Anorak i G-1000

Tjena!

Jag har inte ens beställt tygerna för min hängmatta och tarp än, har inte haft ekonomi för det :(
Men det hindrar inte mig från att fundera och planera för nästa projekt redan innan.

Efter att ha sett något program så blev jag väldigt sugen på en tunn anorak i ett vattenavstötande material. Dels för att jag tycker att det är snyggt, och dels för att det är rätt så smidigt. Tanken är alltså inte att den ska vara tjock och varm, utan bara som ett skalplagg för att vind- och vattentät/-avstötande för att kunna ha tjockare tröjor under när det blir kallare.

Efter lite funderande så tänkte jag på Fjällräven och deras G-1000. Det materialet, eller liknande, skulle ju vara trevligt att ha. Då är det enkelt att impregnera det med hemmagjort grönlandsvax.

Är det någon som har gjort något liknande och kan dela med sig av erfarenheter och kanske tygval? Det känns som att det borde gå att få tag på ett likvärdigt tyg till en mycket billigare peng än 189 kr/m.

Mönstret tänkte jag ta en enkel tunika/skjortel och sätta en dragsko i midjan och längst ned, samt sätta på en kängruficka och huva.
 
Itab

har ju också ett liknande tyg (som de kallar 1000-väv). De har ju den de kallar 'vildmarksblus' http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16708&plats_id=1454

Länkade för att ge ytterligare lite inspiration. Sitter på jobbet nu *skäms* så jag kan inte leta så mycket, men ett tips är att försöka söka på 65% polyester/35% bomull som är blandningen...

För övrigt kommenterar en kollega av mig att han tycker mycket om en liten ficka bak i ryggslutet, till diverse småprylar när man står och fiskar. Hans förslag, inte mitt ;)

Annars har jag mycket kläder i 1000-väv själv och tycker att det är ett strålande material!

Lycka till vidare :)
 
Det finns massvis av 35/65 tyger, gå till tygboden och fråga. Det du avser sy må se enkelt ut men huvor som är praktiska görs inte på må och få.
Mitt råd blir köp en stuvbit rå lakansväv och sy en modell, sen blir det lättare att göra en riktig i det dyrare matrialet.
Biligaste 35/65 tyget hittade jag då det begav sig i Kbh.
go tur
 
Ja, jag kikade lite på den i helgen, men gillar inte alls deras version av huvan. Känns väldigt... billigt? Men det stämmer ju visserligen med deras pris :)

Men, nej, huvor är inte det lättaste att sy. Jag har sytt ett par för lajv (struthätta) när det begav sig, och att få dem att vara både sköna och praktiska är inte det lättaste. Men jag tror mig kunna göra det bättre än det ovan.

Och så är ju den självklara fördelen med att sy själv att man får det som man vill ha det, du får de fickor som du vill ha och den längd som du är ute efter. Men frågan är om det är värt att ens planera när det kostar så här lite. Då kan man nöja sig med vad man får för pengen och ha en snygg mössa till istället :)

Hursomhelst så ska jag kika lite på tyg i butik när jag råkar springa förbi någon... Vore ju dumt att helt lägga ned tanken.
 
Ja, precis :)
Jag ska ju ändå göra en beställning därifrån när jag får lite pengar över... Så det är inte omöjligt att det blir 2½ meter sånt tyg då oxå.
Så hur tycker du att det känns? Bra antar jag, annars skulle du väl inte rekommendera det... ;)

Svårt att säga.... känns väl som bomull/polyesterväv känns mest.. =) nej, men jag tror det skulle passa bra. sydde en jacka i deras etaproof bomull, den blev bra tycker jag, och det här tyget känns ungefär lika kraftigt, men glattare, då det är polyester i det. Vattentät blir den nog aldrig, bara ordentligt vattenavstötande.
Är lite sugen på att sy ett par byxor i det här tyget... om jag får tid nån gång.
 
Ja, vattentätt är nog svårt att få. Men jag tänkte ta och göra en egen liten blandning av bivax och parafin och smeta på lite. Det ska nog göras tidigare så att jag kan försöka få lite ordning på ett par av grabbens skor. Då ska det iaf bli rejält avstötande för vattnet och hålla fötterna torra lite längre.
 
Ett kul projekt absolut. Jag måste dock varna - jag har själv haft en anorak i s.k. 1000-material. Det blir så förbannat muggigt! Jag kunde inte ens cykla till jobbet utan att bli blöt och äcklig. Man kan vara kall och ändå blöt av sin egen fukt. Det kunde lika gärna vara galon. Den jackan hade du kunnat få om jag inte tröttnat och slängt den åt fanders.

Jag har tidigare rasat på forumet mot G1000 i byxor. Där går det ändå an, men tänk på hur mycket mer fukt som pumpas ut på överdelen av kroppen. Nej fy tusan. Gör en anorak i något poplinliknande, eller tjock bomull, absolut, men snälla, inte med grönlandsvax.
 
Hm, bra synpunkter... Får nog tänka över det en gång till. Jag var ju medveten om att andningsförmågan i tyget sjunker med mängden vax som läggs på, men jag trodde att det ändå skulle kunna funka... Tack för tipset!
 
Dålig kvalite

har ju också ett liknande tyg (som de kallar 1000-väv). De har ju den de kallar 'vildmarksblus' http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16708&plats_id=1454

Länkade för att ge ytterligare lite inspiration. Sitter på jobbet nu *skäms* så jag kan inte leta så mycket, men ett tips är att försöka söka på 65% polyester/35% bomull som är blandningen...

För övrigt kommenterar en kollega av mig att han tycker mycket om en liten ficka bak i ryggslutet, till diverse småprylar när man står och fiskar. Hans förslag, inte mitt ;)

Annars har jag mycket kläder i 1000-väv själv och tycker att det är ett strålande material!

Lycka till vidare :)

>>>> Har provat och den är skön men tyget är dåligt. Repar upp sig lätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.