Litauen - Zemaitijos National Park

Hej,

Det här blir mitt andra inlägg (första egna tråden) på Utsidan.se. Jag är nyfiken att höra om någon här har vandrat i, besökt, eller till och med bara åkt förbi Zemaitijos National Park, i Litauen? Jag frågar därför att jag är sugen på att utforska nationalparken och dess omgivningar till fots. Funderar på en resa på 2-3 dagar. Kanske har ni inte varit i just ovan nämnd nationalpark, men jag är likväl intresserad av att höra om era erfarenhet av övrig vandring i Litauen. Rent allmänt, vad skall/bör man tänka på osv? (Guldkorn mm...) Rör mig dock helst inte alltför långt från färjeorten Klaipeda (dit jag planerar anlända med färja) då min totala resetid är begränsad till en långhelg (torsdag - söndag) i början av Augusti 2012.

Tacksam för svar!
 
Kuriska Näset

Åkte runt med husbil förra sommaren och vandrade på lite olika ställen i Baltikum. Har du besökt Kuriska Näset? Mycket fint men du e kanske ute efter djupa skogar? ;)

Kolla in vår sida www.traneving.se. Kanske hittar du någon användbar vandringsinfo om Baltikum. :)

/Helena o Thomas
 
Hej och tack för ditt/ert svar!

Jag har redan kollat lite på er hemsida. Mycket fina bilder och inspiration. Kuriska näset verkar inte dumt. Nära Klaipeda också... Men visst hade det varit trevligt med lite mer skog och mindre folk (?). Hur upplever du bemötande från lokalbefolkningen? Läste i en annan reserapport där Litauerna beskrevs som folket som aldrig ler. Känns spontant aningen generaliserande.

Överlag verkar inte Litauen vara det mest "vandrade" landet i Europa. I alla fall inte om man kan dra någon slutsats av tillgängligt material på nätet om dylika resor. Men där fyller vi här på forumet en viktig funktion...
 
Överlag verkar inte Litauen vara det mest "vandrade" landet i Europa. I alla fall inte om man kan dra någon slutsats av tillgängligt material på nätet om dylika resor.

Sök på "żmudzki park narodowy", som det heter på polska. Det verkar finnas en hel del polacker som traskar runt där och lägger ut bilder, så man kan i alla fall få lite grepp om hur det ser ut, även om man inte kan språket. Litauen och Polen hängde ihop under många sekler, ungefär på samma premisser som Sverige och Finland, och det finns ännu gamla släktband och en betydande polsk minoritet i landet.
I den landsända där nationalparken ligger finns det en lite säpräglad kultur och språk, och en hel den av de gamla fina trähusen står oförvanskade kvar - ännu så länge.
Ni kan också få krypa runt i silona efter kärnvapenbestyckade långdistansmissiler i en f.d. sovjetisk militärbas, om ni ändå har vägarna förbi ;) De lär ha blivit en rejäl turistattraktion.
 
Har också sett den parken (Zmudzki park narodowy). Husen, de genuina byarna och gemytligheten verkar vara en mycket god anledning till att åka till just Litauen. Ser helmysigt ut!

Misilsilos verkar spännade... Den här platsen likaså; Hill of crosses

Känns som att jag får börja skissa på en liten att-göra-lista över Litauen. Skall dock inte åka på den här resan själv och mina två andra medresenärer har pratat om både Yorkshire (England) och Alperna. Det kommer med andra ord att bli ett angenämt nöje att avgöra vart turen slutligen skall gå. Men kom gärna med fler tips om just Litauen, ni som har!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haetm Durmitor national park Trekking 4
Skogskungen Banff national park (Alberta, Kanada). Trekking 1
Yoka Sagamartha National Park? Trekking 51
Nyman Laheema national park Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.