gaaaammal anorak

Mitt bland alla hightech-prylar så kvardröjer en del äldre grejor, som min fina gamla och marinblå anorak från sent sextio- eller tidigt sjuttiotal. Den är av märket Vinson och är säkert inköpt på Domus sport av min farsa. Jag tycker verkligen mycket om den, använder den endast till fin-promenader, men vill nu ge den ett nytt liv lite längre ut i naturen. För att den ska ge mig fullgott skydd under blåsiga skridskoturer så behöver den en förstyvning på huvan (och föreslå inte keps under...) Är det någon som har förslag eller annan beskrivning om hur man bäst går till väga? OBS - jag vill göra ett så litet ingrepp som möjligt på anoraken/huvan.
 
Elkabel

Trä i en grov koppartråd. Gamla Goretexjackor hade nästan alltid en sådan i huvan. Isolerad koppartråd, typ enkelledar-elkabel är bäst, då slipper man missfärgningar. Bytte själv tråden på min urgamla jacka efter tips på Utsidan.
 
Pälsbräm

Sy i knapparlängs huvanskant och knäpp i dessa fast en pälsbräm. Funkar bra och ser djäkligt äkta ut.
 
Suveränt uppslag med koppartråd, men jag undrar om det leder till att min förhållandevis mjuka bomullshuva faller ner i pannan. Jag grunnar på om jag inte behöver en kardborrereglering bak på huvan för att spänna upp den...

Pälsbräm blir en för stor förändring tycker jag, även om det är väldigt skönt, jag satsar på något mer "osynligt". Tack för snabba tips!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.