Att bo i fjällstuga

Jag har färdats i svenska fjällvärlden men faktiskt hittills aldrig bott i fjällstuga :) Mestadels har det blivit tält, med start&stopp på fjällstation. Jag har lite funderingar inför höstens fjällvandring då någon/några nätter kommer bli i fjällstuga:

1) Vedeldad bastu. Utgår ifrån att det är gemensam bastu med blandade åldrar. Har med handduk. Men finns det vanligtvis möjlighet till att skölja av sig på nåt vis? Kanske finns det oftast nån bäck eller sjö i närheten?

2) Vad finns för policy gällande sängkläder? Vi ska även bo i tält på vandringen så vi har med oss Sovsäckar och liggunderlag. Men förväntas man även ha sängkläder? "Får" man sova i underställ?

/Maria
 
Det mesta är välordnat i stugorna, men har man inte gått in tidigare så kan det ju vara bra att veta att:

Det finns möjlighet att tvätta sig med varmvatten i balja i eller i anslutning till bastun, och det brukar finnas badtider i bastun, vilka som badar tillsammans beror på bastuns storlek och hur många som vill bada. Stor bastu och många badande betyder dam, herr, och sambastu.

Du måste sova i antingen sovsäck eller lakan i stugorna - sidenlakan är lätt, jag använder det både i sovsäcken och i stugsängar. Om du inte eldar i sovrummet behöver inte sovsäck bli omöjligt varmt. Ofta finns separat torkrum, men ibland behöver man elda för att torka saker i sovrummet.

Du förväntas hugga och ta in ved och hämta vatten, även till bastun, städa mm. så att de som kommer efter dig blir glada :).

Mvh,
Lotta
 
Det är nog lite olika i olika stugor hur det är med tvätt möjlighet. I Stensdalen finns en hink man fyller med vatten som värmas på bastun. Sen lyfts hinken upp i taket och fungerar som dusch. Annars kan man ju oxå bada i ån utanför om det inte är för kallt :)

Där är det 3 tider för bastu. Först en timme mixad sen 1 timme dam och 1 timme herr.

Som sagt så är det ok att sova i sovsäck. Det vanligaste är nog att man sover med ett litet reselakan
 
Se
https://www.svenskaturistforeningen.se/lara/artikelsamling-fjallstugor/bo-i-stf-fjallstuga/

Vad gäller bastu, så är det stugvärden som bestämmer bastutiderna. Separata herr- och damtider ska alltid erbjudas, oftast även en mixad tid. Vid litet antal gäster kan ibland separata tider per par/familj ordnas istället. Någon form av tvättmöjlighet i balja med varmvatten finns alltid, oftast i separat tvättrum och med duschhink i taket. De flesta fjällbastur ligger dessutom i direkt anslutning till en sjö eller bäck där det sommartid finns möjlighet att "kalldoppa" sig.
Bad i vedeldad bastu till fjälls med kalldopp efteråt är riktigt härliga upplevelser! Glöm inte handduken!

Thor/stugvärd
 
sidenlakan

På Helags fjällstation sålde de sidenlakan för 600 kr, om jag minns rätt. Har ingen uppgift om priset i vanlig butik, men man får tänka på att man också betalar för servicen att det går att köpa, där uppe.
 
Duschhink i taket har jag aldrig stött på, men det kanske är vanligare på sommaren - jag nyttjar basturna mestadels på vintern.
 
Tack alla!

Tack för era svar! :)

Har för mig att jag läst nån gång för längesen att om man använder sin egen sovsäck måste man ha även lakan med sig, men så är det alltså inte längre, verkar det som. Eftersom vi även kommer tälta. så har vi ju redan sovsäckar med oss, så då avstår jag från lakan. Eftersom jag har sjuåringen med mig är jag rätt fullpackad som det är. :)

Låter ju fantastiskt lyxigt att kunna duscha av sig efter bastun också.
Bara två veckor kvar nu, har nog aldrig settt så mycket fram mot en semester som i år

Se
https://www.svenskaturistforeningen.se/lara/artikelsamling-fjallstugor/bo-i-stf-fjallstuga/

Vad gäller bastu, så är det stugvärden som bestämmer bastutiderna. Separata herr- och damtider ska alltid erbjudas, oftast även en mixad tid. Vid litet antal gäster kan ibland separata tider per par/familj ordnas istället. Någon form av tvättmöjlighet i balja med varmvatten finns alltid, oftast i separat tvättrum och med duschhink i taket. De flesta fjällbastur ligger dessutom i direkt anslutning till en sjö eller bäck där det sommartid finns möjlighet att "kalldoppa" sig.
Bad i vedeldad bastu till fjälls med kalldopp efteråt är riktigt härliga upplevelser! Glöm inte handduken!

Thor/stugvärd
 
Det brukar vara så på vandrarhem, att man inte får sova i sovsäck. Eller att man får sova i sovsäck bara om man har ett underlakan under. Men i fjällstugor ska enbart sovsäck vara okej.
 
Jag har en tunn silk liner i min sovsäck, vilket även blir en fungerande kombo med sovsäcken som täcke om man sover inomhus någon gång.
 
Ett siden påslakan eller en liner till sovsäcken fyller och väger inte mycket. Skyddar sovsäcken från invändig smuts, lätttvättat.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.