• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Köpråd termos

Hej alla!

Behöver lite hjälp med val av termos.
Vad är det viktigaste att tänka på när man köper en termos?
Finns det några termosar eller funktioner man bör undvika?

Allt gott!

Jag undviker snabböppningar utan väljer de man skruvar på locket för att hälla ur,de är enklare att rengöra och håller längre. De riktigt kompakta termosarna håller troligtvis varmt kortare. Högt pris korrelerar dåligt med förmåga att hålla värme.

Köp en av märket thermos så är du skapligt säker på att få en bra. Snabböppningarna gillar jag inte men så länge jag inte använder funktionen så funkar den proppen som en vanlig. Snabböppningen är iofs bra om man har barn med då de kan hälla själva (förutsatt lämplig ålder och temp på vätskan) och man kan ställa ifrån sig flaskan med bara en hand.

Tänkte också att jag ville ha med vanlig kork, men efter att ha fyndat en av märket Thermos med snabböppnare är jag helnöjd.

En fördel med snabböppnare är att man slipper problem med att man drar åt för hårt och att den avsvalnande drycken skapar ett undertryck som gör att korken sitter som berget. Diskningen funkar fint i diskmaskinen om man skruvar isär den i två delar vilket är väldigt enkelt.

Gjorde misstaget att köpa en termos av XXL's eget märke, brände mig på yttre höljet och den en höll inte värmen alls, troligen hade den en läcka och allt vakuum försvann.

/Gustav

För kaffe föredrar jag glasrtermos oxidationen går långsammare jmfrt med i ståltermos där stålytan fungerar lite som katalysator.

Vad vill du hålla varmt? Plastflaska inne i ett rastplagg kan vara alternativ till termos i varje fall om det är volymer kring en liter.

Thure

Thermos Light and compact serie har legat i top på alla tester de senaste 15-20 åren och där får du med både snaböppning och vanlig kork. Kostar en slant men i detta fall får man vad man betalar för.

Individer

Termosar är individer. Typ bra eller dålig. Inte alltid högt pris ger den bästa kvalitenmen större möjlighet.

Har en gammal Konsum termos från när ståltermosar var nytt och är mycket bra ännu.

Stor kork är trevlig men kräver större kraft att öppna när vattnet kallnat och det är undertryck. Större värmeavgivnining dessutom.

Snabbkork är skit.

Diska med maskindiskmedel över natten.

Har alltid en termos i bilen på resor och dessutom en påse välling även om jag inte beräknar använda den.

En separat kaffetermos är ofta med.

Sedan korv i termos gör barn glada och perfekt när man ska åka hem med ungar efter uteäventyr så blir resan trevlig.

Märket Thermos har varit bäst av alla jag testat.
Ju större desto bättre varmhållning kan jag tycka, ffa halvfull.
Snabbkork är perfekt om man bara har varmt vatten i termosen, jag har aldrig i något geggigt, utan blandar allt i kåsan efter vad som önskas (då kan man ha både kaffe, te, saft och varma koppen i samma termos samtidigt.

Termosar med snabbkork håller värmen sämre. En stor termos ( förutsatt att den är full ) håller värmen längre tid. F.n. använder jag mig av Primus 1 l. termos. Den kom med både snabb- och skruvkork. Snabbkorken använder jag nästan aldrig.

Instämmer med ovan råd men har en annan punkt jag brukar tänka på när jag handlar.
Vad ska termosen användas till och efter hur lång tid ska den hålla vilken värme.
Inte alltid man har behovet av det maximala toppvärdet och en del termosar dyker snabbt i värmekurvan men stannar sen där medan andra dyker snabbt först när avkylningen tar fart

Hum

Instämmer med ovan råd men har en annan punkt jag brukar tänka på när jag handlar.
Vad ska termosen användas till och efter hur lång tid ska den hålla vilken värme.
Inte alltid man har behovet av det maximala toppvärdet och en del termosar dyker snabbt i värmekurvan men stannar sen där medan andra dyker snabbt först när avkylningen tar fart
Varför köpa dåligt? En termos används i de mest olika stunder och sedan dyker i kurvan, nja Effekt=konstant*A*dT enl mina kunskaper i värmelära.
Sorry om jag går imot dig och inte illa menat.

Termosar med snabbkork håller värmen sämre. En stor termos ( förutsatt att den är full ) håller värmen längre tid. F.n. använder jag mig av Primus 1 l. termos. Den kom med både snabb- och skruvkork. Snabbkorken använder jag nästan aldrig.
Anänder både termosar med snabbkork och vanlig (lite beroende på innehåll och användning). Min erfarenhet är att jag inte märker någon skillnad gällande att hålla värme. Har dessutom sett tester som säger att det inte är någon skillnad mellan de olika korkarna när det gäller hur de håller värmen (kommer dock inte ihåg vart jag sett dem så jag hittar dem inte nu).

Anänder både termosar med snabbkork och vanlig (lite beroende på innehåll och användning). Min erfarenhet är att jag inte märker någon skillnad gällande att hålla värme. Har dessutom sett tester som säger att det inte är någon skillnad mellan de olika korkarna när det gäller hur de håller värmen (kommer dock inte ihåg vart jag sett dem så jag hittar dem inte nu).
Intressant. Det där var bara min subjektiva upplevelse. Går det objektivt visa att snabbkorkar håller värmen lika bra som skruvkorkar får jag naturligtvis böja mig för det.

