg


Inspired by the M Series for Snowboard, the RT series is designed for Spring and Summer activities. More substantial suspension than the rt-25 to carry alpine loads

# Hight Tenacity 630 D Nylon for durability
# Water Tight zipper
# Ultralight Y frame
# Die cut Hypalon details & components
# HDPE framesheet
# Strech Woven fabric on all body contact surfaces
# Mesh fender side flaps maintain stability and allow maximum airflow
# 2 external side stash pocket
# Drybag top lid closure system
# Volume : 1900 cu. in. (31 l)

Finns även Rt 25 som är på 21 Liter istället för de 31 som R1 35 har.

Märks kanske att man är såld på Arctéryx, finns dock massvis med andra märken som är lite mer ekonomiska och ändå väldigt bra, men ifall det inte är ett hinder så tror jag på dessa.

/Linus
 
Rätt säck?

En såpass här liten säck behöver näppeligen höftbälte.
Själv har jag i över 35 år haft med mig en 30 l klättersäck i botten på handbagaget, runt om. Numera när den är sliten och kär har jag ersatt den med en 35l från Regatta. Där jag skurit bort höftbälet och därmed fått säcken både lättare och smidigare. Det viktigaste är att du trivs! Om prislappen skall vara 400 eller 1500 är inte det viktigaste men en säck i expeditonskvalitet verkar i mina ögon vara overkill och en 35 liter på 1800 gram verkar alltför tungt för mig.
Ryggsäckstorleken har aldrig hindrat mig att komma genom gaten.

Go tur

Johan K
 
Haglöfs Shohoo

Hej

Jag använder min Shohoo 35l både privat och i tjänsten som handbagage när jag flyger och vid tjänsteresor mindre än 3 dagar har jag bara handbagage och då har oftas en dator i säcken också. Gå till bustikerne och kolla, testa och lyssna. Man behöver inte alltid det nyaste, häftigaste och dyraste utrustningen, även om det är också kul, utan lägg vikten på funktionalitet och "rätt" (för dig) kvalitet

//Anders
 
Nu börjar det nästan bli svårt att välja. ;)

Jag tror i alla fall att jag vill ha en säck utan avbärarbälte som nämndes (ev ett litet som inte är i vägen då man inte använder eller av avtagbar typ). Bär jag lätt är det mest i vägen.

Jag fingrade precis på en korridorares (jag är korridorsboende lundastudent) HL Victor 35 som verkade smidig och lagom kompakt för att kunna bäras även till vardagsturer utan att kännas klumpig. Ska ta en tur till Malmö och se vad som erbjuds där utöver lundautbudet (som faktiskt inte är helt dåligt för en så liten stad). Om nu Shoshoo dessutom håller på att bytas ut borde ju priserna sjunka något på dem?

Jag har dreglat över Arc'teryx säckarna både en och två gånger (framförallt arro 22 och rt25) och funderat fram och tillbaka om de verkligen är värda det. Men vi får väl se, den som lever får ju det har jag hört.

Ja, ja, jag ska inte er terrorisera med fler måttutvikningar men stort tack för alla tips! Nu är det siste april och snart dags för sillunch med allt vad det innebär. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.