Åkteknik: avveckla skäret?

I helgen blev det några varv på Edsvikens plogade bana, med tillfälle att rannsaka åktekniken. Jag kom fram till att det svåraste är att avveckla skäret på ett bra sätt; jag upplever ofta att jag "tappar" tårna/framfoten utåt/bakåt i slutet på varje skär och att skären därmed känns lite som halvmesyrer. Det är förmodligen inte optimalt. Vad gör man åt detta?
 
Lös häl

brukar ofta fixa till detta.

Kortare skridskor och stå längre fram på åkytan kan hjälpa på fasthälsskridskor.

Träna i det senare fallet på att lyfta tån före hälen vid avvecklingen.

Thure
 
Tänk på

För mig fungerar tekniken bättre om jag tänker på bla dessa tre saker:
* Tänk att det är mitt på foten och fotens utsida som ska skjuta ifrån. Frånskjutet ska kännas som det sker rakt ut från kroppen. (inte skjuta ifrån bakåt, inte med tårna)
* Tänk på att hålla fotbladets vinkle mot skenbenet i rimlig vinkel. (inte vika för mycket i vristen)
* Tänk på att ta en konstpaus innan du sätter ned skridskon. (ger dig tid för tyngdpunktspendlingen och minskar hafsandet)
* Tänk på att sätta ned skridskon med hälens yttersida först.

Ska man vara lite vass så: "Med löshäl kan man slarva lite hur som helst. Man kan sparka både bakåt och åt sidan. Det blir ganska bra ändå." Fast häl är mer teknikkrävande. Däremot är kombinationen god teknik och löshäl bäst för snabbåkning. Och det är i frånskjutets längd och avvecklingen som skillnaden ligger.

Du har också god hjälp av korta skridskor (ev bara kortade toppar) för att få smidiga återpendlingar.
 
en vanlig teknik man ofta ser

Om jag förstår dig korrekt så är det en vanlig teknink man ofta ser som du beskriver.En bra teknik vid långsam motvindsåkning. Den tekniken kan utvecklas genom att man skjuter skridkson rakt fram innan man trycker ifrån. Man ska känna att man har tyngden "vilande på skäret" så att man får kraft dvs kontrollerade rörelser.
 
Träna bort tåfjuttar

En gång såg jag en åkare som lyfte tårna på ett överdrivet sätt vid slutet av varje skär. Det såg roligt ut, men möjligen är det ett bra sätt att träna bort "tå-åkande"?
 
Just det

Det är just den tekniken jag mena med vanlig, om man står och smååker lite eller åker i motvind är det nog en modell att rekomendera. Anledningen till att foten skjuter framåt utåt på ett karakteristiskt sätt är att kraftöverföringen precis ägt rum, vilket gör att benet fjongar iväg något precis som när man precis har träffat boillen i en golfsving.
 
Åktekniktips

Få vikten på hålfoten. Fram med knäna, ut med rumpan.

Bra övning.: Åk 500 m utan att lyfta skridskorna från isen. Åk med "bakvikt".

Isättningen ska ske framför och nära åkskridskon. Tryck rakt ut. Om skridskorna hörs raspa mot isen i slutet av skäret åker du orent, med "tåfjutt". Kör med fast häl och jobba bort ljudet!

(Med tack till "Gösta"...)
 
Ytterskäret??

Nu kanske jag kapar tråden men jag ställer frågan här ändå...

På ytterskäret (i inledningen av skäret) upplever inte jag att jag lyckas sätta något tryck på skenan. Ska man göra det??? Eller är det så att man sätter tryck genom att man pendlar över från ytterskär till glid fas? Alltså, frågan jag har är: Ska man "aktivt" sätta tryck på skenan i ytterskäret på samma (eller liknande) sätt som man gör på innerskäret???
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2006-01-31 kl 09:09]
 
Re: Ytterskäret??

Anders.Appelqvist; sa:
Nu kanske jag kapar tråden men jag ställer frågan här ändå...

På ytterskäret (i inledningen av skäret) upplever inte jag att jag lyckas sätta något tryck på skenan. Ska man göra det??? Eller är det så att man sätter tryck genom att man pendlar över från ytterskär till glid fas? Alltså, frågan jag har är: Ska man "aktivt" sätta tryck på skenan i ytterskäret på samma (eller liknande) sätt som man gör på innerskäret???
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2006-01-31 kl 09:09]

Jag anser att du inte ska sätta något stort tryck på ytterskäret. Mer som du säger glida och mjukt byta skär. Om du vill sätta ett tydligare ytterskär så gör du det genom att sträcka benet något, därefter kröka det lite återigen under tiden du vinklar över på innerskäret. Du gör då en dubbelpush. Med hastighetsåkarambitioner är det förkastat av Chad själv. Hos oss långfärdsåkare är det väl lite mer OK för vi åker inte alls lika djupt stående. Hastighetåkarna betonar mer att spara på krutet till slutet av skäret och göra ett snärtigare frånskjut. Vi sega långfärdsåkare vill ju mera jobba jämnt. Dessutom behöver vi ta hänsyn till vilken teknik isen tillåter.

Du får väl laborera lite med det. De goda delarna tar du nog med i din egna ideala stil. Alla har sin egen stil. Bäst är när du njuter mest.
 
Re: Åktekniktips

usilfver; sa:
(---)Om skridskorna hörs raspa mot isen i slutet av skäret åker du orent, med "tåfjutt". Kör med fast häl och jobba bort ljudet!
(Med tack till "Gösta"...)

Aha... det där ljudet känner jag igen. Jag misstänkte att det var en bra indikator. Det gäller alltså att bli av med raspandet. Bara att åka på! Tack för tipsen (och för att ni förstår vad jag menar).
 
Re: Re: Åktekniktips

bigfoot; sa:
usilfver; sa:
(---)Om skridskorna hörs raspa mot isen i slutet av skäret åker du orent, med "tåfjutt". Kör med fast häl och jobba bort ljudet!
(Med tack till "Gösta"...)

Aha... det där ljudet känner jag igen. Jag misstänkte att det var en bra indikator. Det gäller alltså att bli av med raspandet. Bara att åka på! Tack för tipsen (och för att ni förstår vad jag menar).

Titta på spåren efter dina skär med. Avslutningen skall vara rak och det skall inte vara någon krok utåt på slutet som man får om man tåfjuttar. Med lite snö på isen syns detta tydligt. En sak som har bäring på din ursprungliga fråga och som jag har lite problem med är att få bett direkt när man sätter ned skridskon. Detta syns också om man tittar i spår i snö. Hur kommer man åt detta? Aggressivare pendling och/eller kroppsvikten mer över "nya skridskon" kanske.

-Palle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.