couscous

Utemagasinet!

Hej!

Har du den senaste numret av Utemagasinet? Nr 5, 2002 Där var ett gott recept med couscous samt några till. Jag tänker använda receptet med couscous inför fjällturen.

Jonas
 
Gott är det att torka cournsås (vegetarisk köttfärsås) sedan på fjället koka upp det, tillsätta cous cous och dedan kanske toppa med lite parmesan.

/ Anders
 
Linser!

Linsgryta med valfri smak tillsammans med couscous är supergott. Det har jag ätit som middag två månader i sträck utan att tröttna nänmvärt.

/Per
 
Afrikanskt!!!

Prova en afrikansk gryta till couscousen.
Gör grytan på lamm, grönsaker, annanas, grön el röd curry och cockos mjölk.
Krydda efter egen smak.

Smaklig måltid!!!!!!!
 
Viva la couscous

I själva linsgrytan:

Linser
Lök
Vitlök
Champinjoner
Salt
Svartpeppar
Krossade tomater
Tomatpuré
Chili(alt. curry el. annan gókrydda)

Vid tillagningen lät jag linstjosan ligga i varmvatten ca 10-15 min sen i med mer vatten och kokade upp, i med couscousen och låt svälla och svalna under lock.

Lätt, billigt, snabbt, gott och nyttigt! :)

/Per
 
Allt...

...du normalt har till pasta eller ris passar utmärkt till cous cous.

En extremt enkel men helt okej snabblunch med cous cous är

1 portion cous cous
1 burk makrillfilé i tomatsås

Det tar lika lång tid att tillaga som det tar att koka upp vattnet och vänta i 4-5 minuter. Inte en smaksensation men en tillräckligt god och hygglig bukfylla.
 
Biffar

Man kan göra goda köttbullar/biffar av köttfärs och couscous. Couscousen ger bra utfyllnad, konsistens och smak.
 
Smaksensation!

Testade receptet på italiensk cous cous i senaste numret av Utemagasinet. Det var verkligen en smaksensation! Jag tror att det är tomaterna som gör det. Hade med mig Rivosto (riven ost i pulverform) som jag kryddade cous cousen med. Det här är mat som man kan äta veckor i sträck utan att tröttna. Glöm inte att ta med lite olivolja, fettet förhöjer smaken tusenfalt.

//Petra
 
Re: Smaksensation!

madir; sa:
Testade receptet på italiensk cous cous i senaste numret av Utemagasinet.
//Petra

Skulle vara mycket intresserad att ta del av receptet. Har dock ej tidningen. Om du tycker det är fräckt att citera det här i forumet kanske du kunde skicka det på e-mail till mig. Har först nyligen fått upp ögonen för hur gott och bränslesnålt cous-cous är
\C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.