Smågrejor i rygga

På Vildmarksmässan gjorde jag ett impulsköp och fyndade en Haglöfs Matrix 70. Nu tvivlar jag på att det var rätt att köpa den säcken. Den saknar ju ytterfickor helt, sånär som på de fickor längst ner på var sida. Sen finns det ficka i locket också. Hur förvarar ni plånbok, telefon och andra småsaker på ett vettigt sätt? I byxfickorna kan man ju inte ha hur mycket som helst. Finns det möjligen lösa fickor att hänga på som tillbehör? Tips, tack!
 
Senast ändrad:
I enlighet med gällande SOP och helt enligt principen KISS håll så mycket du kan som du gör till vardags. Det fungerar ju oftast utmärkt. Regel 1 är alltid krångla inte till något som fungerar till vardags.

Special leder alltid till var la jag nu bussbiljetten, nycklarna till bilen? Dylikt hör inte till när man skall följa stigen in i grönskan.

go tur
 
På Vildmarksmässan gjorde jag ett impulsköp och fyndade en Haglöfs Matrix 70. Nu tvivlar jag på att det var rätt att köpa den säcken. Den saknar ju ytterfickor helt, sånär som på de fickor längst ner på var sida. Sen finns det ficka i locket också. Hur förvarar ni plånbok, telefon och andra småsaker på ett vettigt sätt? I byxfickorna kan man ju inte ha hur mycket som helst. Finns det möjligen lösa fickor att hänga på som tillbehör? Tips, tack!

Budgetalternativ:
  • Tvättpåsar i nätmaterial med dragkedja
  • Persedelpåsar.
Länk till det senare:

http://www.getout.se/sv/artiklar/bara-forvara/sackar-pasar/vanliga-packpasar/persedelpase-6-p.html

Dyr-alternativ: Kifarus packpåsar:

Edit:

Oops, såg nu att du sökte ytterfickor och inte innerpåsar. Mea culpa. Iofs har Kifaru modulära ytterfickor också, men då förutsätter det PALS eller motsv. på din rygga.

/Mats
 
Plånka, nycklar och telefon brukar jag ha vattentätt packat i lockets inner/underficka. Nog har väl Matrix fortfarande en ficka både på ovan- och undersidan?

På Vildmarksmässan gjorde jag ett impulsköp och fyndade en Haglöfs Matrix 70. Nu tvivlar jag på att det var rätt att köpa den säcken. Den saknar ju ytterfickor helt, sånär som på de fickor längst ner på var sida. Sen finns det ficka i locket också. Hur förvarar ni plånbok, telefon och andra småsaker på ett vettigt sätt? I byxfickorna kan man ju inte ha hur mycket som helst. Finns det möjligen lösa fickor att hänga på som tillbehör? Tips, tack!
 
Plånbok i bakficka, sedan har jag säkerhetsficka på insidan av byxorna där stora sedlar och fungerande kort + biljetter förvaras i vattentätt fodral.

Telefon, bröstficka i vattentätt fodral.

Småprylar, Ferinoryggan jag brukar använda har fickor på avbärarbältet som sväljer massor!
 
Plånka, nycklar och telefon brukar jag ha vattentätt packat i lockets inner/underficka. Nog har väl Matrix fortfarande en ficka både på ovan- och undersidan?

Samma här. Behöver dem ändå inte under vandringen. Sen kan man ha busskortet bara i en ficka om man inte störs av det. Underfickan i Matrix har väl dessutom en liten slinga som man kan fästa nycklarna eller liknande i?
 
Jag har själv en Matrix 70, och jag brukar inte uppleva att det är några större problem med förvaring av småsaker. Kort (läs kontokort+körkort) bär jag på mig, antingen i jackan eller byxorna. Nycklarna brukar jag kroka fast i innerkroken som finns inuti topplocksfickan. En bra och säker finess som gör att man inte riskerar att förlora nycklarna. Övriga smågrejer ryms i topplocksfickan alternativt kan jag lägga några grejer i påsen som är till för vätskesystemet (orange påse närmast ryggen).

Mvh /Joel
 
Om du tänkt vandra med den, och vandra lätt (eftersom modellen är ganska lätt i sig, 1,7 kg) så tycker jag att du bara tar med stfkort, bankkort och kontanter. Nycklar, plånbok och telefon lämnas på smart ställe i bilen och bilnyckeln tar du med i vattentät påse. Varför dra på mer?

Verkar vara en hyfsat smart säck, Packa lika smart och lätt så får du en härlig vandring.
Sikta på under 20 kg, inklusive allt utom din nakna kropp. Det är mitt tips.
 
Tack för alla bra tips! Önskemålet är ju att man ska komma åt vissa prylar utan att behöva ta av sig ryggan. Matrisen saknar ficka i avbärarbältet, vilket är synd. Länken till Bergans var ju spännande. Hade ingen aning om att sånt fanns! Vekar ju upp fylla mina önskningar. Tack för länken! /Claes
 
Undertecknad brukar bära plånka, nycklar mm i fickorna under resan. Väl framme packas detta i lämplig plastpåse och begravs i säcken. Just Din säck har vad jag minns flera fickor som kan vara lämpade.

...vid ev shopping i vildmarken återgår jag tillfälligt till civilisationsmode...

//J
 
Undertecknad brukar bära plånka, nycklar mm i fickorna under resan. Väl framme packas detta i lämplig plastpåse och begravs i säcken. Just Din säck har vad jag minns flera fickor som kan vara lämpade.

...vid ev shopping i vildmarken återgår jag tillfälligt till civilisationsmode...

//J

Intressant, kan du utveckla det där med fickorna?/Claes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.