Varför köpa dåligt? En termos används i de mest olika stunder och sedan dyker i kurvan, nja Effekt=konstant*A*dT enl mina kunskaper i värmelära.
Sorry om jag går imot dig och inte illa menat.
Ingen fara, jag kommer däremot inte säga emot dig.
För några år sedan så tittade jag på tester och såg då detta i ett av testen, då jag inte kan återfinna testet så tänker jag inte heller vidhålla
Dock säger jag inte att man ska köpa dåligt, då missförstår du nog, jag säger att du ska köpa efter ditt behov

Det finns tre slag av thermosar som är intressanta.
1 De som håller varmt varmt och kallt kallt.
2 För vätska
3 För mat

Det första eliminerar alla dåliga thermosar. Thermos och Alladin brukar komma ut på topp.

Det andra handlar om vilken volym du behöver, solo, med sällskap eller typ av aktivitet där för bergbestigning och nerfärd än större kan vara motiverad. Även lättare och dyrare.

Matthermos gör att köket kan lämnas hemma för dagsutflykter etc.

Precis som Thure vill jag slå ett slag för glasthermosar. Med en egen liggunderlagsstrumpa på utanför blir de än stötsäkrare.

De som klättrar vill ha lättare thermosar, de finns.

go tur

Man får ju testa praktiskt hur det funkar, duger det till behovet behöver man ju inte leta efter något ännu bättre.
Jag har som sagt mest märket Thermos nu för alla de andra har varit sämre (diverse inkl Primus).
Jag har med Thermos inte märkt att den läcker värme via snabbkorken (men jag har haft andra med snabbkork som varit sämre), det finns troligen andra märken eller alternativet vanlig kork som kan vara bättre.

Praktiskt exempel: På sommaren i båten fyller jag oftast en 1l termos med vatten vid frukost. Det är sedan inte alltid som jag använder det under dagen, så nästa morgon kan jag ta en kopp kaffe eller liknande ur termosen, inte kokhett men tillräckligt varmt ändå när man inte vill störa sovande med att starta köksbestyr. Det är ju ofta 20 grader varmt ute och även om termosen ligger svalt nere i kölen så är jag imponerad av hur varmt det kan vara ett dygn senare (kan användas till disken också).

Ett annat: På vintern kan en 1l termos full med vatten vid start, i ryggsäck och ofta inne i en extrasocka och inte ytterst mot säcken hålla värmen trots upprepade stopp med kaffe mm. Så att sista 1/4 vatten efter ca 6 timmar fortfarande är varmt vid minus 10 utomhus i fjällen.

Mindre termosvolym tappar värmen snabbare, och ger inte lika mycket fika. Då får man komplettera med ett kök för att värma vatten om man inte har en stor termos från start.
Så det beror ju på hur man ska använda termosen, men jag håller med om att det är värt pengarna att ha en bra termos, en billig som tappar värmen snabbt är inget kul (om nu alla bra är dyra, och alla dyra är bra - det kan ju diskuteras).

Stor eller två små

Du skapar lite funderingar.
Tänker mig en skidtur där en person har en stor 1 liters termos och den andra har två halvliterstermos. Under turen tar man rast efter 3 timmar och efter 6 timmar. Vad väger två termosar mot en stor. Håller sig vattnet bättre i den mindre oöppnad termos mot en stor som öppnades och halva vattenmängden mellan rast ett och rast två?

Du skapar lite funderingar.
Tänker mig en skidtur där en person har en stor 1 liters termos och den andra har två halvliterstermos. Under turen tar man rast efter 3 timmar och efter 6 timmar. Vad väger två termosar mot en stor. Håller sig vattnet bättre i den mindre oöppnad termos mot en stor som öppnades och halva vattenmängden mellan rast ett och rast två?
Jag kollade vikten och 1 l var ca 365g, 0,47 l var 265 g (Thermos utan kork och mugg så lite mer kan det skilja). Sedan så har jag 0,7 och 0,3 l också beroende på behov.

Min fru brukar ofta ha en mindre, är termosen av god kvalitet håller den lilla värmen både till 3 och 6 timmar, men 1 l håller värmen bättre tills man börjar nalla ur den, eller jämfört som halvfulla (subjektiv bedömning) men jag vet inte hur halvfull stor är mot full halvliter vid 6 timmar (utom att om båda har god kvalitet så duger dom för mig).

Jag tittade igenom min stash av termosar för att kolla vad de var för filurer;
insåg att de två-tre som används mest är en 1,2L wide mouth NoName köpt på ICA, en 1L Thermos Light&Compact också köpt på ICA samt en 0,5L Thermos med flip-lock köpt på Clas Ohlson. Av de tre så är det den sista som används oftast - eftersom den är min commuter mug. Den är nästan för bra, det tar många timmar innan thévattnet är direkt drickbart! Att hälla upp i mugg och brygga påsen där är lämpligare de första timmarna, annars blir det för varmt.

Alla tre har normalt sällskap med en 0,3L som får innehålla mjölken till théet. Fabrikat TIGER Made in Japan. Hur den håller värme vet jag inte men den håller mjölken hyfsat sval under dagen...

Efter barndomens/ungdomens (och lumpens!) alla besvikelser med glasmarackas - så kommer jag ALDRIG NÅGONSIN återgå till glasversionen! Väl vakuumdragna rostfria termosar är en teknologisk gåva till mänskligheten - och precis som tidigare sagts i den här tråden så är det original Thermos som är det säkraste valet. Kostar kanske lite mer, men varför chansa?

Har en handfull andra också, mest halvlitare. Bland andra en vackert helsvart med Nescafé -logon i vitt längs sidan. Aldrig använd - hittades bland mina föräldrars kvarlåtenskap. Form och profil antyder Thermos, men det finns ingen som helst tillverkarindikering...