Bluetooth

Jag undrar vilken GPS med bluetooth jag ska välja till bilen, så att jag kan använda den till att ringa ifrån och ta emot samtal, någon som har nån erfarenhet av modeller som har bra ljud och även en bra mikrofon,så att mottagaren hör bra.

/Peter
 
omvänt

Jag tycker du ska vända på frågan - vilken telefon har skärm som är stor nog för dina behov och sedan kan du med de felsta mobiler av idag (dvs android eller ios) köpa och ladda hem din favoritnavigations-app. I princip alla moderna mobiler har blåtand i alla fall androiderna.

/Patrik, ävntar på en Sony xperia pro som är lagom stor för både mina ögon och fickor men inte den största skärm som finns
 
Jag tycker du ska vända på frågan - vilken telefon har skärm som är stor nog för dina behov
Det är inte att vända på frågan utan att föreslå att han ska köpa en ny telefon istället för en GPS? Om han letar efter en GPS med bluetooth och högtalartelefonfunktion så har han troligen redan en telefon.

Jag har en gammal TomTom och den har usel högtalartelefonfunktion. I princip omöjlig att använda under körning.
 
Det är inte att vända på frågan utan att föreslå att han ska köpa en ny telefon istället för en GPS? Om han letar efter en GPS med bluetooth och högtalartelefonfunktion så har han troligen redan en telefon.

Jag har en gammal TomTom och den har usel högtalartelefonfunktion. I princip omöjlig att använda under körning.

Jag tolkar inte Peters inlägg som du. Peter skriver:

Jag undrar vilken GPS med bluetooth jag ska välja till bilen, så att jag kan använda den till att ringa ifrån och ta emot samtal, någon som har nån erfarenhet av modeller som har bra ljud och även en bra mikrofon,så att mottagaren hör bra.

/Peter

============

Han skriver att han söker en GPS som ska gå att ringa med och vill man kunna ringa tycker jag en telefon är ett bra förslag. Flera av dagens andriodmobiler har GPS och det finns en uppsjö av navigeringsappar att välja på. Jag uppfattar inte att Peter ha rnågon utrustning idag.

/Patrik, som kanske tolkar fel
 
Tyvärr är jag rädd att du tolkar fel Patrik.
Peter måste ju rimligtvis redan äga någon typ utav telefon med bluetooth annars hade han ju inte haft någon glädje av en GPS navigators inbyggda handsfree-funktion. Viljan att införskaffa en GPS och inte en ny telefon kan jag förstå, jag skulle aldrig acceptera en telefon med så stor skärm som min GPS har, likaledes skulle jag aldrig acceptera en GPS med så liten skärm som min telefon har.

Själv använder jag en Garmin zümo 660 när jag använder något, tycker den fungerar okej. Jättebra som GPS, som handsfree ska jag inte uttala mig, då jag enbart använt det en eller två gånger, eftersom jag oftast använder bilens inbyggda system så jag kan nyttja knapparna i ratten.
Dessutom är den lite väderskyddad och gjord för MC-åkare, och det skadar ju inte.
 
varför koppla ihopa?

Om man har en telefon och en GPS - varför då inte ringa med telefonen (som är gjord för det) och navigera med GPSen som är byggd för det?
Varför ska man koppla ihopa dessa två?
Jag ser inget mervärde att koppla ihopa dessa.

Att man vill ha en pryl till flera ändamål förstår jag men varför ringa med GPSen då man har en mobil?

/Patrik, som tycker det saknas bakgrundsinfo/syfte i första inlägget
 
Tja om den ska vara i en bil så finns det väl ett visst mervärde. Om GPS:en har stor skärm med touchscreen och bra högtalare, så kan man väl önska sig blåtand också. Möjlighet att lägga in några telefonnummer vore kanske bra också.

Annars håller jag väl i princip med om att man kan både och. Det blir nog både billigare och bättre.

thomas
 
Själva syftet med att koppla ihop telefonen och GPS:n är enbart att få en handsfree i bilen, syftet med att ha en handsfree när man kör torde vara självklart.
Vill man sedan ha ett trådlöst system, och önskar ha en GPS så är det helt klart "billigast och bäst" att köpa en GPS som har den möjligheten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.