Vad är en expedition?

Jag tänker mig alltid att en expedition måste ha ett forskningssyfte, men jag förstår här att så inte alltid är fallet (eller håller ni bara tyst om själva forskningen?).

Vad tycker ni är "en expedition" (till skillnad från cykelsemester, långresa, fjälltur, skogspromenad...)?
 
Uppenbart är att det är en skillnad mellan Millnes och hardcoreklättrare eller världsresenärer på cykel, men den största är nog i attityden.
När jag åkte med en god vän och vi var ute i nära 33 veckor ville en av deltagarna kalla det expedition medan min värd hävdade att det var bara en jakt om än med en relativt lång in och utmarsch......
Min vän författaren var däremot med på en expedition på 4 veckor mellan Ecuadors högland och Stilla havet, den hade både vetenskapliga mål och dokumentation på programmet.
För en som besöker en främmande världsdel kan en lugn veckoslutsutflykt för de som bor där bli till en expedition för besökaren p g a språk och kommunikations svårigheter, tidsbrist mm.
Men egentligen är det nog ganska få av alla resenärer som är på en expedition, även om det låter smarrigt när de berättar om det.......själv har jag bara rest och besökt, ibland blivit inbjuden och det var fantastiskt......oftast.
 
Jag startade en tråd kring begreppet "Äventyr" som också många på utsidans forum slänger sig med i olika sammanhang och jag försökte ge det en innebörd i form av exempel. Det blev jag utskälld för.

Och visst är det så: Begrepp som Äventyr och Expedition kan aldrig exakt definieras och det varken behövs eller är önskvärt. Var och en kan lägga sin egen innebörd i begreppen och vi kan sedan roa oss med att diskutera vad vi menar.
 
Ett typiskt

inneord.

Numera skall det heta expedition för att locka kidsen.

Ett exempel:
Det som Sten Brander lanserade för 40 eller 50 år sedan som fjälläventyret har nu döpts om av STF till Expedition Grövelsjön.

Jag har hakat på och kommer att kalla kårens sommaraktivitet för Expedition norska fjäll.

Expedition innebär med mitt språköra att man utforskar något nytt och det tycker jag kan stämma även i det lilla dvs att barnen gör något de inte gjort förut.

Thure
 
Håller med Thure

Personligen tycker jag nog att Thure's definition "att man utforskar något nytt " håller.

Enda skillnaden mot förr, låt oss säga typ 100-150 år sen, är att man då menade "utforska något nytt för männskligheten (eller i alla fall den europiska delen)"

När sen i princip alla platser på planeten har blivit utforskade, kartlagda, fotograferade och så vidare, har begreppet expedition mer och mer glidit mot "att göra något på ett nytt sätt", typ alla världens 8000-meters toppar på så kort tid som möjligt eller liknande (i rent vetenskapliga sammanhang handlar det mer om att leta efter nya fakta).

Man kan alltså hävda att "expedition" på sätt och vis har blivit individualiserat och då passar det ju ganska bra med att säga att man är på en expedition om man gör något som man aldrig gjort förrut.

/ Stefan
 
Men i den här språkglidningen, från vandring mot expedition ligger oxså att vi jämför egna expeditioner med forna expeditioner, skillnaderna slätas ut. Därför är jag inte så säker på att STF, Thure m fl gör rätt. Är mitt inhandlande av müslie och yogurt i en ny butik en expedition? Jag har aldrig varit där förut och jag vet från början inte var varorna finns, eller om de ens finns där....???
Förnedringstelevisonen lär ha bidragit starkt till glidningen Expedition Robinson m fl.
 
(En) Expedition betyder bara nåt i stil med (ett) utförande, (ett) verkställande, genomförande osv.

Frågan är bara om de som deltar ska kallas expediter eller expeditörer...


(källa: Våra ord, deras uttal och ursprung, Norstedts)
 
Expedition kan vara ett kontor, där saker och ting expedieras. Gäller vanligtvis offentlig verksamhet, såsom Församlingsexpedition.

lol
 
Seriöst:

En expedition är en organiserad, "avsänd" forskningsresa, även om forskningen inte behöver vara vetenskaplig utan lika gärna kan gälla en utforskning av naturen eller den egna förmågan. Resan kan omfatta fartyg och stödfunktioner längs vägen, och gå till världens ände, eller varför inte en rymdexpedition (se särskilt expeditionerna till ISS), men kan också ske helt med egen kraft och inte med hjälp av maskiner och vara riktad till närmaste ö.

Saxat från wiki
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
Spiritlight Expedition gå off-grid Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
Mr_Climb Denali expedition? Expeditioner 73
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
Vittfarne Dokumentär om Expedition Vittfarne i SVT Expeditioner 1
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.