Dags för omsulning?

Hej! Skulle behöva fixa någon söm längst ner på mina Lundhags skalkängor men det är kanske lika bra att skicka in dem för omsulning samtidigt? Vad tycker ni är det dags eller hade ni väntat lite till med att byta sulor? Tack!
Picture 176.jpg
 
Senast ändrad:
Då det ser ut att vara Vibram sulor, gissar jag att de har mellansula av PU som åldras så bara av den anledningen kan det vara dags att byta ut hela sulkasetten. Hur gamla är de?
 
Jag skulle passat på att helrenovera, både sömnad och yttersula.
Du har nog många kilometrar i de där. Så väl ingångna och bekväma...
 
Kan nog stämma, de är drygt fem år gamla.
5år då du uppenbart använder dina kängor frekvent skall inte vara något problem för mellansulans åldring. Våra olika Vibramsulor har levt >10 år innan de gett upp, så av just den anledningen kan du nog skjuta på omsulningen. Yttersidan uppvisar ju normalt slitage, men mycket finns ju kvar av mönsterklackarna och de ser hela ut i övrigt så håller flera år till enligt min uppfattning
 
Nej det är inga hål på sulorna och de håller säkert i flera år till, det tror jag också! Det som talar för sulbyte är helt enkelt säkerhetsaspekten; ju mer slitet mönster ju halkigare kängor. Eftersom jag ofta går solo till avlägsna platser bortom leder och folk så kan ett fall riskera att bli fatalt, t.ex. om man bryter fotleden och samtidigt ej lyckas att få kontakt med omvärlden.

Tack alla som har kommenterat!
 
Jag hade passat på att sula om, varför skulle man vänta tills dom är blankslitna? jag håller med ovanstående, greppet! jag upplevde enorm skillnad i grepp när jag sulade om, också efter 5 år.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...