Banff national park (Alberta, Kanada).

Jag kollar just nu på att flyga till Calgary och sedan åka buss till Banff national park. Verkar väldigt smidigt och inom en rimlig prisram.
Mina funderingar är det gär med att resa tält hur som helst. Är det helt fritt att bara slå läger lite här och var?
 
Bör planeras

Banff NP är fantasiskt och jag kan verkligen rekomendera ett besök. Det är som du skriver lätt att ta sig in i parken men väl där finns det lite att tänka på. Liksom andra Nordamerikanska nationalparker finns det gott om regler och parkvakterna har större koll än man kan tro över de synbart nästan oändliga vildmarkerna.

Att vandra runt och tälta helt fritt är i princip inte tillåtet men du får garanterat en makalös vildmarksupplevelse bara genom att gå någon av parkens många vandringsleder. Detta kräver dock att du (i förväg) ansöker om ett så kallat Back Country Pass där du behöver specificera din färdväg och ange vilka tältplatser du vill utnyttja och vilka nätter. Populära tältplatser tar snabbt slut.

Med tanke på parkens (och parkens omgivningar) karaktär och storlek har man stor nytta att lägga ner lite tid på att planera sitt besök. Att förstå var björnarna hänger den tiden man är där eller hur snösituationen i passen kan påverka ens vägval är dock inte lätt annat än om man besöker en Ranger Station när man väl är på plats.

Du hittar info att starta med t ex här:
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.