Åkteknik (avancerad)

Jag har funderat lite på skridskoteknik på senare tid. Innerskär och ytterskär osv. Jag har inte riktigt förstått hur dom olika faserna fungerar och vad man bör tänka på, tex hur länge bör man ligga på ytterskäret (hur ligger man på ytterskäret?). Experimenterade lite i helgen utanför Blidö och tyckte mig känna vissa skillnader.

Lagom tempo torde vara grupp 2-tempo (jag tror denna klassificering är tämligen välkänd bland de som åkt turer med SSSK eller Friluftsfrämjandet), dvs rätt fort. Avser här hyfsat bra is - annars blir det så många andra faktorer som påverkar - tränar på ÖIP.

Jag kör med vad Bo kallar slappskridskor (tills dess jag tagit mig i kragen och fixat med ett par glappisar el dyl).

Något som jag även funderar på är översteg/saxning. Det ser inte så bra ut när jag kör nu men det känns hyfsat. Har inte så bra idé om hur balansen bör ligga för att få rätt teknik men de flesta verkar vara överens om att det ser förjävligt ut :-(

Finns det ngra kurser eller annan bra litteratur? Har för mig att SSSK hade dylika kurser för ett par år sedan.
 
Skridskoförbundet eller fartklubbarna

För bättre åkstil skulle jag snegla på hastighetsåkarna. Se nedan. Annars är det tyvärr så att långfärdsskridskoklubbarna ännu inte plockat upp det här ämnet. Kanske kommer? Det finns nog en viss efterfrågan.

På skridskoförbundets hemsida har de en del intressant i Kunskapsbanken (http://www.svenskidrott.se/sweskating/skridsko/ klicka Sv Skridskoförbundet sedan Kunskapsbanken).

För praktisk övning är det nog de klubbar som ägnar sig åt hastighetsåkning som gäller. Södermalms IK eller IFK Lidingö gissar jag på i Stockholm.

På mitt bibliotek finns en relativ ny bok med skridskoövningar för alla olika skridskosporter. Den är utgiven av Skridskoförbundet.

Sista och säkraste tipset blir att hitta någon överdängare på skridskorna. Åka tillsammans med denne/-a och ta efter.
 
Litteraturtips: Barry Publow

Ett tips är att följa efter någon du tycker har en väldigt bra åkstil och försöka härma rörelserna. Ett litteraturtips är "Speed on Skates" av Barry Publow. Lite av "bibel" vad gäller åkteknik.

/Staffan
 
Speed on Skates

Kan verkligen hålla med tidigare inlägg, Speed on Skates är en mycket god bas, även om isdelen är helt inriktad på hastighetsåkning på bana. Något som visat sig de senare åren iom Double Push tekniken är ju att hastighetsåkning inte är det effektivaste på naturis, där man ständigt bromsas av diverse hinder, dålig is, snö, motvind osv. något som hastighetsåkarna inte utsätts för. Därav utvecklingen av IsPush tekniken. men det är ett för stort ämne för att tas i just den här tråden.

Köp boken, du kommer inte att ångra dig!

newcover.jpg


http://www.amazon.com/exec/obidos/t...gy_img_2/104-9672009-4934348?v=glance&s=books

Södermalms IK lånar ut skridskor på Östermalms IP, kontakta dom:

http://hem.passagen.se/sodermalms_ik/

Lycka till!

/Bo
 
Ytterskär/innerskär

Hej Max,

När man pratar om ytter och innerskär så pratar man i klartext om de två kanter som en skridskoskena består av, på höger skridsko är den yttre högra kanten (eggen) den kant som du tar ytterskär på och den inre vänstra kanten är då förstås den kant som du tar innerskäret på, på vänster skridsko är då förstås den vänstar kanten ytterskärskanten och den högra kanten innerskärskanten, men det här kanske du redan känner till.

Ett skär består av två faser, det påbörjas med ytterskärsfasen och avslutas med innerskärsfasen och vinsten du gör med att åka på båda dessa kanter är att skäret blir betydligt längre än om du bara åker på innerskär.

Dessa totalt fyra kanter, två per skena är de kanter som du åker skridsko på, skenans platta del som är 1,3 mm (skenans godstjocklek) passerar du bara ett kort ögonblick när du går från ytterskär till innerskär.

Att lära sig detta kan ta ett tag i början beroende på hur talangfull och träningsvillig man är samt möjligheten att få praktiska råd på plats av en kunnig.

För att få detta att fungera måste man också ha en skridsko som är rätt (personlligt) inställd.

Att åka långfärdsskridsko med en tung ryggsäck på ryggen försvårar ytterskärsåkningen varför man måste leta efter en optimal personlig inställning av skridskon. För att underlätta ser man också till att alla tunga saker kommer så långt ner som möjligt i ryggsäcken.

Börja träna på bana utan rygglast och kryp ihop med kroppen överdrivet mycket i början så kommer du lättare hitta ytterskäret, jag hoppas du får en aha-upplevelse !

Jag upprepar vikten av att krypa ihop extremt mycket under inlärningsfasen för att komma riktigt nära isen.

Detta kan skrivas spaltmeter om men jag sätter punkt här, ut och träna !

Tjaoo / Bertil
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.