cykeltält

jag har hört talas om att det ska finnas nåt slags cykeltält för en person, som använder cykeln som "tältpinne".

nu undrar jag om någon har erfarenhet av det, vet vad man kan köpa, om det är svindyrt, hur det funkar och så vidare.

tack på förhand!
 
Har aldrig hört talas om detta fenomen :)

Men däremot finns det enmanstält där du kan använda en gren eller en ryggsäck som "tältpinne"...njae...tält o tält det är snarare ett överdrag till sovsäcken som är vattentätt och ventilerande. Du fäster "tältet" i en gren eller cykelstyre precis ovanför ditt ansikte så du inte får duken i fejjan.

Haglöfs har ett par sånna rackare i sin nya katalog.

http://www.haglofs.se

//Andreas
 
Hej!

leta runt på detta forum och på Internet efter "tarp" eller "tarp tent" så kanske du kan få inspiration till att sy ett eget. verkar inte allför omöjligt :)

All the best!

//Anders
 
ok. tack för tipset, det ska jag kolla. jag tycker dock att det verkar lite vanskligt att sy tält. det ska ju typ inte regna in och så.
 
En stor nackdel med ett sånt tält torde bli att man får cykeln precis mitt framför ingången (vilket antagligen är väldigt opraktiskt).

Men det finns nog kreativa lösningar på det hela, gäller bara att hitta dem.

Har man TVÅ cyklar kan man väl köra med nåt i stil med MSR Missing Link (ser ut som ett klassiskt vindskydd men är alltså ett tält).
 
bergholm; sa:
Har aldrig hört talas om detta fenomen :)

Men däremot finns det enmanstält där du kan använda en gren eller en ryggsäck som "tältpinne"...njae...tält o tält det är snarare ett överdrag till sovsäcken som är vattentätt och ventilerande. Du fäster "tältet" i en gren eller cykelstyre precis ovanför ditt ansikte så du inte får duken i fejjan.

Haglöfs har ett par sånna rackare i sin nya katalog.

http://www.haglofs.se

//Andreas

Fördelen med dessa är att vikten är noll och ingenting. Jag hittade en sådan i min fars garage och vägde den, vågen kunde inte väga sådana lätta grejer = inga utslag alltså. ska använda den i sommar. Den är ju även vattentät förrutom vid huvudet, med myggnätet ska tydligen stå emot vatten även det. Annars så kan man ju göra som jag planerar att ta med en Poncho som ett litet extratak. Även denna väger noll och ingenting. Bästa av allt är att man får ett STORT 360* fönster.
Kommer inte ihåg vilka märken det va på dessa två men ska ta o kolla upp det någon dag.
 
(Bedre sent end aldrig)
Jeg traf en gut iPolen med sådan et telt.
Lurede lidt på det og fandt det lidt kunstigt;
(lidt trangt med strittende beskidte pedaler)
Lukas var glad ved det ! Havde cyklet hele Masuren rundt og brugt det flittigt.
Fabrikatet husker jeg ikke.- Sikkert polsk.
Har selv været en del undervejs m Akto.Såvel bjerg som skov, vinter og sommer.En del kondens ellers rigtig tilfreds.
Hejsan Lars
 
Men det där att ha cykeln som tält pinne kan jag inte se så stor fördel med. Om det börjar blåsa upp så (rätta mig om jag har fel) är väll inte cykeln så stabil, verkar stabilare med ett tält som lit´gger nersurrat i backen, finns ju enmans tält för 960 som jag har sett, även ett av de lättare desutom. Men om man vill så kan man ju binda fast sitt vanliga tält i cykeln för extra stabilitet...
 
Hej!!!
Jag har problem med min packning som jag tycker väger för mkt... Kan inte jag få låna din våg en helg?

Jürg
 
Nu har jag vägt tältet/sovsäckskyddet eller vad man ska kalla det för, skrev om det ovan. mitt vägde 470g. Och detta är minst 10 år gammalt, de nya som finns i affären nu är förhoppningsvis både bättre mot väder och även ännu lättare skulle jag tro. Perfekt för sommarcyklister.
 
Jag brukar lösa det med att bygga något som liknar ett vindskydd med hjälp av cykeln och en lättvikts-presenning. Det blir inte så vackert men funkar alldeles utmärkt.

Jag lutar cykeln mot ett träd och fäster ena kortändan på presenningen runt trädet och drar det över cykeln. Sedan spänner jag ut pressenningen och fäster andra kort-änden i marken. Nu har jag plats under presenningen för min sovsäck med min haglövs-bivack samtidigt som cykeln också är någorlunda skyddad mot eventuellt regn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Hilleberg Allak som cykeltält? Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.