Vilka jobb inom natur och turism?

Jag har en lång utbildning inom turism, både akademisk och praktisk och har till det mitt egna stora intresse för att vistas i naturen, fota (ej yrkesmässig nivå), upptäcka och se nya miljöer. Men var man än tycks hamna så är det bara kontorsjobb och administration som gäller inom turismsektorn.

Jag är inte guide, reseledare eller liknande men skulle ändå vilja ha ett jobb som kombinerar arbete inne och ute, dvs inte sitta i kontorslandskap hela dagarna. Jag ämnar inte utbilda mig mot guidning då jag inte önskar jobba direkt mot turisten utan mer ha någon form av "allt-i-allo" där man får chansen att även vistas utomhus och jobba praktiskt.

Har sökt i flera år efter arbeten som innehåller detta men har inte funnit några bra alternativ. Kan inte tänka mig att sitta på kontor hela yrkeslivet. Hoppas på tips!
 
Om du inte vill jobba med människor men ändå vara utomhus kanske skogsbruk skulle vara lättare att utbilda sig mot. Dagens skogsvård kräver en hel del pappersarbete så det skulle ge dig både tid på kontoret och ute i markerna.

Viltvårdare är ett annat spår men jag känner personer som utbildat sig utan att hitta ett jobb, hård konkurrens om väldigt få platser.

Många av yrkena utomhus är ju numera inom servicesektorn så om du verkligen vill ha ett utomhusjobb kanske du bör tänka om angående det här med att arbeta med människor och inte direkt mot naturen.

Eller som jag nämnde i en liknande tråd här på utsidan, kolla på Park&Natur istället för Natur&Turism så går det nog att hitta en bredare variation av arbeten utomhus.
 
Jag har ingen möjlighet att utbilda mig vidare, jag har redan utbildat mig i max antal år som man får lån för. Jag tänker mig inte ett fysiskt tungt arbete, det har jag inte fysik för. Hoppas på fler tips!
 
Känner igen mig

Hej,
Jag känner igen mig i det du skriver, är också från början utbildad inom friluftsliv/turismen. Jag har jobbat för STF som stugvärd i fjällen på vintern, ger inte mycket pengar men ger stor möjlighet till friluftsliv! Inom STF kanske det finns andra likartade jobb med bättre betalt?
Jag har sedan utbildat mig till arkeolog. Ett både teoretiskt och praktiskt jobb där man är ute på utgrävningar under säsong och inne och skriver rapporter under vintern. Det är dock fysiskt krävande och det finns få jobb. Jag jobbade i åtta år som arkeolog men nu jobbar jag istället inom trädgård, då är man också ute hela dagarna. Jag har ett stort intresse för trädgård och odling och därför tycker jag det är väldigt roligt. Jag hade inte heller möjlighet att utbilda mig mer efter jag läst arkeologi- istället har jag gått kvällskurser och läst på distans om trädgård- samtidigt som jag haft andra jobb för försörjningens skull. Om man är ihärdig går det förhoppningsvis till slut att hitta jobb som man trivs med!
 
Tack för intressant svar

Hej!

Kul att höra att det finns fler som också funderat över detta och haft samma problem när det gäller mer naturbetonade jobb. Jag känner inte till STF så väl men vet att de ofta kräver att om man ska jobba nära naturen så ska man sen tidigare vara ganska friluftsvan. Att man t ex fjällvandrat etc. Jag har dessa intressen men har inte ekonomi för att utöva sådant men skulle gärna ha ett naturbetonat arbete, dock inte inom att guida andra i naturen.

Vilka var kraven för att få bli stugvärd?

Ja, det är ju det att det tar väldigt lång tid och när man som jag redan har en lång utbildning inom rätta områden, dvs turism som ligger nära friluftsliv tycker man ju att det borde finnas ingångar?

Tar gärna emot fler tips.
 
stugvärd

Hej igen,

Om du kollar på STF's hemsida under "om STF" på första sidan så finns det på den sidan information om hur man blir stugvärd. Det krävs att man är lite praktiskt lagd och gillar fjällen. Sen får man gå en 5 dagars utbildning- en stugvärdskurs, innnan man blir stugvärd. Vet inte om länken nedan fungerar:

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/Om-STF/Stugvardkurser-och-stugvardsuppdrag-/


Det är ett ganska socialt jobb- i allafall där jag var stugvärd- det kom förvånansvärt mycket folk hela tiden och knackade på dörren. Vi hade även en liten affär som vi skötte (men det har inte alla stugplatser), annars ska man hålla koll på vädret, ta betalt av turister, byta gasoltuber, städa, skotta snö, hugga ved, ibland kitta något fönster, ge information om leder och färdvägar...
 
Tack för tipset!

Tack för tipset, det låter som ett kul och varierat jobb men samtidigt väldigt svårt att få om man inte har erfarenhet av t ex fjällvandring. Kanske bara är intrycket att det är så men det verkar svårt att komma vidare när man inte bara önskar sig ett datajobb men inte heller vill jobba direkt med turisten...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almgren Vilka regler gäller egentligen för helikopter? Allmänt om friluftsliv 19
Wohoo257 Vilka innersulor värmer i vinter? Allmänt om friluftsliv 6
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
aksello vilka tidningar köper frilansuppdrag Allmänt om friluftsliv 3
salgo60 Vilka blommor Allmänt om friluftsliv 3
xtrem Vilka hjältar..! Allmänt om friluftsliv 2
Nilsson.J Vilka svenska äventyrare ser du upp till? Allmänt om friluftsliv 49
JohanLe Vilka kängor? Allmänt om friluftsliv 48
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
jonas72 Annorlunda jobb i fjällmiljö Allmänt om friluftsliv 6
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Vildmarksskri Häftigaste vandringstipsen inom ca 3-4 timmars körtid från Karlstad? Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
annie901 Produktutvecklare inom friluftsmärke? Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.