Är det för lätt att få Sponsring?

Här på utsidan har vi ofta läst om div. egna små expiditioner, där deltagarna jagat sponsorer.

Jag vet att några lyckats (trots att de är svensson äventyrare) få tält och annan utrustning. Antagligen för att iden passat leverantörerna.

Men hur blev resultatet? Vad hände före, under och efter?

Hade deltagarna tillräkligt med erfarenhet eller var det typ du och jag som kunde ha tagit deras plats bara man kunde prata för sig.

Varför tystnar vissa medlemar efter en sk. expidition. Jag är i alla fall nyfiken hur det gått för dem man följt under förberdelserna. Dock så är ju ett misslyckande också ett resultat som man kan lära sig ifrån. Så faktiskt även andras misslyckande.


Jag tänker inte ge några exempel utan diskutionen får gå ändå och kanske är det så att jag är ute och cyklar.

Ps detta har inget på David fälts expidioner att göra, jag vet att den killen har erfarenhet. Men eftersom jag gnällt på hans gnäll tidigare så vill jag bara förtydliga det ds.
 
Sponsring låter ganska ensidigt och med ekonomiska medel/produktplacering, hur vanligt är det istället att den typ av "små/medelstora äventyrare" som jag tror du menar får vara med och testa ny utrustning i utprovningssyfte? Delta i produktutvecklingen alltså, lämna synpunkter på form/funktion etc?

Jag har ingen aning. Tänkte bara att vissa mindre tillverkare skulle kunna ha nytta av att få synpunkter från "vanliga användare", än tillverkare som har en stor organisation där allt ingår. Om de nu kan ta tillvara och använda såna synpunkter i sin produktutveckling.

Eller så ligger det mer och mer i tiden att hitta nya sätt för marknadsföring, då kanske sponsring/produktplacering hos "små/medelstora äventyrare" är en bra idé? Någon som "vanliga människor som inte är Äventyrare med stort Ä" lättare kan relatera till? Sponsra en bergsguide, instruktör för någon aktivitet, förening, etc, någon som "vanliga användare" kommer närmare och som man tänker "det här verkar vara bra utrustning som han/hon har" om? Finns ju dessutom säkert mängder av personer som är förebilder för andra i sin aktivitet och med sin personlighet utan att för den skull vara "superkändisar", och därmed kan fungera som "ambassadörer". Typ Houdini verkar ha sina "Friends", Norröna sitt "Team", etc.
 
Sponsring är en MF åtgärd av många. Huruvida feedback brukas eller förkastas är ju alltid upp till respektive tillverkare och säljare. Somliga skryter om samarbetet, andra tala om det i sin SP men sannorlikt nyttjar de flesta det.
Men onekligen verkar det som om ambitionsnivån på äventyrare stundtals är större än förmågan. Det gamla talesättet att vänta tills grisen är inne tycks vara slängt långt bakåt i tiden för vissa. Expedition hit och dit, men genomför man inte sina planer så gör man inte det!
En utflykt bör ju inte vara en strapats, men av beskrivningar på de som genomfört om än med ändrade planer och målsättningar finns ett par minsta gensamma nämnare värda att notera.
Tyngden av utrustningen får inte hindra projektet. Funktionen i utrustningen brister sällan men i hanterandet tycks det finnas en del bitar att förbättra, expedition till trots....
Huruvida sponsring är för lätt att erhålla, vet jag ärligt talat inte, men med tanke på det myckna talandet och frågandet kring sponring och expeditioner finner jag att redovisningen, lyckad eller avbruten ofta saknas delvis eller helt.
Så att hålla sig till turer och vandringar passar mig utmärkt.
 
Fick 20% på Naturkompaniets hela sortiment för en tur till Ryssland. Min approach va inte att bli sponsrad utan ville hellre han en rabatt eftersom jag köpte en del prylar. De ville inte ha något tillbaka av mig för det och de ville inte jag heller.

Handlade väl för 20 000 - 30 000 kr så rabatten gav ändå några tusen. Känndes fair mig.

Ju mer sponsrad man är desto mindre fri är man.
 
Fick 20% på Naturkompaniets hela sortiment för en tur till Ryssland. Min approach va inte att bli sponsrad utan ville hellre han en rabatt eftersom jag köpte en del prylar. De ville inte ha något tillbaka av mig för det och de ville inte jag heller.

