Hitta packningen :)

Sitter och funderar på hur jag ska göra när jag vandrar i Jotunheimen i sommar. Blockterräng, topptur och inga referenser och utan GPS (troligen). Hur fasen hittar man packningen utan att ngn annan ska få se vart jag "gömt" den?

Tips och ideér önskas! Visst, karta ska medbringas, men om man är mitt i en dal och ska upp till en topp precis bredvid så finns det väldigt ont om referenser och allt ser likadant ut.. om dimman dessutom inträder.. bläää.

// Jocke, som spanar GPS, men inte säker ännu :)
 
Löst spånat:
Om du är mitt i en dal så se till att lägga packningen på den lägsta punkten du kan hitta. Ofta blir detta bredvid ett vattendrag. När du vandrar upp på en topp så ser du sen till att du vet om du är nedstöms eller uppströms din packning. Tillstöter sedan dålig sikt behöver du bara gå nedför mot lägsta punkten och när du sen når vattendraget gå åt det håll du vet att du lämnat packningen.

För övrigt är GPS:metoden säkert jättebra och mer flexibel men kräver att du har både god mottagning och tillräckligt med batterier. Om sikten skulle bli jättedålig är det fortfarande en god idé att använda stigar/vattendrag/mm som fånglinjer så att du får klara referenser.
/RJ
 
Utse en tydlig "ledstång" som du svårligen kan missa, t ex en jokk. Försök sen hitta nåt karakteristika längs ledstången t ex en stor sten eller nåt du känner igen. Kanske bygga ett litet röse själv. Utgå sen från det och stega längs en kompassriktning till ditt "upplag", t ex 40 steg i rakt västlig riktning. På själva platsen kan du ju göra nån markering t ex röse, pinnar eller nåt så att du känner igen den på ett litet avstånd men att markeringen inte säger nåt för nån annan.
 
Joakim Ambrosson; sa:
Sitter och funderar på hur jag ska göra när jag vandrar i Jotunheimen i sommar. Blockterräng, topptur och inga referenser och utan GPS (troligen). Hur fasen hittar man packningen utan att ngn annan ska få se vart jag "gömt" den?

Tips och ideér önskas! Visst, karta ska medbringas, men om man är mitt i en dal och ska upp till en topp precis bredvid så finns det väldigt ont om referenser och allt ser likadant ut.. om dimman dessutom inträder.. bläää.

// Jocke, som spanar GPS, men inte säker ännu :)

Man kan göra så här: Välj en tydlig referens som du kan utgå från även om sikten går ner, t ex ledröse eller karaktäristisk sten längs stigen. Markera på kartan. Gå i en vald kompassriktning x antal meter (stega) till en punkt som du kan känna igen (t ex sten med två stenar ovanpå), välj ev ny riktning, stega osv tills du hittar ett bra gömställe. Skriv ner vad du gjort och hur de olika referenspunkterna ser ut.

Edit: Dave1 hann före...

//J
 
Kruxet är att dalen som är "problemdalen" är helt utan vattendrag, bara block. Men jag får väl ta med packningen upp på toppen den dagen om inte annat.

2345 meter från 1400 lockar dock inte speciellt mycket ;)

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.