Chariot carriers cougar

Jag har läst några trådar på forumet om denna specialbarnvagn. Min fråga är dock om det går att använda den från det att bebisen är nyfödd, dvs behöver ligga ner? Går det att lägga in någon typ av lift i den eller är denna vagn mer att beteckna som sittvagn? Är det någon som har erfarenhet av denna eller andra tips på barnvagnar av det mer robusta slaget som passar för åtminstone löpning?
 
Det är en sittvagn, men det går att köpa till en "liggsits" eller en hängmatta för små barn. Rekommenderar hängmattan, den fjädrar lite. En kompis har Cougar (med liggsitsen), vi har en Captain XL, med hängmatta. Cougar med hängmatta vore den bättre lösningen.

Löpning med nyfödd i vagnen funkar kanske, men jag skulle iaf vänta med cykelturer tills barnet är lite äldre och stabilare i nacken.
 
Senast ändrad:
Vi har en cougar syskonvagn.
Det är den klart bästa barnvagnen vi har haft (har testat 3 andra tidigare), och dessutom funkar den som cykelkärra. Jag har inte investerat i löpningskitet, så det vet jag inget om.
Vi har hängmattan till vår minsta och det funkar utmärkt. Det går att ställa in den så att barnet ligger ned nästan helt. Dessutom finns stöd på sidorna, så nackstabiliteten är inget problem. Dock ska man nog vänta ett par månader innan man utför alltför slängiga övningar.
Det finns en sk lift att köpa, men vi skippade den eftersom vår dotter var några veckor gammal och redan kändes rätt stabil när vi väl fick tummen ur och gjorde vårt inköp.
 
Vi har använt en Cougar syskonvagn till vår yngsta sen hon var nyfödd, den är mer lättkörd än många andra syskonvagnar och definitivt mer flexibel.
Det finns en lift att köpa till, att tänka på med den är att den är Liten barnet växer ur den fort speciellt på vintern när det är mycket kläder. Den är bra den tid man har den men tycker inte den är värd pengarana med tanka på hur kort tid man kan ha den.
Då tycker jag hängmattan är bättre, barnet kan ligga där från nyfödd till det är dags att sitta själv.
Vi cyklade med vår dotter när hon var någon/några veckor utan problem, men som tidigare nämnt så ska man nog köra på fina vägar så det inte skumpar allt för mycket, den har ju fjädring men...
(Läste någonstans att i USA är det inte tillåtet att cykla med barn i hängmattan men i Sverige är det ok.)
Det är klart att en nyfödd har det mysigare och mer ombonat i en vanlig liggvagn men jag tycker fördelarna överväger nackdelarna med cougar.
En sak som jag dock irriterar mig på är att nu efter snart 3år så har byggyhjulen börjat glappa så det "klapprar" när man går, mycket irriterande. Nån som råkat ut för samma sak?

mvh
Johan
 
Senast ändrad:
Vi har en CX2 nu och hade en Cougar1 när vi bara hade ett barn. Cykling fungerar efter att barnen kan sitta, men inga längre turer i början. Kruxet är hjälmen som blir väldigt obekväm när de är små och helst vill ligga.
Till lillebror har vi använt ligginsats/mjuklift när han var nyfödd och nu har vi hängmattan till honom. Det går bra att springa redan från början (det hängde mer på att jag skulle läka efter förlossningen), barnen ligger bra i insatsen och i hängmattan. Men man bör väl undvika alltför guppig terräng i början. När jag springer med bägge barnen i vagnen är det bra att ha handbromsen för det är tungt att hålla emot i uppförsbackarna. Vi är jättenöjda med vagnarna. /Karin
 
Hejsan,
vi har precis köpt ein chariot cougar. Vi köpte en hängmatta till. I affären rekomenderade de att vi skulle använda den från 3 månader. Vår lilla tjej är nu 3 veckor och vi fick låna en lift till henne i affären tills vi kan använda hängmattan. Det är smidigt att bara ställa in den i vagnen och hon trivs så länge vägen inte är för dålig. Fördelen var också att vi köpte "hela" kitet, basis, cykelkoppling (Weber), joggingset och hängmatta på en gång och fick därför låna liften utan kostnad. Här hade det kostat 10 euro i månaden att hyra den annars. Finns kanske nån affär i sverige som har samma service med uthyrning?
Vi har hittills bara använt den som barnvagn och kommer nog inte att cykla med den i år utan först nästa år. Vi är trots det supernöjda och gråter inte så mycket över alla pengar som vi fick betala för den...
/isa
 
Det är klart att en nyfödd har det mysigare och mer ombonat i en vanlig liggvagn men jag tycker fördelarna överväger nackdelarna med cougar.

En sak som jag dock irriterar mig på är att nu efter snart 3år så har byggyhjulen börjat glappa så det "klapprar" när man går, mycket irriterande. Nån som råkat ut för samma sak?

Vår dotter trivdes redan från början (ett par veckor gammal) bättre i cougaren än i en vanlig barnvagn, så mysigheten är jag inte säker på att jag håller med om. I o f s hjälper det nog att hon har sälskap av storebror, som brukar ta hand om henne när de åker...

Vi har faktiskt samma problem med framhjulen (antar att det är dem du menar). Åtminstone det ena har blivit lite glappt. Vår vagn är bara några månader gammal, så den ska vi ta med tillbaka till affären, så får de fixa det.

/OJ
 
Vi har faktiskt samma problem med framhjulen (antar att det är dem du menar). Åtminstone det ena har blivit lite glappt. Vår vagn är bara några månader gammal, så den ska vi ta med tillbaka till affären, så får de fixa det.

Kom på att jag kan rapportera hur det gick...
Vi fick helt enkelt nya cityhjul när i affären.
De blev precis lika dåliga efter ett par månader.

Men nu har vi pratat med dem som importerar de här vagnarna till Sverige. Det visade sig att det är en packning i plast i hjulen som blir dålig. Den får man ny gratis om det här problemet uppstår.
Bra service tycker jag!

/OJ
 
Kom på att jag kan rapportera hur det gick...
Men nu har vi pratat med dem som importerar de här vagnarna till Sverige. Det visade sig att det är en packning i plast i hjulen som blir dålig. Den får man ny gratis om det här problemet uppstår.
Bra service tycker jag!
Snarare en dålig produkt än en bra service, eller?!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.