Intresse för "premium" frystorkad mat

Hej

Jag är inne på att köpa en frystork likt denna https://sousvide.se/frystork/frystork-harvest-right-professional-xl och göra diverse olika rätter och annan förädling. Därför skulle jag vilja få lite input kring hur andra tänker kring en "premium" produkt av frystorkade måltider. Tänk er en påse Blå Band eller Norsk Turmat men med råvaror från till stor del Sverige, om inte så någon form av miljö/Fairtrade/eko märkning ,mycket mer kryddor samt något större portioner kanske ca 800 Kcal

Priset per idag för Norsk Turmat ligger på 109 (Naturkompaniet) och Blå Band 99 (Engelssons) medans min produkt skulle ligga på ca 199.

Skulle det vara en intressant produkt? Vad skulle behövas för att det skulle bli det?
 
Svårt att säga. Kanske för nybörjare, och om det är mkt godare än nuvarande frystorkat med flera olika extra ingredienser och kryddor. Men dom som har läst mkt om mat här på forumet kan ju plocka ihop sådant själv, och mkt billigare.
 
Jag tror att prislappen avskräcker, då det trots fina råvaror och muljömärkning så är det trots allt "bara" en frystorkad färdigrätt som kommer konkurrera med väsentligt billigare produkter.
Med det sagt, godare och smakrikare rätter med bra textur och konsistens skulle vara välkommet även för mig fastän jag oftast torkar min egen mat inför friluftsturerna.
 
Inte för mig. Volymen i de påsar som finns är tillräcklig eller lite i överkant, vill man ha mer energi så kan man ju ta något tilltugg efter huvudrätten. Jag brukar ha med några egenkomponerade måltider och några färdiga påsar, de färdiga blir ofta kvar i slutet av turen. Färdigrätterna väger mer än mina egna och det blir mer och tyngre skräp av dem. Hållbarheten på köpta rätter är kort även om de håller i ett par år så får jag ibland slänga dem, då är det bra om man inte har betalt så mycket för dem. Vill jag ha finare mat så finns det torkat renkött, olika ostar eller en god whisky.
 
Jag som torkar själv tänker mig att min kostnad per måltid varierar till att ligga nånstans 10-30 kr. Om jag ska ha 10 middagar vill jag inte lägga minst 1000 kr på det. 100-300 kr är mer rimligt.
 
Den stora frågan är ju hur stor inverkan råvarorna har på slutresultatet.

De stora producenterna gör väl inte färdiga rätter och torkar utan man torkar ingredienser separat (och i väl utvalda storlekar för att de ska rekonstitueras jämnt) och sen blandar man och häller i påsen. Vissa saker tror jag heller inte är tillagat och torkat, utan man har gjort en pulvervariant som hälls i påsen tillsammans med det andra.

Menar t.ex. att blå bands pås-bearnaise knappast är en riktig bea som man torkat, utan det är ingredienser som ger nåt med "bearnaise-smak" och "bearnaise-konsistens". Att torka en riktig bea skulle antagligen inte fungera alls eftersom det är en emulsion med massa fett. Finns knappt nåt vatten att torka bort.

Tror tyvärr inte småskalig frystorkning kan konkurrera med industriell storproduktion. Bara att prova sig fram till ett bra recept tar antagligen åtskilliga försök.
 
Tror som nermander. Några bland dem som köper färdigt frystorkat skulle säkert uppskatta eko-råvaror och att slippa en del trista tillsatser, men själva torkprocessen förtar troligen det mesta av smakvinsten av "finare" råvaror. Det finns ju alltid folk med för mycket pengar, men för mig känns det inte som marginalvinsten skulle motivera merkostnaden.

Själv kommer jag aldrig att köpa färdigt frystorkat. Det är väldigt enkelt att få godare, näringstätare, mer vikteffektiv (fler kcal/viktenhet), bränslesnålare och väldigt mycket billigare turmat, om man fixar den själv.
 
Bra rätter som är lättlagade finns det marknad för. Kan man göra dem smartare på något sätt t ex med separat gräddpulver som rörs ned på slutet av "grytmysningen" kan det ge större vill ha effekt. Tillgängligheten är också viktig. En vanlig stor livsmedelsbutik är en svår konkurrent till småskalig matproduktion.

En rätt som pasta carbonara är lätt att laga med bacon ägg pasta och parmesan samt svartpeppar. En färdigköpt frystorkade sådan ger inte alls samma matupplevelse och är dyrare.

Thure
 
Du är väl medveten om alla tillstånd och grejer du måste ha för att få tillverka och sälja livsmedel? Dit kök måste vara godkänt o.s.v. Får känslan av att du inte bara tänker sälja till kompisar.
 
Bra rätter som är lättlagade finns det marknad för. Kan man göra dem smartare på något sätt t ex med separat gräddpulver som rörs ned på slutet av "grytmysningen" kan det ge större vill ha effekt.
Ja, rätter där faktiskt inte allt är i samma påse utan man kanske lagar delarna för sig tror jag skulle vara mer intressant i alla fall bland friluftsfolk. Separat påse med ris eller pasta och en separat påse med stroganoff t.ex. (nu vet jag inte om just det exemplet skulle ge nån vinst).

En av grejerna som jag uppfattat att många ogillar med frystorkat är just den här "grötkonsistensen", så kan man slippa den är nog mycket vunnet. Men det lär nog behövs hundratals utvecklingstimmar för att få fram bra lösningar.
 
Ja, att bara hälla kokande vatten i en påse och sen käka något slibbigt är praktiskt men utan stil. Kanske utveckla något som man äter på en tallrik, med flera olika ingredienser och tillbehör. Nästan som en vanlig måltid hemma .. I ett paket med lång hållbarhet.
 
Tänker att den typen av mat kan jag äta hemma, vid matbordet, med kniv och gaffel alla dar i veckan.. Själv vill jag ha andra upplevelser i mitt uteliv, lite enklare, avskalat just för att jag uppskattar kontrasten..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.