Hur säkert är Elbrus?

Jag har funderingar på att åka till Elbrus i sommar, men känner mig osäker när jag läser UD:s hemsida. UD avråder från resor dit, så gör även utrikesdepartemeneten i flera andra länder. Hur farligt är det egentligen? Är det någon som har varit där nyligen, och vet hur läget är? Försäkringsbolaget Europeiska tecknar inga försäkringar till länder som UD avråder resor till. Länsförsäkringar, som jag är försäkrad hos, ersätter inga skador som kan härröras till oroligheterna i regionen. Hur gör ni andra som tänker åka dit?

Hälsningar
Anna
 
UDs rekomendation beror på kriminaliteten som finns i området. Generellt är det nog ingen större fara att åka dit men under de 2 veckor som jag var där sommaren 2007 hände ändå lite saker.Dels blev en Kanadensisk klättrare nästan kidnappad mitt på dagen när han gick med sin grupp längs vägen. Det var en bil med en riktigt stor ryss och en kvinna som stannade bredvid gruppen och började prata med reseledaren och försökte övertala honom att följa med dem i bilen. När reseledaren vägrade försökte mannen slita in en av gruppmedlemmarna i bilen men som tur var kunde han slå sig fri varpå mannen och kvinnan stack därifrån. Myndigheterna i området förklarade detta med att det inte alls var ett kidnappningsförsök utan telefonbolagskillen och hans flickvän som bara ville skämta lite....

Även ett par Slovener (eller Slovaker jag minns inte vilket) blev brutalt rånade under en acklimatiseringstur. De sov i tält vid en liten stuga/rastskydd och väktes mitt i natten av maskerade pistolbeväpnade män som band dem till händer och fötter och sedan under ett par timmars tid gick igenom all deras utrustning och tog allt av värde. De tog bla. pengar, GTX-kläder, tält, GPS och annat dyrbart.

Hur man gör med försäkringar vet jag inte riktigt eftersom jag aldrig tänkte så långt. Jag hade dock teknat en extra klätterförsäkring via klätterförbundet för 250kr som skydd för alla eventualiteter under själva klättringen.

Trots ovanstående så tror jag inte att det är någon större fara att åka dit. De allra flesta människorna där är väldigt vänliga och trevliga, de lever ju på turisterna så de vill att alla turister ska ha det så bra som möjligt.
 
Hej Anna,

Jag skulle vilja påstå att UDs rekommendationer är lite överdrivna, Bilade ner till Kaukasus med några vänner ifjol, och min uppfattning är att just området kring Elbrus var ett av det lugnaste ställen vi spenderade tid i. Enda gången vi kände lite taskiga vibbar var inne i staden Baksan (förövrigt samma stad som den där tjetjenske terroristen gömde sig i) högst upp i Baksandalen. Kändes som en del inte upskattade rysk militärnärvaro samt oss turister. Precis raka motsatsen är det ju längre in i Baksandalen du kommer. Å andra sidan behöver du knappt passera utkanterna av stan för att ta sig in i Baksandalen.

Försäkringsbiten är jag inte 100% på. Mitt försäkringsbolag hade iaf. inga invändingar när vi sa att vi skulle till Elbrus. Dessutom så hade vi ryska föräkringar också, bla. för bilen och lite annat.

Sååå, UD "avråder från icke nödvändiga resor" till området, men att bestiga Elbrus är ju högst nödvändigt. Åk säger jag! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
Hardy Bobermien Elbrus Norra sida juli/augusti 2017 Expeditioner 9
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
Henke stj mt elbrus Expeditioner 24
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6-1/7 Expeditioner 2
Cederqvist Elbrus 2008 Expeditioner 8
janus82 Bajs på Elbrus? Expeditioner 8
Brännström Elbrus Expeditioner 10
andar Elbrus snart i sikte. Expeditioner 0
dannyalonso Delad transport Min Vody - Elbrus 18/07 Expeditioner 0
AndreasBlomquist Elbrus Augusti 2005 Expeditioner 0
Alfonso Elbrus info Expeditioner 8
andar Utrustning till Elbrus Expeditioner 11
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
jimisola och hur har ni tagit er till Elbrus Expeditioner 0
jimisola hjälp med elbrus Expeditioner 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.