Handlade väl för 20 000 - 30 000 kr så rabatten gav ändå några tusen. Känndes fair mig.

Ju mer sponsrad man är desto mindre fri är man.

Och nu fick dom lite tillbaka :)
 
Ju mer sponsrad man är desto mindre fri är man.

Det där är en intressant aspekt av det hela. Om man till exempel blir sponsrad med prylar till sin skidsemester över grönland, innebär det då att man ska vara fullständigt lojal mot sponsorn även om prylarna är skit? Är man fri att säga vad man tycker? Har man moralisk skyldighet gentemot sina välgörare att "sälja" deras produkter eller säger moralen tvärtom, att man bör vara ärlig och säga som det är? Ytterst handlar det nog om skidåkarens integritet och mod, för visst är svaret egentligen självklart?

En annan fråga att fundera på i det sammanhanget är vem som begått felet, skidåkaren som sökt fel sponsor, eller företaget som levererat grejer som ine håller måttet.

Jag vill minnas att en viss långcyklist hade en dust med världens bästa tillverkare av tält för några år sedan, där tältet inte höll måttet. Ett exempel på ovanstående.

mvh

Nils Nobbing
 
Lite tips

1. Ha en tydligt och enkelt formulerad plan.

2. Gor nagot som ligger val inom ramen for vad du klarar av sa att soponsorn har lite trygghet i att det kan funka.

3. Overdriv inte motprestationerna utan va realistisk med vad du kommer orak gora efter expeditionen. Det ar battre att overaska och overleverera.

4. Gor som nagon sa ovan be om att fa kopa till rabbaterade priser eller pro buyer rabatt. Gor du nagot bra sa kan det leda till riktig sponsring i framtiden.

5. Sok div stipendier etc i nyhetstraden har jag tippsat om nagra.

6. Fundera ut varfor nagon ska sponsra dig och visa att du verkligen gjort din hemlexa och vet vad du ska ged dig ut pa.

7. Kan du formedla vad du pysslar med i for av text och bild sa visa exempel pa det. Det ar ju tydlig feed back som en sponsor kan ha nytta av.

8. Ta inte pa dig att blogga och skicka satelit uppdateringar om du inte ar saker pa att du kan hantera tekniken, har budget for det och ork att gora det under en expedition. Det kan verka simelt men tar mer tid an vad manga fattar.

9. Forsok hitta en partner som ar intresserad av en long term game plan. Dvs de backar ett serie projekt pa sa satt sa okar deras mojlighet att fa utdelning da det inte ar ett one off shoot.

10. Gor ett bra jobb sa kan du anvanda referenser fran tidigare sponsorer.

Till Latok tror jag att vi lyckats med nagot for skandinavier valdigt unikt genom att fa Mountain Hardwear at backa var expedition med all utrustning vi behover plus kontanter. Jag lade ner ca 3 veckor pa ansokan/ pressentationen. Sa rakna med att det tar tid att. Och i detta raknar jag inte in all hemlaxa om turen etc. Ska det raknas in sa lagg till 4 veckor.
 
Bara en definitionsfråga...

Är rabatt vid inköp verkligen sponsring?
Plaskdaja t.ex. fick väl rabatten för att han gjorde ett stort inköp(relativt) snarare än för att NK ville att han skulle komma iväg till Ryssland? Jag får "ofta" rabatt men känner mig inte sponsrad för det...
 
Jag håller med om att det verkar som alla genomför expeditioner nuförtiden. Som någon har nämnt tidigare så jag tror jag denna typ av sponsring har blivit lite av en marknadsföringsåtgärd för företag ( gärna i form av bloggar ) men samtidigt så tycker jag det är positivt för då blir folk mer benägna att ge sig ut i naturen. Gällande rabatten så tror jag också det är snarare en rabatt för stora inköp för det har även jag fått och jag skulle inte på en expedition.
 
