Att hitta tillbaka

När man ska leta upp en geocache (exempelvis) är det ganska ofta som en GPS-mottagare kan visa positionen mer fel än vad noggrannheten indikerar. Något som kan vara värt att tänka på, är att den noggrannhet som en GPS har, gäller för att bestämma en punkt i förhållande till var punkten verkligen är. När man ska leta upp en geocache, däremot, är det frågan om att hitta en punkt (med en viss noggrannhet) som tidigare mättes upp med en GPS (med en viss noggrannhet).

Man kan visa matematiskt (se http://users.erols.com/dlwilson/gpswaypt.htm) att noggrannheten när det gäller att återvända till en tidigare uppmätt punkt är roten ur 2 gånger noggrannheten för att bestämma positionen en gång. Om GPS:n visar en noggrannhet på 10 meter båda gångerna, är osäkerheten alltså drygt 14 meter när det gäller
att återvända till positionen.

Detta är naturligtvis extra lurigt om förhållandena är bra när man ska söka upp en punkt, som mättes upp under sämre förhållanden. Att med noggrannheten 5 meter leta upp en punkt, som mättes med noggrannheten 15 meter, ger en osäkerhet på 16 meter. Om detta vet man normalt sett ingenting när man ska leta upp en geocache, så ta inte för givet att du är inom en viss radie från rätt plats bara för att din mottagare hävdar det.

Konsekvensen av detta blir, att en GPS-mottagare har svårare att hitta en plats, där den själv redan har varit, än den har att lokalisera en plats, där den aldrig har varit förut!
Tvärtemot oss GPS-piloter, alltså.

Anders
 
Detta blev tydligt för mig när jag försökte leta upp cachen "Not far from home" Jag antar att cachen var utplacerad när det var mycket löv ivägen (23/5) och nu var det fritt ibland träden. Jag gick ut och tillbaka till punkten och hade nogrann vising på GPS:n. Men var ändå helt fel ute :)

Skall dubbelkolla i fortsättningen.
 
Kolla hjälper inte

Visst kan du dubbelkolla, men mot vad?
Om den ursprungliga positionen är fel, kan du ju kolla så länge du orkar, utan att det blir ett dugg bättre för det. Inte ens en millimeternoggrann GPS kan ju hitta något annat än den punkt som är angiven på geocachingsidan.

Det enda som verkligen hjälper är att vara medveten om detta fenomen (vilket var anledningen till mitt inlägg) och använda fantasin och/eller de ledtrådar som finns på sidan där cachen är beskriven.

Så länge inte noggrannheten anges vid cachen (en tanke, förstås!), går det ju att göra som du gjorde, dvs iakttaga om det finns träd och om cachen rapporterades in när det rimligtvis bör ha varit löv på träden. Hur det var med satellitgeometrin när positionen mättes upp en gång i tiden, lär du ju aldrig få reda på. Men löven har säkert större betydelse, så det spelar nog ingen roll.

För övrigt har du annars ingen uppfattning om vilken noggrannhet som verkligen gäller, förutom att den garanterat inte är bättre än den du själv har, när du ska leta upp positionen. Betänk sedan att en noggrannhet på 15 meter, där man inte vet något om riktingen på felet, ger en osäkerhetscirkel med en diameter på 30 m. Det motsvarar drygt 700 kvadratmeter, alltså som en lite förkrympt villatomt.
Det är ganska mycket att ranta omkring på, om man ska leta upp en liten, väl undangömd, plastburk.

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.