Montera isdubbar på ryggans axelrem?

Jag har hitills åkt med isdubbarna hängande runt nacken men funderar på att istället montera dem på ryggsäclkens axelremm och vill ha tips på hur.
De ska såklart sitta bra och fast men vill gärna ha möjligheten att montera av dem om jag vill. Kanske man kan fästa med någon spännrem eller något annat fiffigt.
Ser fram emot bilder på hur ni monterat. Jag är högerhänt och har kastlinan på höger sida och antar att dubbarna därför bör hamna på vänster axelrem.
Några särskilda dubbar som är enklare att montera - kan tänka mig att köpa ett par nya och behålla de gamla som lösa.
Hur högt har ni dem, de ska ju helst sitta högt men ändå utan att slås i ansiktet om man vurpar. Just att skada sig vid vurpa är en av anledningarna att jag vill sluta ha dem hängade runt halsen.

Ser fram emot bilder på era montage och erfarnheter, gärna även om ni prova dem vid skarpt/oplanerat och eller övat/planerat plurr.

/Patrik
 
Isdubbar brukar jag inte använda jag simmar normalt upp på iskanten oavsett om den är bärig eller brister. Men de jag har är lätta smala tältpinnar som sitter i textilbandshölster jag sytt fast på höger axelrem. Jag har textiltejpat skaften för att inre halka med händerna. Jag har förstås testat min räddningsutrustning på övning.

Vänster sida är upptagen av min egenkonstruerade dyneema-räddningslina och karbin enligt bilden.

Thure

P1141781.JPG
 
Jag har mina på vänsteraxel, lätt att komma åt. Både dubbarna och visselpipan. Sitter fast med ett kardborreband så enkelt att ta av.
1705325668435.png
 
Ett lite bundband för att hålla ihop dubbarna och ett resorband med kardborre för att sätta fast dubbarna i ryggsäcken. Smidigt att veta att dom alltid hänger med skridskoryggsäcken så slipper man leta efter dom när man ska iväg.
isdubb02.jpeg



isdubb01.jpeg
 
Ökar inte risken för axelluxation med isdubbarna på axelremmen?
Jag har dragit axeln ur led ett par gånger i samband med skridskoåkning och skulle inte sätta isdubbarna så nära axeln.

Risken att falla på en axel vid framåtfall är stor.
 
Ökar inte risken för axelluxation med isdubbarna på axelremmen?
Jag har dragit axeln ur led ett par gånger i samband med skridskoåkning och skulle inte sätta isdubbarna så nära axeln.

Risken att falla på en axel vid framåtfall är stor.
Är inte luxation att vrida ur led - det tror jag är mer sannolikt om man blir dragen upp ur en vak med linänden i handen.
Att slå axeln ur led via ett fall på dubbarna låter mer osannolikt tycker jag. som icke-medicinare. Då kan du väl likväl slå axeln ur led vid fall utan dubbar på ryggans rem, även om det också låter osannolikt.

Arneri - Du säger du "lyckats" två ggr - är det vid fall på axeln?

Har vi thureb eller någon annan skrinnare med gedigen kunskap om kropp och skador här?

Jag vill inbilla mig att jag hinner ta för mig lite med armarna innan axlarna träffar isen - jag tror att jag önskar att jag landar med nedre delan av underarmarna mot isen utan att hålla med tummen om piken, för att sdean ta emot genom att böja armana i aarmbågsleden som dämpning och hoppas inte ansiktet träffar isen.

Att ha dubbarna dinglande runt halsen som idag bedömer jag öka risken att de slår i hakan eller ansiktet vid fall.

/Patrik
 
Är inte luxation att vrida ur led - det tror jag är mer sannolikt om man blir dragen upp ur en vak

Att ha dubbarna dinglande runt halsen som idag bedömer jag öka risken att de slår i hakan eller ansiktet vid fall.

/Patrik
Det går att slå ut kulan ur skålen med våld. Det sitter några muskler som håller kulan i skålen, men orkar den/de inte hålla emot åker kulan ut.
Det finns en orsak till att bla hockeyspelare har axelskydd.

Jag tänker att om isdubbarna vid ett fall hamnar mellan is och kulan ökar risken att kulan slås ur skålen.

Åker du ner i tex dubbelis med lite fart kan det bli en flygtur och troligtvis landar du på bröst eller en axel. Har gjort det flera gånger och ibland utan skada.

Gällande dinglande isdubbar har användaren troligtvis inte läst bruksanvisningen. Rätt burna dinglar de inte under hakan. Se förpackningen till Hansadubbarna.

IMG_0421.jpeg
 
Kan tyvärr intyga att det går att slå axeln ur led, trots i mitt fall väl grundlagd fallteknik från volleyboll- och klättertiden.

Min tveksamhet inför att sätta dubbarna på axeln beror dock mer på att det känns mindre intuitivt att komma åt dem, när man väl behöver dem. Vad tycker ni som haft dem där ett tag?
 
Det går att slå ut kulan ur skålen med våld. Det sitter några muskler som håller kulan i skålen, men orkar den/de inte hålla emot åker kulan ut.
Det finns en orsak till att bla hockeyspelare har axelskydd.

Jag tänker att om isdubbarna vid ett fall hamnar mellan is och kulan ökar risken att kulan slås ur skålen.

Åker du ner i tex dubbelis med lite fart kan det bli en flygtur och troligtvis landar du på bröst eller en axel. Har gjort det flera gånger och ibland utan skada.

Gällande dinglande isdubbar har användaren troligtvis inte läst bruksanvisningen. Rätt burna dinglar de inte under hakan. Se förpackningen till Hansadubbarna.

Visa bilaga 43382

Tack jag är medveten om att de ska sitta högt men jag tycker snarare jag riskare smäll på kinden eller hakan med tänder som insats med den placeringen och föredrar ändå ryggsäcksremsmontering.
Åkare i min omgivning går allt mer över till montering på ryggsäcksrem.
Jag har före ditt inlägg inte hört talas om några axelskador pga den placeringen.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Montera sns-bindningar Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
andreas.w Montera bindning på Zandstra Tango Långfärdskridsko 7
Blekingepaddlare Montera SNS binding på haglövs skridsko Långfärdskridsko 1
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.