Byta styre?

Jag har en Nishiki Allroad med bockstyre. Är nu nyfiken på om det går att byta ut bockstyret mot ett rakt styre samt vad det då skulle kosta. Någon som vet?
 
Mitt svar är att jag inte vet exakt. Men förutom styre så behöver du byta reglage. Reglagen är billigare till raka styre än till bockstyre, så det behöver inte bli kostsamt. Men sen är det problem med kompabilitet som jag inte har full koll på. För 8 och 9 delat kan man tydligen mixa Shimanokomponenter (växlar, reglage) fritt mellan MTB/ATB/"rakt styre" cyklar och bockstyre cyklar. Eventuellt fungera det även för 10-delat, som jag tror din Allroad modellen har.

Ett problem som du kan få är att ramen på bockstyre cyklar är kortare än på cyklar med rakt styre, så ramgeometrin kan bli dålig.


Men mitt bästa tips är att registrera dig på https://happyride.se, förmodligen Sveriges största site för cykelintresserade/nördar. Där kommer du få många svar, tillsammans har medlemmarna där har en väldigt stor kompetens.
Glöm inte att länka till rätt modell, Allroad har funnits under många år. Nishiki har beskrivningar på äldre modeller någonstans på sin hemsida.
 
Varför?

Rakt styre är sämre därför att man inte kan variera åkpositionen lika mycket som med bockstyre. En variant är att såga av styret i sista böjen. Dvs där röret är vertikalt. Då tappar du bara allra mest böjda och lägsta aereodynamiska positionen som de flesta använder relativt lite och behöver inte ändra nåt annat.

Thure
 
Låt bli bygga om, minst 2 cyklar en med rakt styre för tex pendling och handla och en med bockstyre till träning eller långturer
 
Ett problem som du kan få är att ramen på bockstyre cyklar är kortare än på cyklar med rakt styre, så ramgeometrin kan bli dålig.
Jaså? jag trodde det var tvärtom faktiskt. Har en hybrid med rakt styre, och kan tycka den är lite väl kompakt/ kort. ibland hade det varit skönt att kunna luta sig mer framåt. Satte på "bare ends", men blir inte mycket skillnad.
 
Hur långt fram händerna kommer beror på flera faktorer och man kan kompensera med olika längd på styrstammen. Finns också ställbara styrstammar.

Racercyklar har ofta en åkposition som är ganska utsträckt dvs både styre långt fram och sadel lite mera bakåt jämfört vevpartiet, men man kan också välja lite bekvämare geometri med högre styre och kortare avstånd styre - sadel.

Thure
 
Jag har rakt styre i stan med alltmer bilar(det förtätas hela tiden i storstäderna men inga nya väger utan man förväntar sig att alla åker kollektivt) och får mer uppmärksamhet framåt vid mer upprätt sitt ställning och bättre kontroll på cykeln vid ev last på fram hjulet.
Sedan kan man ju justera sadel fram och bak och lutning,samt ha olika långa styrstammar och även lutning på vissa.
Justera in och låt någon annan se hur du sitter på cykeln men större vana än du eller kolla på web och ta bild/film på dig och jfr alt att betala på kvallificerad affär (bikfit)eller cykla till en cykelklubb tex när de väntar på en samlingsplats före en tur om du är i tid som oftast den är som är ledaren så kan han kolla och ge tips.
 
Min sadel går inte att vinkla eller förflytta bakåt mer än nån cm hit eller dit. Finns kanske andra stolpar att köpa? skulle gärna kunna vinkla ner den lite och dra bakåt så man slipper klämma kulorna
 
Min sadel går inte att vinkla eller förflytta bakåt mer än nån cm hit eller dit. Finns kanske andra stolpar att köpa? skulle gärna kunna vinkla ner den lite och dra bakåt så man slipper klämma kulorna
"Setback" är begreppet du letar efter, för stolpe med mer bakåtposition.
 
Går ju byta sadel eller sadelstolpe om allt annat är ok tid bytte jag cykel när vevparti började bli dåligt men allt går at fix/byta och oftast utan specialverktyg man kan anv träbitar,hylsor gamla lager osv samt en mässingstav som kan slipas till olika verktyg tex.
Sänd bild på sadelns undersida.
 
Raka styren brukar ha sk ”back sweep”. Jag tror att styrstammen måste vara riktigt lång om händerna skall hamna i samma position som med bockstyre.
Jag har gjort det omvända och monterat bockstyre på en mtb. Trots kort styrstam blir sittpositionen väldigt utsträckt. Fungerar, men inte optimalt.
Om du inte har delar liggande tror jag att du gör bättre att byta cykel.
 
Det är ju risk att sittpositionen förändras om man byter, men man kan mäta upp viktiga mått och försöka få till ungefär samma. Från sadelns mittpunkt horizontellt fram till där man håller händerna på styret. Och i höjdled, mellan sadeln och greppet på styret. Genom att sen anpassa längd på styrstam och höja/sänka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.