Kajaktransport

Har precis köpt Thules kajaktransportsystem och vill bara höra om folk brukar använda fästanordningar fram och bak, utöver dom spännen som håller kvar kajaken på takräcket...

Tack på förhand!
//Alex
 
För det mesta

Jag spänner nästan alltid en lina från fören till bogserögla fram, tycker det stabiliserar bra.
Inte när jag kör korta sträckor hemomkring, men när man ska iväg lite längre så.
Med kort avstånd mellan lastbågarna och/eller lång kajak
brukar jag även spänna en lina bak.

transp_k2lupo1.jpg
 
Cool bild! Även om det är helt lagligt, så kan jag tänka mig att många nog uppfattar det som mycket olagligt att ha en så stor kajak på en så liten bil.
Ser kul ut i alla fall!
 
Sätter man inte främre linan för att hindra att takräcket lossnar?
Har sällan hört talas om att kajakerna lossnar, men därimot takräckena.
 
eos; sa:
Sätter man inte främre linan för att hindra att takräcket lossnar?

Jag sätter lina fram i första hand för att stabilisera fören. Det går såklart att köra utan lina fram oxå, men det känns som om kajakerna ligger mer stilla med. Och en extra säkerhet skadar ju inte och det är inte mycket jobb att sätta dit linan heller.

Men har man ett takräcke som håller på att lossna kan ju en lina hjälpa för det med, men i mina öron låter det som om det är läge att skaffa ett nytt takräcke då...

Har varit med om att ett par takrelingar (rails) gått rakt av på en kompis bil när det blåste en del, då var det bra att han hade linor spända fram (hade inte varit kul för bilarna bakom med två flygande kajaker). Men de flesta räcken och relingar sitter fast ordentligt.

Jag använder för övrigt Thules kajakhållare, oftast de där kajakerna ligger med botten nedåt (Thule 874). Men även de där kajaken ligger på sidan (Thule 520-1).
[Ändrat av eriksjos 2006-07-14 kl 15:11]
 
En historia att skratta åt idag...

eriksjos; sa:
Jag sätter lina fram i första hand för att stabilisera fören. Det går såklart att köra utan lina fram oxå, men det känns som om kajakerna ligger mer stilla med. Och en extra säkerhet skadar ju inte och det är inte mycket jobb att sätta dit linan heller.

Men har man ett takräcke som håller på att lossna kan ju en lina hjälpa för det med, men i mina öron låter det som om det är läge att skaffa ett nytt takräcke då...

Har varit med om att ett par takrelingar (rails) gått rakt av på en kompis bil när det blåste en del, då var det bra att han hade linor spända fram (hade inte varit kul för bilarna bakom med två flygande kajaker). Men de flesta räcken och relingar sitter fast ordentligt.

Jag använder för övrigt Thules kajakhållare, oftast de där kajakerna ligger med botten nedåt (Thule 874). Men även de där kajaken ligger på sidan (Thule 520-1).
[Ändrat av eriksjos 2006-07-14 kl 15:11]

Jag måste bara berätta följande:

För ett antal år sedan var jag på väg från Varberg norrut mot Borås när jag mötte någon som sannolikt var världens störste optimist.

På det blankpolerade taket på sin likaledes blankpolerade antika Volvo Duett hade han lagt en filt. På denna filt hade han lagt en kajak av den gamla skolan, dvs kravellbyggd i trä med duk utanpå. Kajaken hade han bundit fast med snören genom sidorutorna på något sätt.

På lagom avstånd innan mötet med mig lossade såklart hela skiten varpå jag fick kajaken i fronten på min bil. Kunde lika gärna fått den i vindrutan...

När vi väl hade stannat brydde föraren / ägaren till kajakresterna bara sig om sin till tändstickssplint och lump förvandlade raritet. Jag gav givetvis fullständigt fan i detta och bara tillfälligheter hindrade att jag hamnade bakom lås och bom för dråp i hastigt mod.

Sens moral; Använd takräck / kajakhållare och bind hellre för mycket än för litet. Och skit i att polera biltaket...

Ciao!

Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
hallis1 kajaktransport Paddling allmänt 9
ekis Bilar för kajaktransport Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.