Arcteryx Delta LT vs Arcteryx Konseal

Letar tunnare fleece!

Har redan förstärkingsjacka, väst och en tjockare fleece

Nackdelen med den tjockare är ju att den är supervarm och inget man använder vår sommar höst. Det är en Norröna nånting, fin kvalitet osv men tung och opraktisk när man vill ha nåt som faktiskt går att vandra i.

Tanken är lite som sand alone eller under jacka.

Har endel Arcteryx sen innan och gillar dem, nån som har testat ovanstående och kan ge lite feedback.

Närmast kropp blir det merino.
 
Jag har Konseal Hoody. Använder den sommar, höst och vinter. Passformen är tajt och bra (typisk Norröna och Arcteryx IMO). Den är väldigt tunn (163 g/m2) och jag behöver vara i rörelse för att hålla värmen med ullunderställ och vindjacka höst/vinter. Huvan är topp men balaklavan börjar stinka (syntet) efter någon dags användning om man har den över munnen. Det är en "grid fleece" (rutmönster på insidan) som gör att den glider dåligt, litet krånglig att dra på. Tumgreppet och kragen är sämre än Norrönas och Houdinis fleecar.

Har inte Delta LT men har provat. Om jag minns rätt är den inte lika tajt, behövde gå ner en storlek där jämfört med Konseal.
 
Delta LT är, som antytt ovan, lite mer lös i passformen. Mycket lagom varm och väger nästan inget, känns knappt att man har den på sig.

Har precis som du också tjockare fleece, men Delta LT får många timmar under 3-säsongsförhållanden.
 
Såg inte svaren innan.

Hade hemma en Delta LT på prov. Tyvärr inte alla en passform som tilltalade mig.

Konseal är ju fortfarande ett alternativ, men den är betydligt dyrare och inte hel dragkedja.

Var på Naturkompaniet och testade Abisko Trail Fleece och Keb Fleece.

Av dessa kändes Keb Fleece riktigt riktigt bra. Bra passform, snygg.

En nackdel är ju att den kanske kan vara lite väl varm.

Men blev husomhelst positivt överraskad av den. Har ju andra Keb grejer så den passar ju bra till dem.

Bedömer även att den funkar fint som ensamt plagg (vilket konseal kanske inte gör) och att den passar civilt.
 
Konseal är ju fortfarande ett alternativ, men den är betydligt dyrare och inte hel dragkedja.

Håller med om att den är för dyr på ordinarie. Arcteryx höjde sina svenska priser med typ 25% förra året någon gång. Jag köpte Konseal Hoody på rea för 900 kr för drygt ett år sedan. 1649 kr är den inte värd om man inte sätter stort pris på balaklavan och mest gör dagsturer och/eller kan tvätta regelbundet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.