Åkteknik

Jag ahr en fråga om åkteknik i kombination med skridsko/skor.

Jag åkte idag Lördag 2 mil på Albysjön. isen var lite knottrik och det var en del motvind i vissa delar. Jag noterade ett betydligt sämre glid än tidigare åkdagar. Jag betraktar mig som medelgod självlärd åkare. Jag åkte på helt nyslipade skridskor. Tidigare har de slipats till kurva 6, men denna gång blev det kurva 5. Hur stor är skillnaden? Är den märkbar? Jag har Skyllermarks ISA Snabb 51 cm och skostorlek 43. jag är 183 lång och väger 92 Kg. Jag fick kämpa ordentligt för att få "glid" Kan någon lämna ett bra tips som aknske kan förbättra glidet om vi bortser från eventuella teknikfel i själva åkningen.
 
Glidskillnader

Med den isyta som fanns i Stockholmstrakten senaste dagarna (finknottrig stöpis av mjuk kvalitet med stora bulor efter gamala snödrivor) så glider alla skridskor dåligt. 1 mm skenor glider sämre än 1,5 mm. Skyllermarks har 1,3 mm och ganska lång uppslipning fram varför glidytan blir relativt kort och dessa skridskor glider möjligen något sämre än t ex Lundhags 53 cm som har kortare uppslipning fram och därmed längre glidyta och 1,4 mm skena.

I praktiken tror jag inte skillnaden har någon större betydelse.

På bra kärnis glider alla skridskor bra. 1 mm skena ger bättre bett i isen om den inte är helt vass jämfört med en lika slö 1,4 mm skena.

1,3 mm eller 1,4 mm skena är en vettig allroundbredd.

Personligen föredrar jag en kortare uppslipning än vad Skyllermarks har för att få ut lång åkyta på en relativt kort skridsko men det finns delade meningar om detta.

Thure
 
Thure har väl svarat på det mesta och jag antar att det var iskvaliteten ihop med motvinden som gjorde det.
Mitt råd rent åktekniskt sett (lite oklart om det var det du ville veta) är att du skall krypa ihop mer i motvinden för att minska ytan som exponeras för vinden. Prova att lägga på lite extra kraft (kommer av sig självt när man kryper ihop) så att det blir en riktig glidfas i skäret. Är isen trist kan det dock vara svårt att få till en glidfas. Får man ingen glidfas kan man lika gärna staka sig fram för då fyller skridskon knappt någon funktion.

Upplevde i helgen för övrigt det motsatta fenomenet, motvind men kanonis. Gick att få en lång fin glidfas och hålla bra hastighet.

-Palle
 
Tack för svar

Hej och tack för svar. Jag har nu testat mig fram. Efter att ha flyttat båda skorna ca 15 mm utåt och på det sättet fått skenan mer iinåt så känner jag att det blir mer kraft i frånskuten. Även balansen är bättre. Jag fick idag på Östermalms IP en del råd ang slipkurvan. Tyvätt flera olika.

Jag har idag kurva 5 mot tidigare 6. Vad händer om jag ökar till 7 alt sänker till 4? Om jag har förstått det rätt så skulle jag vid 7 uppnå lite mer stabilitet i åkningen. Om det stämmer, vad förlorar jag.

M.v.h

Mats
 
Re: Tack för svar

Mats L; sa:
Jag har idag kurva 5 mot tidigare 6. Vad händer om jag ökar till 7 alt sänker till 4? Om jag har förstått det rätt så skulle jag vid 7 uppnå lite mer stabilitet i åkningen. Om det stämmer, vad förlorar jag.

Lättsvängdhet men det är små skillnader.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.