Bärteknik av rygga

Jag har träffat flera och läst om pesoner här på utsidan som har problem med höften när de bär ryggsäck.
Jag har lastat min rygga med 27-28 kg och när jag drar åt höftremmen kan jag utan problem bära 90-100% på höften. Men vanligvis så ligger det nog kring 70-80 höft och 20-30 axlar. Detta gör jag för att skona min nacke som jag har problem med.

Min undran är finns det någon risk att bära för mycket på höften eller ska jag se mig som lyckligt lottad att jag kan dra åt avbärarbältet utav bara f.n och bära all vikt på höften utan att strypa blodtillförsen till benen.

/Stefan
 
Finn felet!

Vad väger du?
Vad är det du behöver som väger 28 kg?
Hur mycket väger din ryggsäck?
Utgå från vad du måste bära, mat vattenrening/vatten.
Klimatskyddslager+1 ombyte, 2 strumpombyten. Tält, sovsäck, underlag, kök/bränse. Hygienprylar. Kartor/kompass biljetter, kontanter. Detta kan inte väga 28 kg om du inte har fel prylar.....Försök nå 20 kg först....mindre är möjligt....

Go lätttur

Johan K

PS med lätt ryggsäck går man snabbt, lätt och ser samt njuter mycket.....
 
walkerboh; sa:
Min undran är finns det någon risk att bära för mycket på höften eller ska jag se mig som lyckligt lottad att jag kan dra åt avbärarbältet utav bara f.n och bära all vikt på höften utan att strypa blodtillförsen till benen.

Du bör nog till viss del se dig som lyckligt lottad. Jag har t.ex. problemet att de flesta avbärarbälten är för långa (eller jag är för smal). Min Haglöfs Alaska kunde jag inte dra åt ordentligt på förrän jag satte dit bältet från min gamla Skarja istället.

Sen har jag på vintern väldigt svårt med att dra åt så att avbärarbältet sitter. Det är så mycket kläder innanför som glider mot varandra så det halkar långsamt ner över höfterna.

Men till viss del tror jag också att många inte riktigt har koll på hur man spänner en ryggsäck. Jag har ofta sett folk som frågar "Vad ska man ha alla remmarna till?" och de har fått alla möjliga konstiga svar.

Softpacks tror jag också är svårare att bära på höfterna eftersom de är mer beroende av att man packar dem rätt (så formen hålls). Spänner man t.ex. remmarna som håller locket för hårt får man ju oftast en form på ryggsäcken som påminner om en ( med buktiga sidan mot ryggen och en sån är svår att bära på höfterna eftersom toppstramarna inte kommer att dra axelremmarna uppåt utan bakåt.
 
jo jag vet att mitt tält väger för mycket (3 kg) och att jag borde byta ut trangian mot ett enklare gaskök.
Men det som väger mest är c:a 5 kg fotoprylar där jag kommer att banta en del till kommande sässong.
vikten var med 9 dagars mat. Nästa sommartur kommer jag förhoppningsvis att banta ner till 20kg.

Eftersom du frågade så väger jag 90Kg.

Men huvud frågan var om det kan finnas en skaderisk att bära för mycket på höften.
 
Bra att bära med höften

Jag tror du skall vara glad över att bära så mycket med höften. Så länge man inte stasar höftmusklerna är det väl bara bra att avlasta ryggen och få kraften rätt ner i benen.
Jag kan inte se att det skulle vara nån nackdel (förutsatt att balansen är fin osv).

PS. Apropå lättviktsdiskussionen: 28 kg med "riktig" fotoutrustning tycker jag låter ganska normalt.
Själv tycker jag att lättviktshysterin är lite för mycket ibland. Visst, man kan spara på utrustningen, men att spara på maten och bara köra svindyrt natriumglutamatmättat frystorkat tycker jag är dumt. Själv slimmar jag prylarna för att kunna käka riktigt gott käk och korka upp en vinare. 12 kg prylar och 10 kg finkäk är min melodi.
 
Re: Bra att bära med höften

Nordesjo; sa:
Själv slimmar jag prylarna för att kunna käka riktigt gott käk och korka upp en vinare. 12 kg prylar och 10 kg finkäk är min melodi.

Det låter som en sund filosofi; fler borde anamma den, även jag - har vissa tendenser att bära för tungt. Bärandet beror nog på att jag inte har råd att köpa nytt och lätt och därmed får bära gammalt och tungt; gör inte så mycket om man är vältränad, och är man inte blir man :)
 
Re: Re: Bra att bära med höften

Nordesjo; sa:
Själv slimmar jag prylarna för att kunna käka riktigt gott käk och korka upp en vinare. 12 kg prylar och 10 kg finkäk är min melodi.

