Bilar för kajaktransport

Ytterligare en tråd om transport av kanoter och kajaker.

Paddling är inte mitt huvudintresse men eftersom jag gör det några gånger om året så tänkte jag anpassa ett inköp av ny bil till mina fritidsaktiviteter. Paddling verkar vara värstingaktiviteten för bil.

Var inne på Bilia och kollade vad man fick lasta på Renault Clio och Megane (min prisklass). Båda två fick lasta 75kg på taket! (Lika mycket som en V70, det förvånade också försäljaren.)

Någon som har erfarenhet av att köra två kajaker på en liten bil, typ Clio eller något annat alternativ? Tips på bra friluftsbilar alltså!



/Andreas
 
Jag har en Clio och har vid några tillfällen transporterat två kajaker på den. Jag använder då en höjdlastare. Det var inga större problem med detta förutom att ekipaget blir rätt vindkänsligt. Skulle jag byta bil så skulle jag nog vilja ha en med betydligt längre tak, d v s en kombi av något slag. Det blir ju väldigt kort mellan takbågarna på en Clio och detta borde ju påverka stabiliteten, fast hittills har det ju gått bra..
 
Många kombibilar har inte så värst långt mellan takräckena i alla fall.
Jag har en V40 med rails och taklinjen är ganska böjd vilket gör att man inte kan ha räckena så långt ifrån varandra men nog kommer dom lite längre isär än på dom flesta ickekombisar.
Om man jämför med den rakare V70 så kan man sätta takräckena bra mycket längre isär på den.
Självklart är så långt tak som möjligt en fördel.



JL
 
Hej

Om du behöver transportera tva havskajaker pa taket da spelar det ingen roll vilken bil du har. Jag har haft 5 havskajaker pa en vanlig Nissan Primera och Audi 80.

Rain
 
Bra friluftsbil?

Som friluftsbil kan jag rekommendera en mindre eller mellanstor kombi. Själv har jag en Golf Variant som jag är mycket nöjd med. Bagaget rymmer många ryggsäckar (nästan lika stort som på en V70!), och fäller man sätena kan man slänga in två cyklar och köra ut i skogen. Rails (takreling) på taket ger stadig taklast, och på golfen är de inte lika böjda som på många andra bilar. Kajaker sitter bra. Tyvärr har jag bara en bild på bilen med en kanadensare på taket:

EXU1_300.jpg


Man kan sätta främre fästet längre fram om man vill ha längre lastbas, men då kan man inte öppna takluckan fullt.

Mindre kombibilar är billigare än större, och drar mindre bensin (bra för den miljö som vi alla lever i!). Det finns en uppsjö av bilar i denna klass, t ex Opel, Toyota, Ford, Skoda, VW, Volvo. Det kan dock vara värt att kolla upp storleken på bagaget eftersom det skiljer en hel del mellan modellerna.

En bra friluftsbil har givetvis dragkrok så att man kan köra kanotsläp eller lätt hänga på cyklar.

Peter
 
Jag har just bytt bort min Golf kombi mot en Ford Focus kombi. Golfen har betydligt bättre rails. Fordens är väldigt låga fram och bak vilket inte är någon höjdare när man ska frakta kajaker... Storleksmässigt är de annars ganska lika, och räcker gott och väl.
 
Kajakbil

Långt avstånd mellan lastbågar ger onekligen en stabilare plattform. Men binder man en lina i fören (ev också aktern), kompenserar detta för kort avstånd mellan lastbågarna. Och linor kanske man vill ha av andra skäl (säkerhet).
Har man kort avstånd är det lättare att lägga kajakerna, är det långt avstånd kan V-formen i för/akter göra att det behövs vaggor. T ex VKV:s vaggor är för veka, vilket har påpekats i flera ´trådar´.
Höjdlastare är mycket bra, och fungerar utmärkt vid kort avstånd mellan bågarna, sämre vid långt avstånd.
Höjdlastare är utmärkra för att stabilisera lasten även om man inte ställer kajakerna på kant.
Ställer man kajakerna på kant, blir det betydligt lättare att öppna bakluckan. Särskilt ska man se upp med kombi-bilar, där det ganska ofta blir kollision mellan kajak och taklucka vid öppning.
Vill man väga upp en kajak på taket (först lägga upp fören på lastbågen och sedan aktern och skjuta upp...) måste en båge sitta mycket långt bak, vilket i regel fungerar på alla bilar med droppränna (även sedanmodeller).
Ska man binda linor i för/akter kan man från en båtaffär inhandla en(två) ögelbultar och fästa i stötfångaren fram(bak), så slipper man krypa. Detta är givetvis inte möjligt på moderna "plastbilar".
Slutsatsen är att för kajakbruk är det inga fördelar med kombi, annat än lite större lastutrymme inne i bilen.
Den Hisinge-traktor (740) jag nu har är bästa kajakbilen hittills - åtminstone för mej.

Se upp med kajakförsäkringen, på många bolag gäller den inte för transportskador, förmodligen vanligaste orsaken till allvarliga skador.
Kajakbilen ska kanske inte vara stöldbegärlig.

/Lasse
 
Du hittar inte bättre bilar för ändamålet än Volvos stora herrgårdsvagnar. Köper du en begagnad 745, 945 eller 850 kommer du billigt undan. Vill du betala mer eller köpa nytt så köp en V70 kanske V70XC. Även om du hittar mindre bilar som får lasta mer enligt typintyget så har du ändå mycket större marginaler på Volvobilarna.
Själv har jag en 745 -90.

/Hans
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.