Det är väldigt lätt att få sponsorer om man ska göra en längre expedition. Ofta vill sponsorerna inte ge ifrån sig någon dyr utrustning utan ersättning och då handlar det inte om pengar. Är man benägen att arbeta för företaget genom att marknadsföra det så kan man räkna med att man kan få dyrare utrustning. Vill man inte marknadsför företaget så blir det bara småprylar man får. Destu bättre man kan marknadsföra ett företag destu bättre sponsrad utrustning. Företaget ser sponsring som reklam och de räknar med att få något tillbaka. När små lokala företag sponsrar så handlar det mer om att vara snäll. Om den lokala pizzerian sponsrar med en gratispizza när man ger sig iväg och en när man kommer tillbaka handlar knappast om reklam utan mer för att de tycker att det är en kul grej man gör. Har fått en del utrustning från lokala handlare och även fått verkstäder att fixa till saker på min cykel utan ersättning. De säger att det är sponsring men jag tror knappast att de räknar med att deras försäljning ska öka pga att de förstärker mina pakethållare.

Att få mindre grejer sponsrade är enkelt men att få tillräckligt med pengar för att genomföra en expedition är betydligt svårare. För att få pengar och dyr utrustning kräver de flesta företag att man först har kontakt med media genom blogg, tidningar och TV. Naturligtvis är TV bäst

/Stellan
 
Det där är en intressant aspekt av det hela. Om man till exempel blir sponsrad med prylar till sin skidsemester över grönland, innebär det då att man ska vara fullständigt lojal mot sponsorn även om prylarna är skit? Är man fri att säga vad man tycker? Har man moralisk skyldighet gentemot sina välgörare att "sälja" deras produkter eller säger moralen tvärtom, att man bör vara ärlig och säga som det är? Ytterst handlar det nog om skidåkarens integritet och mod, för visst är svaret egentligen självklart?
Nils Nobbing

Jag var sponsrad av Vaude tidigare och för att bli det var jag tvungen att skriva på ett kontrakt att jag var lojal mot företaget. Var även tvungen att skriva att jag tyckte att sponsringsavtalet var bra och att jag inte fick säga att det var något fel på det.
Angående utrustningen som jag fick var jag helt fri att utrycka med jag tyckte och skulle mycket väl säga att deras utrustning är skit och håller inte vad de lovar. Jag tycker att det är rätt att vara lojal till företaget och jag kan inte se några fel i deras sponsringsavtal. Att jag även har rätt till att kritisera deras utrustning tycker jag är rätt. Vaude tillverkar mycket bra utrustning men det finns även ett fåtal produkter som de inte skulle ha släppt på marknaden.

/Stellan
 
Sponsring låter ganska ensidigt och med ekonomiska medel/produktplacering, hur vanligt är det istället att den typ av "små/medelstora äventyrare" som jag tror du menar får vara med och testa ny utrustning i utprovningssyfte? Delta i produktutvecklingen alltså, lämna synpunkter på form/funktion etc?

Jag har ingen aning. Tänkte bara att vissa mindre tillverkare skulle kunna ha nytta av att få synpunkter från "vanliga användare", än tillverkare som har en stor organisation där allt ingår. Om de nu kan ta tillvara och använda såna synpunkter i sin produktutveckling.

Eller så ligger det mer och mer i tiden att hitta nya sätt för marknadsföring, då kanske sponsring/produktplacering hos "små/medelstora äventyrare" är en bra idé? Någon som "vanliga människor som inte är Äventyrare med stort Ä" lättare kan relatera till? Sponsra en bergsguide, instruktör för någon aktivitet, förening, etc, någon som "vanliga användare" kommer närmare och som man tänker "det här verkar vara bra utrustning som han/hon har" om? Finns ju dessutom säkert mängder av personer som är förebilder för andra i sin aktivitet och med sin personlighet utan att för den skull vara "superkändisar", och därmed kan fungera som "ambassadörer". Typ Houdini verkar ha sina "Friends", Norröna sitt "Team", etc.

Får se vad som händer då jag gör så här.....
Om man söker sponsring borde man ge nått tillbaka, kanske erbjuda ett större antal bilder som försäljaren och använda sig av i sin marknadsföring, riktiga bilder tagna under en expedition med deras utrustning, kan man få grejer för kanske 8.000 kr till en större expedition så kan försäljaren få en belöning med en kartong DVD skivor med ett antal 100 bilder - kanske kopia på alla bilder som tagits under resan, sen kan dom söka fram bilder där deras produkter varit med och använda sig av dom i sin marknadsföring.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.