Amperetimmar i 276C originalbatteri?

Hej!
För att kunna jämföra skulle jag vilja veta hur många Ah som finns i originalbatteri till 276C. Tänker förstärka med ett externt batteri på snöskotern och vill då vet hur mycket kraft jag behöver.

Hur många Ah finns i originalbatteriet till 276C?
 
Varför ett extra batteri ? Är det inte mycket enklare en spänningssladd från snöskoterns batteri/generator ?

Per Brune
 
Hej igen!
Finns inget batteri på snöskotern och är orolig för "spänningsspikar" som kan förstöra GPS:en, har du erfarenhet frå Ski-doo Summit 600?
 
Hej
Har använt GPS på en Yamaha som inte hade nåt batteri och det var inga problem. Fick dock lov att koppla in en likriktare för att få likström till laddaren. Finns på tex Clas Ohlsson för 20:-. Spänningstoppar tar väl laddkabeln hand om skulle jag tro.
Problemet med min tyckte jag var att om man stängde av skotern så fick man lov att trycka på en knapp på GPSen för att koppla över till batteridrift annars slog den av sig. Ibland glömde man bort detta när man stängde av för en kort stund och glömde sedan att slå på den igen. Men detta var med en Garmin Etrex, du kanske har nån annan modell. Funderade ett tag på att koppla in ett 12v batteri för att slippa detta men det blev aldrig av. Köpte en Renegade 600sdi istället så nu har man batteri. Och det här med batteri var faktiskt en av anledningarna till att det blev en sån.

Andreas
 
mordellio; sa:
Hej
Har använt GPS på en Yamaha som inte hade nåt batteri och det var inga problem. Fick dock lov att koppla in en likriktare för att få likström till laddaren. Finns på tex Clas Ohlsson för 20:-. Spänningstoppar tar väl laddkabeln hand om skulle jag tro.
Problemet med min tyckte jag var att om man stängde av skotern så fick man lov att trycka på en knapp på GPSen för att koppla över till batteridrift annars slog den av sig. Ibland glömde man bort detta när man stängde av för en kort stund och glömde sedan att slå på den igen. Men detta var med en Garmin Etrex, du kanske har nån annan modell. Funderade ett tag på att koppla in ett 12v batteri för att slippa detta men det blev aldrig av. Köpte en Renegade 600sdi istället så nu har man batteri. Och det här med batteri var faktiskt en av anledningarna till att det blev en sån.

Andreas

På 276:an kan man ställa in vad som ska hända när extern spänning försvinner, dvs stäng av, fortsätt på intern batteri osv ...
 
Finnwoodboy; sa:
Hej igen!
Finns inget batteri på snöskotern och är orolig för "spänningsspikar" som kan förstöra GPS:en, har du erfarenhet frå Ski-doo Summit 600?

Du kan ju alltid montera ett litet skoterbatteri och ta spänningen därifrån. Batteriet behöver inte vara anslutet till övriga elsystemet. Du kan ladda det manuellt en eller ett par ggr/år, det räcker till många, många timmars drift av GPS´n. Jag har haft ett sånt montage på en tidigare skoter och det fungerade alldeles utmärkt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.