Arbetsmarknaden för natur- och äventyrsguide?

Hej.
Jag undrar hur marknaden för natur- och äventyrsguide ser ut?
Vad kan man bli efter en sådan utbildning? ( När jag söker efter jobb med nyckelordet naturguide så hittar jag ingenting.) Är det fasta jobb eller är det mestadels deltidsjobb?
 
Hej.
Jag undrar hur marknaden för natur- och äventyrsguide ser ut?
Vad kan man bli efter en sådan utbildning? ( När jag söker efter jobb med nyckelordet naturguide så hittar jag ingenting.) Är det fasta jobb eller är det mestadels deltidsjobb?

Jag har själv studerat till vildmarskguide/äventyrsguide och visst finns det jobb. Hur mycket som helst! Dock krävs det att du är flexibel med arbetstider och vart du kan tänka dig att bo. Och räkna inte med att tjäna massa pengar, allt handlar om passion.

Istället för att söka på "naturguide", fundera på vad du vill jobba med och kika runt på andra företags sidor. Ofta gör de reklam för öppna positioner om det finns.
 
Starta eget.

En möjlighet jag har funderat på är att starta ett eget företag i något område med många hotell och andra anläggningar, och sen "hyra ut" sig till dem. STF till exempel, har ju sina egna turer, men de ställs ofta in på grund av för få deltagare. Om det är likadant hos andra aktörer i samma område så kanske man kunde göra en tur med tillräckligt många personer, istället för att alla ställer in dagens utfärd.
En plats där det kanske skulle fungera är Grövelsjö-området. Det finns flera hotell, STF:s fjällstation och många stugor i området.
Säkert finns det flera andra platser med liknande förutsättningar. Prova att säsonga på några fjällstationer först, så kanske du hittar rätt.
Ifall man vill vara anställd så är det svårare. Man måste acceptera att vara utan jobb halva året, eller åka nån annanstans och jobba när det är dödsäsong i Sverige.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.