Hilleberg Allak som cykeltält?

Hej!
Jag är väldigt inne på att investera i ett Hilleberg Allak.
Mina anledningar till detta:
*Självstadgande kupoltält
*Två hyfsat stora absider
*Sitthöjd
*Hållbart
*Klarar antagligen alla väder jag kommer slänga på den
*Jag är mer nöjd med de Hilleberg-tält vi ägt än andra tält jag/vi ägt (Ja, jag är en hilleban)
*Stort och rymligt för de dagar jag regnar inne

Tältet är tänkt att användas för en långcykling Sverige-Spanien-Italien-Turkiet-Nepal-Kina-Japan, för att inte nämna resvägen alltför detaljerat. Tanken är att vandra upp till base camp på Mount Everest.

Självklart är det kul att höra om ni ser några fördelar med detta valet av tält, men jag vill även höra era nackdelar för att se om jag kan se en så stor nackdel att jag är beredd att byta tält. Tältet är även tänkt att kunna fortsätta användas i framtiden som fjälltält/allroundtält, och jag vill denna gången skaffa ett självstadgande kupoltält så att man inte absolut måste ha bra mark att slå ned pinnar i.
Diskussion!
 
Senast ändrad:
Jag bytte bort mitt och kör på Nammatj 3 när vi är två i tältet och bytte till mig ett Soulo istället. Allak är bra men lite tungt för ett rätt litet tvåmannatält tycker jag. Vi var två pers som var inregnade i fjällen och han med ett feting-Exped och jag ett normalt 53 cm fick plats med presspassning. När man skulle byta om så var det bäst att en tjorvade på medan den andra låg ner. Kanske inte vad du vill höra men jag tyckte det blev lite trångt med stora ryggsäckar (runt 80 liter). Helt outstanding sommartid som paddlingstält i skärgården säkert då man kan få det extremt luftigt men att ha så trångt i fjällen när det regnar var inte lattjo.
 
Jag bytte bort mitt och kör på Nammatj 3 när vi är två i tältet och bytte till mig ett Soulo istället. Allak är bra men lite tungt för ett rätt litet tvåmannatält tycker jag. Vi var två pers som var inregnade i fjällen och han med ett feting-Exped och jag ett normalt 53 cm fick plats med presspassning. När man skulle byta om så var det bäst att en tjorvade på medan den andra låg ner. Kanske inte vad du vill höra men jag tyckte det blev lite trångt med stora ryggsäckar (runt 80 liter). Helt outstanding sommartid som paddlingstält i skärgården säkert då man kan få det extremt luftigt men att ha så trångt i fjällen när det regnar var inte lattjo.

Jodå, negativa grejer är väl antagligen vad jag vill/borde höra för att kunna tänka över. ; )
Nu är detta tänkt som ett stort tält för endast mig då jag reser ensam, och då borde det väl finnas plats och bli över?
 
Då är det kungligt bra! Men lite på tunga sidan. Jag ville spara ett kg då jaktturerna innebär nog jäkla tung packning ändå. Det var som Soulo väldigt tyst och stabilt även i hård vind.
 
Då är det kungligt bra! Men lite på tunga sidan. Jag ville spara ett kg då jaktturerna innebär nog jäkla tung packning ändå.

Då låter det hyfsat på det sättet i alla fall. Föräldrarna har ett Nallo 3 GT jag kan låna vid t.ex. vinterturer då man vet att man hittar snö att sätta ned pinnarna i, och gärna har plats för fler personer utan att det väger! Blir ändå lite mindre viktkänsligt med cykel.
 
Jag köpte ett HB Allak inför en resa till Island. Och jag var väl inte speciellt nöjd. Det var dock mycket bra i hård vind. Nästan helt tyst. Till skillnad mot mitt HB Nallo 3GT som får en att undra om Joey Jordison sitter med dåligt humör i absiden.

Utrymmesmässigt funkar det om man är själv. Men har Du tänkt att använda det i framtiden som ett fjälltält och eventuellt ta med någon polare så är det lite trångt. Och dåligt med plats i absiderna för matlagning. Det funkar men det finns bättre alternativ. Och för det priset och vikten så skulle i alla fall jag leta efter något annat.

Mitt drömtält för svenska fjällen är HB Nammatj 3GT även om jag inte har något än. För cykling har jag aldrig haft något behov av självstagande kupol. De säger att de är lätta att sätta upp. Och det kanske stämmer överlag. Men skillnaden i uppsättning mellan kupol och tunnel är obefintlig tycker jag. Eller nästan med fördel till tunnel bara man inte tältar på en stenhäll. Om vi nu snackar lite större kupol. De mindre med två korsande stänger och ingen absid torde ju vara oslagbara i uppsättning.

Nu cyklar jag med ett Vaude Space 3 Light. Det är rymligare och har en lite bättre design. Det som dock strulat är dragkedjorna till innertältet. Antar att HB är bättre där även om jag inte använd mitt HB mer än 2 veckor så jag vet inget om hållbarheten. Har tältat 150 nätter med mitt Vaude och bytt ut innertältet en gång pga dragkedjorna och jag tror att de är på väg att gå sönder igen. En annan nackdel är att det är grymt svårt att slå upp tältet i torrt väder då tältduken krymper. Så det är väl egentligen skäl nog att sikta på något annat. Men inte ett HB Allak tycker jag.
 
Ingen erfarenhet av just Hilleberg Allak. Men när jag tänker cykelcamping och cykelsemester, så tänker jag hyfsat varm årstid och oftast torra nätter. Under dessa förhållanden skulle jag nog titta betydligt mer på sådana självstagande tält där innertältet reses först och yttertältet läggs enbart på vid behov. Då slipper man den irriterande bastueffekten under soliga mornar.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annakerstin cykeltält Långcykling 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.