Håller med -- sunt! Börjar själv tröttna på lättviktshysterin, även om jag själv delvis är ett offer för den... Men om man kan käka schysst för ett par kilo extra (naturligtvis intjänade genom svindyra lättviktskläder och dito tält :) är ju inte det fel...

För att återvända till trådens tema: jag brukar bära nästan allt på höfterna periodvis (t ex på slätare mark) och då och då bära nästan allt på axlarna, eller variera mellan extremerna. Det funkar bäst för mig, då känns det inte som om jag "stelnar" någonstans, om ni förstår vad jag menar. Jag har en Haglöfs Climber 80 (softpack) och upplever inte något problem med att packa den. Jag har hanterat packproblemet med softpack genom att skära till en platta av billigt liggunderlag som stadgar upp "buken" på ryggsäcken. Det gör den visserligen lite tyngre, men komprimeringen blir jämn och säcken blir inte lika känslig för hur den packas. (Lite extra vikt blir det förstås -- "två kexchoklad och ett toalettbesök" som min bror brukar säga --, men det är det värt, tycker jag.)

Vad gäller skaderisker vet jag inte hur det ligger till med den saken, sist pajade mina knän på en (obelastad) topptur, på vägen ner.
[Ändrat av johal 2002-09-26 kl 15:03]
 
Jag har av någon anledning fått för mig att när man bär mycket på höfterna så tar knäna mera stryk. Men det kan vara så att man med ett bra avbärarbält klarar av att öka vikten vilket i sig ställer till problem. Jag har i bland kånkat omkring med drygt 35 kilo i packningen i svår terängg, inte för att det är något jag kan rekomendera, jag var bara helt enkelt tvungen.

Det gick i alla fall ganska bra att bära så mycket med kanske 70 % av vikten på höfterna.
 
Hur man än bär så går ju all kraft ner i backen via knäna (om man inte använder väldigt, väldigt stora skor att bära allt i), så det borde inte spela nån roll för knäna om man via axlarna, ryggraden eller höften.

Sen tror jag att kroppen själv säger ifrån när den tycker att man skall flytta kraftens angreppspunkt hit eller dit. Själv brukar jag dra och slita i remmar och spännen mest hela tiden medan jag går.

De enda farorna jag ser med extremt höftbärande är dels att man kan stasa (stoppa blodgenomströmningen i) höftmusklerna och att säcken kan bli svajigare så att benmusklerna får kämpa mer för att hålla balansen.

Annars: om det smakar ergonomiskt så är det egonomiskt.
 
Det som skulle kunna göra att knäna tar mer stryk om man bär på höften är ju att ryggraden inte kan ta upp några stötar, vilket den ju lär göra om man bär på axlarna. Sen kan man ju fråga sig vad som är att föredra, att låta ryggen eller knäna ta stryk.
/Harald!
 
Håller med! Eftersom jag har haft mycket trassel med ryggen, bär jag numera helst på höfterna. Om man bär tungt bara på axlarna finns det risk att man komprimerar diskarna i ryggraden och detta kan vid långvarig belastning leda till diskbråck eller ischias. Jag brukar växla mellan höft och axlar beroende på när det känns tungt för den ena eller den andra kroppsdelen. Optimalt för längre vandringar är nog 70/30 till höfternas fördel. Givetvis är det viktigt att inte överpacka, men att ta med mer än bara det (nöd)torftigaste är mer än halva njutningen när man väl fått av sig ryggan och kan njuta av en wirre i solnedgången...
 
hejsan. flåt att jag bumpar en väldigt gammal tråd. men jag tyckte att det var onödigt att skapa en ny. har precis köpt en ny ryggsäck. en arcteryx bora 35 liters.

är det meningen att man ska ha den över höfterna oxå? jag trodde de när jag köpte den, men den verkar bara ha ett helt vanligt knäppe över magen. inget sånt mjukt skumgummiband som jag trodde skulle ligga över höftbenen. den är skön att bära ändå, vill bara vet om jag använder den på rätt sätt.. för jag kan inte tänka mej att jag har köpt en för liten väska.. jag är 173 och köpte regular.
japp. jag e grön på vandring.
om det inte är nått mjukt skumgummi på bandet så ska man naturligtvis inte ha den på höften?


tack för svar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.