Bylisiga Syntetfoderjackor

Är på jakt efter en shysst syntetfoderjacka, men alla jag testat (Lundhags, Haglöfs och även Liv) är det så dålig passform på. Är ganska smal, och skulle vilja hitta en som är lite tightare i passformen än tidigare nämnda, utan att de blir för korta. Finns det ens?

Någon som kan jämföra med tex montbell eller bozeman?

Jag köpte en TNF jacka för ett par veckor sen..
TNF redline optimus jacket.. Jag är rätt liten med 176 cm i längd och 66 kg tung, och jackan är i small och jag tycker den sitter jättebra!

Relativt lätt med sina 650 gram och primaloftfodrad, en jättebra huva och inte så mycket detaljer som stör.

Men butikspersonalen på olika ställen verkade lite konfunderad på kraven jag hade på jackan..
Lätt varm med huva..

Har även en TNF dunparkas som ju är varm och go..
Men den tar halva ryggsäcken, och väger ett kilo mer än den nya!

Men jag tycker problemet är rätt generellt, antingen är tröjor/jackor för vida eller för korta!

Edit: Och jag tykcer jackan räcker till värmemässigt!
Var på en kall vecko-tur i abisko förra veckan och den kändes fullt tillräcklig!

Jag fick tag i en Klättermusen hild för några hundralappar för inte så länge sedan och den tror jag passar in ganska bra på dina krav, de har en ganska långsmal form på det mesta av sina saker.
Jag har ännu inte fått tillfälle att testa hur den beter sig när det varit fuktigt under en längre tid (det är ju detta som är syntetjackornas kardinalfunktion, annas skulle man ju alltid köra dun) men jag kan lova att den är väldigt varm för sin vaikt och packvolym iaf när den är torr.
Armarna är långa och går väl ner och skyddar handleder.

Nypriset skulle jag inte ha råd med men då är jag ju student å andra sidan.

En risk med en för löst sittande jacka är ju att man får en blåsbälg som pumpar ut den varma och goa luften och får in kall genom krage och linning. Så jag förstår helt trådstartaren. Min Berghaus Infinity är nog rätt fyrkantig. Men om man är avlång får man ju snällt nöja sig med kläder som antingen är för korta eller för breda.

(Enligt "vanligtvis pålitlig källa" kommer Haglöfs med en ny, lätt, termojacka nästa höst, om du har tid att vänta. Den kanske är tajtare :) )

En risk med en för löst sittande jacka är ju att man får en blåsbälg som pumpar ut den varma och goa luften och får in kall genom krage och linning .... Men om man är avlång får man ju snällt nöja sig med kläder som antingen är för korta eller för breda.

(Enligt "vanligtvis pålitlig källa" kommer Haglöfs med en ny, lätt, termojacka nästa höst, om du har tid att vänta. Den kanske är tajtare :) )

Ja, jag kanske får "nöja" mig med lundhags hotspot då, haha. Det känns ju iaf tillräckligt varm för framtida fotosessioner!

Att vänta tills hösten för att kanske få en haglöfsjacka som kanske är varmare känns lite avlägset, men tack för tipset! :)

Jag har faktist testat en syntetfoderjacka som satt bra, en väldigt nött tierrajacka på storulvåns fjällstation. Den var med huva, vilket gissningsvis borde varit dammodellen. MEN, har testat tierras damjacka utan huva i samma storlek, och den var alldeles för liten.. märkligt.

"slim and snug ergonomic fit"

Jag sprang på en ganska amitiös jacka - till och med namnet är krångligt:
Finisterre Etobicoke
320 gram, fylld med Primaloft 1, sydd i återvunnen plast.
Och hör och häpna... "slim and snug ergonomic fit"
Kostar ungefär som konkurrenterna (100 pund)

http://www.finisterreuk.com/technicalsurfapparel/mens/etobicoke-p72-c27.html

s_17_72.jpg

Senast ändrad:

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg