Att sko en vandringsstav

avslutad210712

Gäst
Om du menar en metallskoning längst nere så tog jag ett aluminiumrör med lämplig innerdiameter, kapade det till en ungefär 25 mm lång "stump", satte fast staven i skruvstädet och slog ner det försiktigt med en vanlig hammare.

Inget speciellt avancerat med andra ord. Varför aluminium - jag ville ha så lätt stav som möjligt *L*. Fast sanningen är snarare att det var det jag hittade först med lämplig diameter. Dessutom mjukt i sig självt så jag hoppades att risken för att spräcka staven skulle vara lite mindre. Vet att aluminium inte är det slitstarkaste av material men efter närmare 80 mil i fjällen är förslitningen rätt försumbar.
 
Skarvmuff från Clas O

Jag köpte en skarvmuff i koppar i lämplig diameter på Clas Ohlson och tryckte fast i änden på staven. Mjukt material som också "växt ihop" med staven under vandringarna. Sitter nog bättre nu än i början. Kostar drygt tjugo kronor för ett par stycken.
307009_X_2005-07-04_092652.jpg
 
kanske lite sent at komma med svar, men ändå !
jag har haft en vandringstav i många år och den är skodd med en slangklämma längst ner, finns i lite olika versioner och blir ett nätt litet band längst ner...
 
Vandrings stavar

Jag brukar använda renhorn längst ner ungefär 5 cm
sen en rostfri pipa.Lyxigt nä bara bra snyggt som 17.
Iövrigt så har jag gjort ett flertal stavar av varierande sort alla lika funktionella,när jag vandrat färdigt så brukar jag ställa dom på stället håll till godo om ni hittar en med märke.Longshanker.

Mvh Backpack
 
Stavvård

Blev medlem idag pga. att jag råkade läsa en gammal tråd om den den klassiska kampen mellan "trä" och "teleskop".

Jag hör definitivt till "trä"-lägret och argumentet är gångstilen! Upprätt, med pendlande trästav som greppas på önskad nivå (automatisk längdjustering) eller mycket framåtlutad i t.ex. blockterräng (när varierande stavlängd krävs)?

Min asp-stav kom till i en hast inför första fjällvandringen, men har följt mig sedan dess. En inoljning med matolja innan (motar vatten) och en gravering efter varje vandring. Kopparskodd. Den har fortfarande plats för många fler fjäll och datum.

Hälsningar
Lennart
 
bambu

Jag skulle vilja sko en stav i bambu.

För det första vet jag inte var jag ska hitta staven. har försökt på diverse blomsterhandlare, men inte hittat en kraftig nog, och vägverket verkar ha byt ut bambustavarna som snöröjningsmarkering.

Sedan funderade jag på om det är något särskilt att tänka på vid skoningen då den är ihålig.

har ni någon idee?
 
STAVAR

DU prova med salix (energiskog) annars så rekomenderar jag en fin glasbjörks-slana så rak som möjligt.
Backpacker
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.