Bra termos

Tomas

Gäst
Har någon en bra termos att rekomendera?
Kraven är att den rymmer en liter och
naturligtvis "okrossbar"


Har för mig att jag sett en test någonstans,
någon som vet vilken tidning som detta kan ha varit i?


/Tomas
 

jansson.ekeby@swipnet.se (Stefan.J)

Gäst
En bra & billig termos

Hej Tomas!!


Jag har två stycken IKEA termosar på 0,5L och 1L. Dom har fungerat bra och var inte så dyra 139 kostade 1L termosen med IKEA familykort.


Det enda test som jag har läst i år finns i Utemagasinet nr 1 1999 där testades 6 termosar och en flaska.


MVH stefan.J
 

johan.nilsson@lund.frilufts.se (Johan)

Gäst
Thermos

Thermos gör bra termosar som håller värmen även när det är
Många minusgrader ute. Finns i flera olika modeller. Rätt dyra
dock.
 

Michael.Willershausen@telia.com (Michael)

Gäst
TEST av termosar

Hej
Det fanns ett överskådligt test av termosar i DN den 26 april 1999. Det täckte upp 8 termosar på 0,5 0,7 samt 1,0 liter.

Testet gör det väsentliga, plockar fram objektiva fakta.
Förmåga att hålla drycken varm resp. kall (varm sommar), vikt samt pris. En del kommentarer på handhavandet finns också.
Tyvärr har man (som många andra tester) inte specat vilken temperatur omgivningen har. Det gör ju att tester inte kan jämföras. Avkylning i +15gr är inte detsamma som -25gr. Men det rankar i alla fall de medverkande termosarna sinsemellan.

Jag kan berätta att de två bästa ansågs vara:
Thermos Mondial 1,0 l
Hammarservis Sarek 0,7 l
medan Ikeas fick betyget "prisvärd".


En faktor att beakta som inte jag själv inte tänkt på tidigare är att titta på vikt/volym kvoten. D.v.s. hur många gram släpar jag med mig per dl dryck.
Att välja en mindre termos med utgångspunkten att det ska bli lättare kan ju komma på skam ifall det är en modell som är tung. Lätt och hålla varmt är det som gäller. Vad gäller varmhållningen så har ju en stor termos fördel gentemot en liten (0,3-0,5 l) då större mäng håller värmen bättre.

Artikeln finns kanske kvar på DN-nätet under
http://www.dn.se/konsument
men jag har inte kollat själv.

/Michael
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.