Bok om fauna och flora i Padjelanta?

Jag ska gå en liten sväng i Padjelanta i sommar och är på jakt efter någon bok i pocketform om faunan och floran i området som man kan ha med sig i ryggsäcken. Tyvärr har jag inte hittat någon, och jag tänkte höra här om någon har några rekommendationer. Jag är mest intresserad av floran men om det finns om bok om faunan också så är det givetvis bra.

Olle
 
Ajtte

Hej Olle!

Har själv inte någon bok i ämnet, men några tips har jag. Vet inte hur de går att få tag på, men biblioteket kanske fixar det.

Selander, Sten: Blomsterfjäll vid Virihaure. Ingår i Kai Curry-Lindahl, Natur i Lappland del II. Svensk natur 1963.

Här finns en länk, som Du kanske kan söka vidare från, eller kontakta Ajtte-muséet i Jokkmokk.

De borde ha tips.

Mvh Bert

http://www.ajtte.com/inneh.htm
[Ändrat av nidob49 2002-05-25 kl 17:32]
 
Flora

Om du skall ha med dig floran så är det bästa alternativet att ta med en allmän fjällflora tex:

Nilsson, Örjan Nordisk fjällflora

Nylén, Bo Fjällflora

Olsson, Olle G. Fjällflora

För fauna en fågelbok.
 
Fjällflora av Bo Nylén är i behändig "ta-med-storlek", med bra färgbilder och informativ text. Kan rekommenderas. Har inte koll några andra fjällfloror.

/Håkan
 
Nilssons fjällflora bäst

Örjan Nilssons Nordisk fjällflora är tveklöst bäst av de ovanstående.

Sedan finns det "Våra vanligaste fjällväxter" av Holmberg, en mycket kompakt fotoflora som bara tar upp de absolut vanligaste växterna, egentligen mer ett häfte. Men den är verkligen inte komplett, men är man bara ute efter att kolla vad de vanligaste arterna är kanske den duger. Själv brukar jag ta med mig Nilsson.

Selander är intressant mer av historiskt intresse, men knappast att ta med sig på turen.

Fågelbok finns det ingen speciell för fjällen, bäst idag är utan tvekan idag "Fågelguiden" av Svensson m.fl. Den är dock inte så lätt och kompakt.

Däggdjur finns det tyvärr ingen bra bok, Bjärvalls "Däggdjur" är bra men ingen fältbok (stor och tung). Det finns en europeisk översatt bok av Hofmann, vet inget om den men övriga böcker i samma serie tycker jag är mindre bra.

Staffan
 
vegetationskartan

Inför ett annat år:
Kolla om man fortfarande kan köpa vegetationskartan, det finns/fanns en över Padjelanta. På baksidan är även en del växtlokaler beskrivna. Några av de bästa ligger ganska långt från Padjelantaleden, i västra Padjelanta.

Jag tror nog att Selanders avhandling, om du nu kan hitta den antikvariskt, är det bästa som finns om floran i Padjelanta. Men den släpar man inte med sig på fjället, inte jag. Annars finns det ströartiklar i bl.a. "fjället" (Svenska fjällklubbens tidning)

Faunan är sämre beskriven såvitt jag vet.
Daniel
 
Tack för tipsen

Jag köpte tillslut Fjällflora av Bo Nylén efter att ha varit ute på dagstur kring Ritsem och plockat på mig en massa olika växter. Jag tycker den verkar fin, möjligtvis lite få arter men det beror förstås på hur detaljerat man vill artbestämma växterna. Som en fältflora är den säkert alldeles perfekt. Stora och fina bilder på vad som verkar vara ett bra glatt vattenavstötande papper.

Jag ska försöka att hålla ner blicken lite mer nästa år. Det är intressant att leka botanist. :)

Olle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.