Filmjölk i termos?

Tjo!

En liten knasig fråga kanske. Jag är starkt psykiskt beroende av min älskade filfrukost med dievrse trkad frukt och fröer av olika slag ;)

Skall ut en sväng i någon dag och kommer inte ha tillgång till kylskåp (kommer befinna mig i civilisationen så det är inget hikingäventyr där jag behöver jaga vikt). Går det finfint att förvara fil i termos för att det skall hålla sig i dagarna 3?

Ha det kalas!
 
Två dygn kan nog funka, men du måste kyla både fil och insidan av termosen ordentligt innan och förvara termosen isolerat också (så den inte står i solen).

En ide kan ju vara att ha en "kylklamp" i termosen. Jag skulle kunna tänka mig att den kan funka med typ ett brustablett-rör med vatten i (man får fixa förslutningen bara och se till att det inte spricker när man fryser in det). Fast det tar ju upp en del av volymen.
 
Rymdyoghurt

Arla har tillverkat rymdyoghurt åt NASA. Vill minnas att hållbarheten är ca 2 år i rumstemperatur. Testade för ett par år sedan, kostade då 30 kr för 1 dl inkl porto. Kolla med Arla om de fortfarande ar kvar produkten i sitt sortiment. Fanns i flera smaker och smakade helt ok. Om inte annat är det en rolig grej som faktiskt kostar mindre än en Realfrukost...

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/arla/pressrelease/view/151643
 
Långfil!

Som liten hade vi alltid produkten Långfil i sommarstugan och även om vi hade kylskåp så stod ju filpaketet ute i timmar ibland och vad jag kan komma ihåg av vad mamma alltid sa om just långfilen så var det att den höll sig bättre än vanlig fil! Om det ligger något bakom det påståendet vet jag inte, men du kan ju alltid testa!

/Andreas
 
rent generellt så upplever jag att produkter med hög fetthalt håller bättre än "mini" och "lätt" varianterna..
 
I vandringspackningen trivs som mest en thermos.
Yogurt i utetemperatur ruttnar dag två sommartid.
Kylklampar går görbort ut ur min burna utrustning.
Liksom kylskåp, vem minns inte kylskåpsmannen!
Men den långlivade långfilen och Arlas 2års dryck verkar funkis.
Du får väl skriva en rad om hur det gick.

Go tur
 
Red av pulvermjölk med vetemjöl och så äre klart? ;)

Edit:
Men en Nalgeneflaska eller dylikt går ju att förvara i om du har tillgång till hyffsat kallt vatten iaf, i fjällen är det ju absolut inte ett problem att hitta kallvatten och vid havet är det ju bara att ha lite snöre en sten och ett flöte så du hittar den igen så är det klart, iaf om det är lite tvärdjupt ;)
 
Jag tror det bästa är att ta med oöppnad förpackning utan att hålla på med någon termos. Mindre risk för fler bakterier än de som redan finns filen på så sätt. En termos håller nog inte kallt så länge ändå.
 
2 förpackningar

Håller med ovanstående...

Skall du bara ut två dagar så köp två paket och slipp kylklampar etc.
Om jag inte minns fel så finns fil som 5 dl förpackning så du behöver inte bära mer.
I två dagar håller det sig om förpackningen inte öppnas...

(Själv hade jag med fil i tre dagar i helgen som gick, förvisso paddlade jag så de låg kanske aningen kylt i kölsvinet, men de gick att dricka utan problem.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
Lucasst Köpråd termos Friluftsmat 35
pelle.k Mat-termos Friluftsmat 12
mikva Varm mjölk i termos? Friluftsmat 22
zzeezz Barn Termos för mat Friluftsmat 2
Bra termos Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.