Bok om Kebnekaise

Böcker som jag gärna går tillbaka till är "Vandra Kungsleden 1" av Claes Grundsten och "Detta är Kebnekaise" av Tore Abrahamsson.
Tore Abrahamsson har även skrivit en äldre bok som heter kort och gott "Kebnekaise".

/ Bertil
 
Performance; sa:
Finns det någon bra bok om Keb? Historik, toppar, vandringar m m?

I Ewa Hellström-Boströms bok "Svensk klättring: pionjärerna" står en hel del om Kebnekaisefjällen (förstabestigningar, profiler etc).

Och så finns ju Emmerich Rossipals förare till klätterleder i området, visserligen med 50 år på nacken. Men den är nog svår att hitta. Finns på Göteborgs stadsbibliotek iaf. Var försiktig med den om du lånar den!

Godnatt!
 
Jag har ett ex av Rossipals bok. Den är inbunden och i litet format, tänkt att ha med sig säkert.

Original är bättre än kopior. Funderar på att lägga upp det på Bokbörsen som är en väldigt bra second-hand-bokhandel.

Minns att jag läste den från till pärm till pärm när jag höll på och skrev mina fjällsmultronböcker, och fascinerades av att så mycket är oförändrat. Ledmarkeringar kan länsstyrelserna besluta att inte underhålla, men det går att gå ändå. Broar kan försvinna och avsmältningen gör ju nu vissa turer farliga.
 
Göran, underbart att du tar upp en sjutton och ett halvt år gammal tråd :) Det kanske äntligen är dags för mig att köpa Rossipals bok då.
Tack! Jag är inte inne på den underbara Utsidan så ofta som jag borde, så såg först nu. (Fast har varit inne några gånger på 17½ år :) )

Rossipals bok är unik. Den är i klass med Hambergs om Sarek, fast den kom ut 1952. Roligast är att han rekommenderar att man ska ta sig över en spricka på en topptur medelst valvstupstående, på en led upp till Kaskasasatjåkka eller Kaskasapakte, minns inte vilken. Det är nog inte för gemene man. Han var gymnastikdirektör :)

Vi kanske kan göra en deal, kontakta mig i så fall på info@bokverket.com
 
Lägg in annan länk till klätterförb.du kommer till en websida som vill sälja Domäner

För övrigt om böckera som är 20-50 år finns väl ingen större praktisk nytta mer än ev några sidor med kartor men av de som samlar på böcker driver ju upp priserna som borde ligga på en betydligt lägre nivå.
Jag köpte T A när den var ny rev upplaga på 70 talet då stämde text bättre.
Ren klättring har jag ju ej som intr utan endast lite grundkunskap för att få lite säkerhet om knutar karbiner anv av stegjärn och yxa.
Fick lite nytta av grunder nu på en tur runt Hardanger bree i Norge,men där var stavar och nya kängor men ev skulle broddar varit bra då det var mkt rinnande vatten över alg/lav bevuxna berg som vid regn var som att åka skriskor men med vassa stavar blev det ok.
Det var långa partier på helt kala berg på markerad vandringsled uppför var ju betydligt lättare då man kunde ta av vantar som anv pga kyla och låta stavar hänga i remmarna och dra sig upp på berget.
Lärde sig se små skrevor där man fick lite grepp för fötterna.
Hur mkt bättre klätterskor är mot monterneringskängor vet jag ej men troligen betydligt bättre men skulle ju frusit om fötterna med dessa.
 
Lägg in annan länk till klätterförb.du kommer till en websida som vill sälja Domäner

<klipp>

2005 slutade nog klätterförbundets då aktiva sida på .com, numera slutar den på .se
Dock verkar inte den boken som refererades 2005 finnas kvar i deras webshop, men de säljer en nyare, som jag inte läst och därför inte har någon åsikt om:

Klätterförbundet allmänt:

Någon medlem kanske kan fylla på med mer info.

/Patrik, inte medlem där just nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BurkenYao Omfattande bok om fjällvandring Fjällvandring 18
Bandersson Ny bok om Axel Hamberg Fjällvandring 3
jbrask Bok Sylarna Fjällvandring 4
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
oeriksson Bok om fauna och flora i Padjelanta? Fjällvandring 7
laurentiusweg Tore Abrahamssons bok om Sarek Fjällvandring 2
oeriksson Claes Grundstens bok Fjällvandring 7
Nyman bok om kungsleden? Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...